Gå til innhold

Norsk elbilpolitikk som DAB 2.0.


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å lure på om denne norske elibilpolitikken blir et slags DAB 2.0. Resten av verden virker som å være på vei bort fra elbiler. Mercedes, Audi og BMW har nylig annonsert at de satser på videreutvikling av forbrenningsmotorer, Hertz i USA selger store deler av sin elbilpark, flere bilprodusenter nedskalerer sin elbilsatsing fordi etterspørselen etter elbiler er uventet lav. Elbilene er dyre, ladestrukturen er ikke på plass og regjeringer rundt om i Europa, samt andre deler i verden har ikke råd til mer subsidier, samt satsing på tilstrekkelig ladestruktur pga. dyrtiden.

Mens Norge skal fortsette å «gå foran». Akkurat som DAB – det er vel bare Norge som har utdaterte DAB som eneste måte å overføre radiosignaler på.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at flere og flere til slutt har skjønt at ladehybrider er et fornuftig kompromiss. Sterk vekst. Kjempelange ventetider på for eksempel Toyota RAV4 Prime i USA og flere og flere produsenter satser nå mer på denne teknologien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Samtidig har myndighetene i en rekke land redusert eller fjernet insentivene for å kjøpe elbiler.

I tillegg henger ikke utbygging av ladeinfrastruktur med i svingene i alle markeder, og når strømmen i tillegg er rekorddyr, 

Det er ikke elbilkjøretøyet som det er feil med; verken ved kjøp (kinesiske BYD-biler er ganske billig) eller ved drift. 

Disse tre punkter;

1) "redusert eller fjernet insentiver" betyr at man ikke kan spare på utgiftsposten.

2) "ikke utbygging av ladeinfrastruktur" er et stort problem fordi myndighetene var svært sent ut.

3) "strømmen i tillegg er rekorddyr" - strømbruk kun for bilen står ikke ut for selv, det er en del av det totale strømforbruket for eieren i tillegg til hjem og interiør. 

Myndigheter svikter på alle tre punkter. Spesielt på det siste, strømtilgangen er sterkt ustabilt og upålitelig som et resultat av ukontrollerte tilstander omkring det europeiske børsmarkedet og den feilslåtte Energiewende koblet med nedstengning av atomkraft. Altfor lenge hadde det vært manglende utbygging av strømproduksjonskapasiteten, det er i fakta mindre energi i dag enn for tjue år siden - og fornybare energi vist seg å være uegnet for konstant dekning hver eneste sekund hele året rundt. Hvis solen svikter, hvis vinden utebli... da trenges det reservekraft som bare ikke er der. Og hvis sol, vind er "på", risikere man at det bli gratis strøm - og "av", altfor dyr strøm! Intet marked kan komme med slike tilbudsgarantier. 

Politikerne har vært ubegripelig sløv med å realisere at ladeinfrastruktur måtte tilrettelegges for bilbruk, dessuten er det et stort problem med selve batteriet; for det første er hurtiglading skadelig på lang sikt, for det andre er det for høy tidsforbruk ved lading, for det tredje er det for lav energitetthet i et batteri i sammenligning med en bensintank. Det er som å sammenligne en feig tjukkas med en superstrek atletløper. 

Batteriteknologien i dag betyr at elektrisk drift er realistisk og sterkt anbefalt i by- og bynær trafikk. I Kina er de i full gang med å elektrifisere hele millionbyer - og det har de råd til ettersom det er massiv utbygging av kraftproduksjonsanlegg der for tiden. I Europa har det oppstått meget alvorlige problemer omkring krafttilgang. Og det er ikke olje eller gass; det er rett og slett snakk om produksjonskapasitet. Det var galskap å legge ned atomkraftverk. Det var likedan galskap å satse ensidig på ustadige kraftproduksjon med sol og vind. 

Europa har veldige store problemer, det har begynte å stige opp for politikerne at "det grønne skiftet" ikke er mulig å gjennomføre uten et energioverskudd som simpelt ikke er der, spesielt i dårlig økonomiske tider. 

Elbilen er en nødvendighet. Men hvis man ikke kan sørge for at elbilen vil være praktisk og billig, som ved å ta bort høyet fra hesten og forvente at den skal arbeide på tom mage - da har du en god ide om hvordan det står an. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

I store deler av verden har de knapt strøm til lys og ladning av mobiltelefoner.
Selvsagt vil det være stor etterspørsel etter biler med forbrenningsmotor i mange år fremover.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Jalla21 said:

I store deler av verden har de knapt strøm til lys og ladning av mobiltelefoner.

Javel?

Eg har vore i ein del land rundtom, inkludert Afrika sør for Sahara. Dei som har bil har straum. Det er heilt rett at det er fattige, men dei som er så fattige at dei ikkje har straum har heller ikkje bil.

Så det er oppkonstruert problemstilling.

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
barfoo skrev (8 minutter siden):

Javel?

Eg har vore i ein del land rundtom, inkludert Afrika sør for Sahara. Dei som har bil har straum. Det er heilt rett at det er fattige, men dei som er så fattige at dei ikkje har straum har heller ikkje bil.

Så det er oppkonstruert problemstilling.

Det er ikke en oppkonstruert problemstilling at mangel på strøm i verden gjør at det vil være behov for forbrenningsmotorer i svært mange år fremover, som var poenget hans og ble tatt ut av siteringen din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (39 minutter siden):

Er det den amerikanske propagandamaskinen i forkanten av valget som har startet denne falske doom and gloom ryktemølla jeg ser her på forumet?

20% av alle nye biler solgt i 2023 var elbiler og det er ingenting som tilsier at vanlige fossile biler er på vei tilbake, sett bort fra at nybilsalget har falt noe pga. den økonomiske situasjonen. Vi er fortsatt midt i en brå eksponentiell vekst av elbiler.

Hva er dette slags karakterisering av en meningsinnlegg fra en administrator?? Amerikansk propagandamaskin? Er dette saklighetsnivået blant administratorene her?

Må ta de tallene der med en klype salt. Ser ut som elbiler her inkluderer ladbare hybrider - ihvertfall hvis vi ser hvordan elbiler omtales her:

"I 2022 ble det solgt drøyt 10 millioner elektriske personbiler i verden, ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA). Om lag 7 millioner av disse var helelektriske biler, resten ladbare hybrider."

Elbilsalget setter nye rekorder – Klimavakten – Energi og Klima

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (18 minutter siden):

Javel?

Eg har vore i ein del land rundtom, inkludert Afrika sør for Sahara. Dei som har bil har straum. Det er heilt rett at det er fattige, men dei som er så fattige at dei ikkje har straum har heller ikkje bil.

Så det er oppkonstruert problemstilling.

El-mopeder har vunnet voksende popularitet i flere afrikanske land, men stort sett for persontransport i bymiljø. Strømtilgang i U-land har blitt mye lettere i dag enn for førti år siden, ikke minst på grunn av solcellekraft og generatorer som drives med gass, råolje, bensin og diesel. Det er endog flytende kraftanlegg langs den afrikanske vestkysten. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (49 minutter siden):

Er det den amerikanske propagandamaskinen i forkanten av valget som har startet denne falske doom and gloom ryktemølla jeg ser her på forumet?

20% av alle nye biler solgt i 2023 var elbiler og det er ingenting som tilsier at vanlige fossile biler er på vei tilbake, sett bort fra at nybilsalget har falt noe pga. den økonomiske situasjonen. Vi er fortsatt midt i en brå eksponentiell vekst av elbiler.

Hvor får du forresten 20% fra? 


"EV shares still continued to increase in most markets. BEVs (11,1 %) and PHEVs (4,7 %) stood for 15,8 % of global light vehicle sales in 2023".

EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database

15,8% - som altså inkluderer plug-in-hybdrider. 11% er det korrekte tallet - omtrent halvparten av hva du påstod. Må vel trygt kunne kalles skivebom.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er rart at biler i USA fortsatt er avhengig av 7500$ federal tax credit og 2500$ state tax credit for at det skal være mulig å selge dem enda. Kan ikke være voldsomt attraktivt da hvis folk kjøper dem bare fordi de får lavere skatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I fremtiden kan de fleste ha hybridbiler eller to biler; den ene elbil og den andre dieselbil. 

Energitettheten på batteriet må forstørre samtidig som det må bli mulig å hurtiglade på minst en halvtime uten skader på batteriet som må ha en levetid på mer enn ti år. Det har lenge vært snakk om å lade gjennom asfalten mens bilen kjøres, dette kan en dag bli til virkelighet - ved år 2030.

Slik at det er, er det elektriske bilkjøretøyet bare ment for byene og bynære regioner opptil 50-100 km i omkrets. For lengre tur er langvarig opplading og reiseplanlegging nødvendig. 

Det er et marked for elbiler; by - og bynær trafikk. Der vil de komme til deres rette. 

Og klimakrisen gjør det nødvendig. I sommeren kommer det til å sjokkere hele verdensbefolkningen. Har gjennomgått en rekke historiestudier, og da vist det seg at klimaendringer er menneskehetens fiende nr. 1 - våre foreldrene har i over 1 mill. år vært utrydningstruet, og den nye teorien om hvordan menneskeheten oppsto (Homo Sapiens utgjør ikke hele menneskeheten, det var trolig et dusin arter i de siste 800,000 år) tyder på at en klimakrise hadde tvunget gjennom evolusjonære kvantesprang - tap av pels til fordel for svetting, utholdenhetsevne for jakt og sanking, mer spinkel og større kroppsvolum etc. - slik at bare hodeprofilen skilte de første mennesker fra oss. 

Denne oppdagelsen gjør klimakrisen mye mer farligere enn hva mange er villig til å innse. For bare få tusener overlevd den gang for over 800,000 år siden. 

Elbilen er dermed nødvendig. Men det er bare et lite skritt. Meget lite.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 timer siden):

Hva er dette slags karakterisering av en meningsinnlegg fra en administrator?? Amerikansk propagandamaskin? Er dette saklighetsnivået blant administratorene her?

Må ta de tallene der med en klype salt. Ser ut som elbiler her inkluderer ladbare hybrider - ihvertfall hvis vi ser hvordan elbiler omtales her:

"I 2022 ble det solgt drøyt 10 millioner elektriske personbiler i verden, ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA). Om lag 7 millioner av disse var helelektriske biler, resten ladbare hybrider."

Elbilsalget setter nye rekorder – Klimavakten – Energi og Klima

Moderatorer har lov til egne meninger, uansett hva du måtte mene om den saken. Sett heller pris på at de deltar aktivt i diskusjoner. 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

20% av alle nye biler solgt i 2023 var elbiler og det er ingenting som tilsier at vanlige fossile biler er på vei tilbake, sett bort fra at nybilsalget har falt noe pga. den økonomiske situasjonen. Vi er fortsatt midt i en brå eksponentiell vekst av elbiler.

I UK så dropper mange å kjøpe elbil igjen, går heller tilbake til fossil. Hadde vært interessant å se hvordan det er for resten av verden. 

 

Det virker som flere vil foskuere på rimelige elbiler fremover, se feks Renault 5. Det blir interessant. Jeg kan ikke se for meg at vi vil gå over til to elbiler i husstanden vår på en god stund. Batteriene må bli større og lading enklere før det er aktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yessmann skrev (2 timer siden):

Hva er dette slags karakterisering av en meningsinnlegg fra en administrator?? Amerikansk propagandamaskin? Er dette saklighetsnivået blant administratorene her?

Har hørt den hersketeknikken der så mange ganger at jeg har blitt immun. Finn deg et annet forum om du ikke tåler at jeg ytrer meg.

Men ja, det er ikke til å legge skjul på at republikanerne går til frontalangrep på Biden-Harris sin elbil-satsing og at elbiler har fått ekstremt mye steilere fronter i USA, med ukentlige emner på bla. Fox News. Så det er ikke unaturlig for meg å spekulere i om det er den samme negativiteten som har forplantet seg her i Norge, siden vi tilsynelatende er så glade i å importere amerikansk kulturkrig.

 

Sjørøver skrev (28 minutter siden):

I UK så dropper mange å kjøpe elbil igjen, går heller tilbake til fossil. Hadde vært interessant å se hvordan det er for resten av verden.

Elbil er fortsatt relativt obskurt i UK, så nå som subsidiene er borte så virker det bare ut som et valg som er dyrere, med dårlig rekkevidde og som krever ladeinfrastruktur.

For de som allerede har en elbil så tviler jeg på at de går tilbake til vanlig fossil.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Moderatorer har lov til egne meninger, uansett hva du måtte mene om den saken. Sett heller pris på at de deltar aktivt i diskusjoner. 🙂

Noen burde faktisk moderere moderatoren her. Makan til lavpannet reaksjon på en ytring!

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Yessmann skrev (6 minutter siden):

Noen burde faktisk moderere moderatoren her. Makan til lavpannet reaksjon på en ytring!

Han har jo ett poeng, det dukker tidvis opp tråder som denne, gjerne når det skjer store ting rundt om i verden. Sfeks ved presidentvalg i usa, invasjonen av Ukraina osv osv.

 

Det sagt, så synes jeg det blir litt mye mas om elbil this, elbil that. Nå vet ikke jeg hvor mange biler som ruller rundt på norske veier, men bytter man alle ut med elbil i morgen, hvor stor forskjell utgjør dette for miljøet på verdensbasis? Dråpe i havet.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...