Letti Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Tidligere trodde jeg at veien til å kunne lage elbiler lå i å minske luftmotstanden, men bilene blir mer og mer butte, spesielt foran. Dette til tross for at de ikke lenger har en stor motor som opptar plassen. Eksempel fra VW og Volvo: Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Korleis dei ser ut foran har ikkje så mykje å sei. Bakenden er viktigare. Om du vil vite korleis du minimerer luftmotstand, så sjå korleis rask fisk eller eit fly ser ut - butte foran, og lang avsmalning i bakenden. 2 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars De bilene du viser til der er elektriske SUVer, som er paradoksale i utgangspunktet. De skal liksom være sporty, men er høye og store. Nå er det imidlertid slik at SUV er det folk ønsker seg, så bilfabrikantene går gladelig med på det kompromisset for å selge biler. For å minimere luftmotstanden forsøker de å komme så nær dråpeformen som mulig. Her er det som @barfoo sier bakenden som er viktigst. Dråpen skjærer gjennom luften med minimalt med drag ved å ha en glatt, avrundet front som leder til en avsmalnende hale. Dette reduserer det turbulente vakeområdet bak objektet, noe som betydelig kutter ned på drag. Derfor ser du ikke typiske Volvo V70-bakender lenger, men heller V90-aktige. 1 Lenke til kommentar
Letti Skrevet 2. mars Forfatter Del Skrevet 2. mars De bakendene er jo enda mer butte enn frontene? Selv om det er SUV'er burde det fint latt seg gjøre å gjøre fronten spissere. Fisk og fly er vel ikke butte foran, iallfall de som er laget for minst mulig strømningsmotstand. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars VW XL1, en av verdends mest aerodynamiske biler. Over 100k € ny, turbodiesel, 0.1 liter på mila. Spoiler Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars 38 minutes ago, Letti said: De bakendene er jo enda mer butte enn frontene? Då trur eg ikkje vi er einige av definisjonen av butt. Framenden har større tverrsnitt enn bakenden. Problemet er ikkje å skubbe unna luft foran bilen, men å unngå vakum bak bilen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars kremt skrev (35 minutter siden): VW XL1, en av verdends mest aerodynamiske biler. Over 100k € ny Pga. lavt volum, ikke pga. at den ville vært så dyr masseprodusert. Det er dårlig kundegrunnlag for en slik bil. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars (endret) Vel flere som har klaget på at tesla ser ut som en padde eller fisk, husk og at fronten er identiten til flere bil merker bla bmw som skal ha nyre grillen koste hva koste vil. Endret 2. mars av onkel_jon Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars Den viktigaste grunnen er nok at omsynet til "pen" design og praktisk utformimg er mykje viktigare for salget enn det er å gjere bilen litt meir energieffektiv. Med elbil så merker ein heller ikkje energieffektibiteten på lommeboka, og så lenge elbilen har grei rekkevidde så er det liten gevinst for produsenten å designe ein bil med litt mindre luftmotstand. Luftmotstanden utgjer ikkje så enormt mykje ved vanleg småkøyring, men betydninga av stor luftmotstand blir veldig tydeleg ved høg fart som på motorvegar. Ein firkanta bil vil typisk gi betre plass i kupéen og større bagasjerom, og eg mistenker at dei fleste bilkjøparane er meir opptatt av slike ting enn om bilen har lav luftmotstand. 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 2. mars Del Skrevet 2. mars 32 minutes ago, The Avatar said: Med elbil så merker ein heller ikkje energieffektibiteten på lommeboka, Beg to differ. Det store salsargumentet er rekkevidde - og batteri er den dyraste enkeltkomponenten på bilen. Eg har ein elbil som bruker 1300Wh på mila, og greier meg dermed med 35kWh batteri. Det sparte eg eit par hundre tusen på versus større og tyngre biler med større effekt og større batteri... BMW demonstrerte jo det ved val av dekk på i3... Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 11. mars Del Skrevet 11. mars I hastigheter under 60 km/t så spiller faktisk bilens form minimal rolle for luftmotstanden. Jo høyere hastighet bilen skal kunne ferdes i jo viktigere er formen, men også frontarealet. Derfor er biler med veldig høy toppfart trange inni slik at frontarealet blir minst mulig. Ideelt burde bilens bakpart være lang og avsmalende, men den tyske aerodynamikeren Wunibald Kamm (1893 - 1966) påviste at hvis man hugger den lange hekken tvert av, så vil luftstrømmene bak bilen etterligne den lange og avsmalnende hekken slik at luftmotstanden faktisk blir minimalt dårligere. En sånn tvert avhugd bakpart kalles derfor for "kammtail" eller "kammback". Noe av grunnen til at dagens biler ofte får en høyere front enn eldre biler er også av hensyn til eventuelle påkjørsler av myke trafikkanter. Panseren skal kunne gi etter et visst antall cm uten at det tar borti harde strukturer på undersiden. Og så er det selvsagt mange kunder som ikke liker lave fronter med skrånende panser. Det heter jo at "kunden har alltid rett", derfor designes bilene i stor grad for at kundene skal like utseendet på de. Når designerne vil prøve noe nytt, for å utfordre kundenes smak, så lages det konseptbiler som vises på bilutstillinger og i billitteratur på nett og på papir. Og så kommer det en litt kjedeligere produksjonsbil som er bedre tilpasset kundenes litt konsevative smak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå