Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan utleier kreve nytt dusj kabinett,jeg var ute for en ulykke på badet.

Anbefalte innlegg

Jeg falt når jeg skulle ut av dusjen,jeg skled å dro med meg hele kabinettet ned i gulvet.er det jeg eller husvert som er ansvarlig,dette var ett gammelt kabinett,å husverten forlanger nytt dusj kabinett?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet (endret)

Du er ansvarlig, men om du har innboforsikring med uhellsdekning kan du sannsynligvis få noe dekket derfra, så fremt uhellet du hadde ikke bryter med forsikringsvilkårene. (Kan for eksempel være påvirkning av ett rusmiddel)

Men det betyr ikke at du må betale for ett helt nytt dusjkabinett. Det er det ødelagte dusjkabinettet du er erstatningspliktig for. Så det må gjøres en verdivurdering av det ødelagte kabinettet, som du da må betale utleier i erstatning.

Det beste for dere begge er å komme frem til en minnelig løsning sammen, når det angår erstatningens størrelse. Om dere ikke blir enige må utleier ta saken for husleietvistutvalget.

Om utleier fortsetter med å være urimelig, og dere ikke blir enige, kan du vurdere å ordne opp i dette selv. Ved å finne ett tilsvarende eller bedre brukt kabinett på finn.no, og sette det opp selv på badet. 

Disclaimer; bare en hobbyjurist 😉

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det kjem litt ann på kva som er avtalt (eventuelt kva du blir einig om).

Men det klare utgangspunktet etter huseligelova § 10-2, 2.ledd er at "Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre."

Du treng dermed ikkje å stille med nytt dusjkabinett før utflytting, men om det oppstår vasskader på grunn av at du dusjer utan eller med defekt dusjkabinett så kan det utløyse ytterlegare erstatningskrav.

Utleigar må rekne med vanleg slitasje, men har rett til å få ta over eit husrom som er i same stand. Det betyr enkelt å greit at ein husrom som vart leigd ut med dusjkabinett må tilbakeleverast med dusjkabinett.

Reint praktisk bør du ta ein prat med huseigar. For det fyrste kan du være heldig at huseigar vil ta på seg kostnaden sjølv for å ha kontroll på kva slags dusjkabinett som blir satt inn, og for det andre så kan det oppstå ueinigheiter om det dusjkabinettet som du skaffar tak i er "i samme stand" som det gamle.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hva som står i leieavtalen din. 

Hvis avtalen ikke regulerer dette nærmere har husleieloven regler i kapittel 5. 

Hvis hele dusjkabinettet må skiftes ut hviler dette som et utgangspunkt på utleier, se husleieloven § 5-3 annet ledd (§ 10-2 er ikke relevant her, den regulerer situasjonen etter utflytting, og har et eksplisitt unntak for "mangler utleieren selv plikter å utbedre"). 

Utleieren plikter å skifte ut dusjkabinettet selv om det eventuelt er din skyld at kabinettet ble ødelagt (husleieloven § 5-7 annet ledd), men kan kreve at du dekker utleiers tap før mangelen blir rettet hvis du er erstatningsansvarlig. Erstatningsansvarlig etter husleieloven § 5-8 er du hvis du har brutt noen av pliktene i leieavtalen eller husleieloven, eller hvis skaden skyldes en feil eller forsømmelse fra din side. Hvis du ikke har opptrådt uaktsomt vil du normalt ikke være erstatningsansvarlig. 

Hvilken sum du eventuelt er erstatningsansvarlig for reguleres av husleieloven § 2-14, og er i prinsippet at du er erstatningsansvarlig for økonomisk tap. Det økonomiske tapet er verdien av et dusjkabinett i tilsvarende tilstand samt installasjonskostnader. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...