sdrygdhdfh Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar Hei, har en god del spørsmål om moped. 1. Kjører onkel blå med mølla i bilen? 2. Er det lurt å ha turtallsperre med bryter om man blir stoppa? 3. Får man betale mer for å har turtallsperre om man blir tatt? 4. Hvor ofte skjærer motoren seg? 5. Får man mer i straff om mopeden går i 100km/t enn 60km/t på mølla? 6. Hvor ofte er det kontroll på skolen? 7. Er det høyere sjanse å bli stoppa på en moped enn i en bil? 8. Hva er boten for å bli tatt for trim? 9. Hva er drivstoff forbruket på en original og trimmet moped? 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar Anbefaler å ta sertifikat for lett mc. Reglene er tåpelige, men konsekvensen for deg kan være å bli gjeldsslave. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar (endret) Mannen med ljåen skrev (15 minutter siden): Anbefaler å ta sertifikat for lett mc. Dette sa jeg til mine barn da de ble 16, og ville ha moped. Lett MC er bedre på alle måter, og føreropplæringen er også mye bedre. Endret 29. februar av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar sdrygdhdfh skrev (32 minutter siden): 9. Hva er drivstoff forbruket på en original og trimmet moped? Godt spoersmaal i grunnen. Naar den er nedtrimmet, til 45 km/t. sa jobber den i motstand og kanskje, bruker mer bensin, en naar den, er uten blombe? Hva mener dere om det? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar sdrygdhdfh skrev (45 minutter siden): Kjører onkel blå med mølla i bilen? Nei. Er vell svv som har den. sdrygdhdfh skrev (45 minutter siden): Hvor ofte skjærer motoren seg? Hyppigheten stiger til mer trimmet den er. sdrygdhdfh skrev (46 minutter siden): Er det høyere sjanse å bli stoppa på en moped enn i en bil? Ja sdrygdhdfh skrev (46 minutter siden): Hva er drivstoff forbruket på en original og trimmet moped? Det øker betydelig ved trimming. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar Vet ikke hva boten er men såvidt jeg vet så er det tre prikker på lappen. Vet ikke om de muligens praktiserer utsettelse på billappen også. Om en luftkjølt totakter skjærer seg er avhengig av flere ting, å kjøre med bare 2% blanding på trimsett kan være risikosport. Øker man kubikken mer enn resten av motoren er beregnet til vil sjangsen for lagerhavari øke. Dtr og tsx er 7,2hk på 50 kubikk originalt med toppfart på 85km/t, så enkelte mopeder er beregnet for mer gamp men ikke nødvendigvis mer kubikk. Lenke til kommentar
Karltorbj Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar Zundappen, kan man visst borre opp og gjoere mye med, men den Suzuki ac-50'en, jeg hadde naar jeg var ung, gikk jo 110 km/t fra fabrikken, foer de, hadde plombert den for norske lover. Saa der, var det bare aa fjerne blomben. En yamaha, som jeg hadde, gikk 70 km/t, i fra fabrikk, naar du skiftet potte. De hadde en trallekontroll, her og Tv-vest, intervjuet, en avskiltet Zundapp eier, der de spurte. Hvordan i alle verden, faar du en 50cc, til aa gaa 140 km/t i timen? Du skrue litt her ogsaa skrue du litt der, svarte han. 😂 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar (endret) sdrygdhdfh skrev (2 timer siden): Hei, har en god del spørsmål om moped. 1. Kjører onkel blå med mølla i bilen? 2. Er det lurt å ha turtallsperre med bryter om man blir stoppa? 3. Får man betale mer for å har turtallsperre om man blir tatt? 4. Hvor ofte skjærer motoren seg? 5. Får man mer i straff om mopeden går i 100km/t enn 60km/t på mølla? 6. Hvor ofte er det kontroll på skolen? 7. Er det høyere sjanse å bli stoppa på en moped enn i en bil? 8. Hva er boten for å bli tatt for trim? 9. Hva er drivstoff forbruket på en original og trimmet moped? 1. Nei, Vegvesenet som driver med dette. 2. Stoppa når du kjører for fort? Nei, de vet at dette finnes. 3. Nei 4. Hver gang du kjører den i stykker. 5. Nei 6. En gang i blant (i min ungdom) 7. Hvor langt er et tau? 8. - 9. Samme som 7 Håper dette var til hjelp. edit; ang bensinforbruk, jeg hadde en gang en MT5 med aldeles for stor forgasser, for stor dyse og helt feilinnstilt, den slukte over literen på mila.. Skjønner fortsatt ikke at det er mulig å få så mye bensin gjennom en så liten motor. Endret 29. februar av Valmeth Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar Typisk forbruk for en original moped er rundt 0,18 til 0,22 på mila. Motoren skjærer seg ikke med mindre du mangler smøring, kjøling eller hvis den får for lite bensin. Straffen er det samme uansett hvor mye du har trimma. Du kan dog risikere saftigere bøter hvis du f.eks. bryter fartsgrensa. Bota finner du under bøtesatser hvis du googler. Valmeth: MT5 er en totakter. De bare sender overskytende bensin rett ut eksosen. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 29. februar Del Skrevet 29. februar Svarer så godt jeg kan 1 Nei den brukes vel sammen med vegvesenet 2 Usikkker 3 Usikker 4 Kommer an på hvor hardt du kjører den ting som behandles bra pleier som regel og holde 5 Ja den skal vel gjøre 45? 6 Noen ganger i året tipper jeg gjerne ved skolestart og diverse eller ved angiveri (Sure naboer) 7 Både ja og nei spørs åssen du kjører 8 Husker ikke Når du må gjennom både teori og teoriprøve så kan man like godt ta 125 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars sdrygdhdfh skrev (14 timer siden): Hei, har en god del spørsmål om moped. Hvis du er 16, hvorfor ikke bare ta a1 i stedet ? Hvis du liker mc så er det et bedre valg for fremtiden uansett, og en annen ting om du har et uhell og kanskje dreper noen med trimma moped så er du faktisk ganske fåkked, noe å tenke på. https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/motorsykkel-klasse-a1/ Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 1. mars Del Skrevet 1. mars (endret) Karltorbj skrev (14 timer siden): Godt spoersmaal i grunnen. Naar den er nedtrimmet, til 45 km/t. sa jobber den i motstand og kanskje, bruker mer bensin, en naar den, er uten blombe? Hva mener dere om det? en moderne moped er ikke plombert fysisk lengre, men plombert elektronisk. Sykt hvor godt en ny vespa 50kubikk går opp bakker sammenlignet med en uplombert Honda MB5 Selv om begge har like store motorer klarer ikke den gamle uploblerte hondaen å holde følge. Endret 1. mars av Eskove 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå