Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Høyskolen tar seg friheter på eksamen

Gjest 27173...935

Anbefalte innlegg

Gjest 27173...935

Hei! Jeg er student på en norsk høyskole. Privat, of course, for jeg tror neppe offentlig hadde slippet unna med dette styret her. De tre årene jeg har gått på høyskolen har vi aldri fått en sensurveildning. Det står i forskriften til skolen at dette er noe de skal bruke, og det står i høyskoleloven at dette også er noe studenter skal gies adgang til når de mottar karakter. Dette har dog aldri skjedd.

To eksamener på rad nå har oppghavebeskrivelsen vært så vag at flere har feiltolket hva de skal presentere, og dermed får stryk. Når vi har spurt om utbedring av svaret, svarer professor med et screenshot av misforståelsen, som ikke svarer på spørsmålet.

Vi fant også ut at den siste oppgaven vi hadde nå ble laget eksternt, og at det anbefales av forfatter at siden oppgaven ble laget i 2009 så frarådes det å bruke den til oppnåelse av studiepoeng.

Studentorganisasjonen på skolen har hendene fulle med saker og jeg kunne tatt det til dem og fått svar om et halvt års tid, men nå kjenner jeg at tålmodigheten min rett og slett er strukket for langt.

Kan skolen lovlig slippe unna med slik oppførsel?

Ps: å klage på formelle feil grunnet feiltolking av oppgaver fører til avslag. Skolen bruker heller ikke eksterne sensorer til eksamen

Anonymous poster hash: 27173...935

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UH-loven bestemmer at det skal utarbeides en skriftlig sensorveiledning til alle eksamener (§ 3-9 annet ledd), men det er ikke plikt til å utarbeide en individuell sensorveiledning for hver enkelt eksamen. Dette er presisert i lovens forarbeider (Prop. 64 L (2017-2018)). Plikten gjelder fra 1. januar 2018. Studentene har krav på å få se sensorveiledningen etter UH-loven § 5-3 tredje ledd, men har ikke krav på å få kopi eller at den skal legges ut på nett (også fra lovens forarbeider). 

Instansen å klage over dette til er NOKUT, som fører tilsyn med universiteter og høyskoler. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...