Sinvano Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Har 32GB DDR4 RAM på 2666MHZ. Vurderer å kjøpe RAM på 3600MHZ. Har nok ikke behov for 32GB så vurderer heller 16GB mee høyere hastighet. Noen innspill på det? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Neppe den helt store ytelsesendringen. Vil ikke tro det står i stil til prisen, med mindre du får minnebrikkene billig. Du kan ikke låne noen og teste med før du kjøper da, så ser du om det er verdt det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Sinvano skrev (15 minutter siden): Har 32GB DDR4 RAM på 2666MHZ. Vurderer å kjøpe RAM på 3600MHZ. Hvilken PC er dette? Ingen vits i 3600 RAM dersom den ikke støtter raskere enn 2666. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Sjekk hva cpu, chipset og motherboard takler. Er ikke vits hvis de ikke støtter det. Også søk opp tester rundt dette. Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 26. februar Forfatter Del Skrevet 26. februar Aetius skrev (1 time siden): Neppe den helt store ytelsesendringen. Vil ikke tro det står i stil til prisen, med mindre du får minnebrikkene billig. Du kan ikke låne noen og teste med før du kjøper da, så ser du om det er verdt det? Ikke som jeg kan i farta. Prisen satt til side så kan man stille spørsmålet igjen eventuelt. HK støtter opp til 4400mhz. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Kommer an på de andre komponentene dine og hvilken oppløsning du har. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Litt gammel test fra JayZ. Her fikk han nærmere 30fps økning i SOTTR og Far Cry 5 ved å gå fra 2133Mhz opp til 3866Mhz på en 9900K og 2080TI. 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar CPU er en Intel i7 9700K. Ser ut til at denne støtter 2666 max. Vil det da være helt unødvendig å oppgradere? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Du må ha Z370 eller Z390 chipset for at det skal være vits. Hva er hovedkort og chipset? 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar kremt skrev (18 minutter siden): Du må ha Z370 eller Z390 chipset for at det skal være vits. Hva er hovedkort og chipset? Jeg har Z390. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar De chipsetene støtter raskere minne. f.eks disse bør gå, men en bør kanskje sjekke hva som kan brukes 2x8GB 3600MHz 4x8GB 3600MHz (?) 2x16GB 3200MHz 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar Ja, jeg ser HK støtter opp til 4400, men CPU opp til 2666. Men vil HK klokke opp slik at jeg kan bruke høyere hastighetsminne enn 2666? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) 2666 er bare det intel oppgir. Når en har "K" cpu og enten Z370 eller Z390 chipset så støttes minne overklokking. Og da er grensene mer hva som går i kombinasjon med de minnebrikkene en bruker. Og der er noe som heter XMP, som er at en kan kjøpe minne med en viss hastighet også er der et automatisk system som gjør at en kan velge den hastigheten. Endret 27. februar av Svein M 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 28. februar Forfatter Del Skrevet 28. februar Ja, ok. XMP har jeg vært borti så da kan jeg altså forholde meg til hva hovedkortet tåler. Altså 4400mhz. Men jeg tenker jeg havner på 3600mhz brikker. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar (endret) Hovedkort produsent har en liste med hvilke minnebrikker de har testet med. Det letteste er å se hva andre bruker på nett, eller sjekke RAM produsentene som har sine internettsider der en kan søke på hvilke minnebrikker som passer til et hovedkort Her f.eks: https://www.corsair.com/eu/en/c/memory?type=findbycompatibility https://www.gskill.com/configurator Endret 28. februar av Svein M 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Sinvano skrev (2 timer siden): Ja, ok. XMP har jeg vært borti så da kan jeg altså forholde meg til hva hovedkortet tåler. Altså 4400mhz. Men jeg tenker jeg havner på 3600mhz brikker. Sweetspot DDR4 er en plass mellom 3200 og 3600Mhz. 3200 CL 14 vil yte omtrent likt som 3600 CL 16, så der ville jeg bare gått for de brikkene som har best pris. Skal man over 4000Mhz så begynner silikon lotteriet å spille inn, og det er ikke alle CPUer eller Hovedkort som takler så høye hastigheter. 1 Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 28. februar Forfatter Del Skrevet 28. februar TheKims skrev (31 minutter siden): Sweetspot DDR4 er en plass mellom 3200 og 3600Mhz. 3200 CL 14 vil yte omtrent likt som 3600 CL 16, så der ville jeg bare gått for de brikkene som har best pris. Skal man over 4000Mhz så begynner silikon lotteriet å spille inn, og det er ikke alle CPUer eller Hovedkort som takler så høye hastigheter. Nei riktig. Tenkte ikke høyere enn 3600mhz da det er snevert utvalg og pris blir høy hvis jeg skal opp noe mer. Får undersøke litt mer priser og finne noe greit. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 28. februar Del Skrevet 28. februar Jeg prøvde nå Corsail side: https://www.corsair.com/us/en/c/memory?filter=formatted_tech_specs.Tested Speed%3A%3A3600&type=findbycompatibility La inn dette hovedkortet: Asus Rog Strix Z370-G Gaming Da er raskeste RAM de foreslår 3600 MHz De har da både sett med 2x8GB og 2x16GB i den hastigheten. Dette er forskjellig fra mitt B450 hovedkort der 2x8GB kommer opp som 3600, mens 2x16GB foreslås med 3200 MHz. Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 28. februar Forfatter Del Skrevet 28. februar Jeg la inn mitt hovedkort og CPU. Eneste alternativet som da kom opp var 1x8 gb på 2666mhz. Så følte ikke helt enn kunne stole på den siden. Lenke til kommentar
Sinvano Skrevet 28. februar Forfatter Del Skrevet 28. februar Hva tenkes ang CL timing da? De fleste 3600 brikkene jeg ser på er på CL18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå