Gå til innhold

Kredittkort - Hvem kan man stole på?


Anbefalte innlegg

Jeg ser at i markedsføringen av kredittkort så formulerer man seg slik:

Quote

*Sikkerhet
Når du bruker kredittkort på restauranter og i butikker, trekkes ikke pengene fra brukskontoen din. Dermed er pengene på kontoen din beskyttet hvis du skulle bli utsatt for svindel eller kredittkorttyveri. Hvis du bestiller varer eller tjenester som du ikke mottar, er det også banken som må dekke tapet hvis kjøpet er gjort med kredittkort.
*Fordeler: Rabatter og fordeler når du handler på nett og fysiske butikker.

https://www.vg.no/kommersielt-innhold/shopping/i/RrM7jA/kredittkortene-du-trenger-i-ferien

Noenlunde det samme står også å lese på Forbrukerombudets nettside:

Quote

Du har ekstra tryggleik når du handlar med kort

Har du kjøpt varer eller tenester på kreditt, har du ekstra tryggleik gjennom finansavtalelova (paragraf 2-7). Særleg verdifull er lovas forskrift om at kredittgjevar (ofte banken) har same ansvar som seljar. 

https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/

Nå har jeg kjøpt en reise med Wizzair gjennom kiwi.com og kiwi.com/Wizzair nekter å refundere det beløpet som er innbetalt. Wizzair ønsker å selge de samme flysetene en gang til, til en ny kunde og på en annen rute. Deter opprettet en egen tråd om den saken.

DNB Mastercard som reisen er betalt med brukte litt mer enn 2 uker på å komme til den konklusjon at de ville sende den til Mastercard, for "endelig avgjørelse" selv om de  ikke har har noen avgjørelsesmyndighet eller ansvar i forhold til Lov om Finansavtaler § 2-7. Dette ansvaret ligger jo hos DNB. Det er jo DNB som er kredittgiver, Mastercard står jo bare for den tekniske gjennomføringen.

Dette synes jeg er alt for dårlig og at erfaringen så langt er av DNB/Mastercard ikke har gode og raske nok rutiner for tilbakeføring av beløpet, etter reklamasjon. 

Er det noen her på forumet som har erfaringer med banker eller kredittkortselskapet som fungerer hurtig og bra i forhold til reklamasjoner. Er det noen av kortene som gir en høy grad av trygghet, od som fungerer bra i forhold til reklamasjoner?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SEB Bank bruker nok enda lenger tid enn 2 uker på å svare er min erfaring i hvert fall (autosvar sa 6 uker eller mer svartid, men avsluttet selv saken etter det hadde gått 3 uker uten svar), men man kan jo fryse beløpet som man reklamerer på, og sånnsett slipper man å betale renter på det så lenge tvistesaken er "aktiv".

Lenke til kommentar

DNB og de andre storbankene er jevnt over bedre enn de rene kredittkortbankene. De er mer opptatt av totalkundeforholdet ditt og mindre opptatt av å optimalisere kredittkort-lønnsomheten. 

Finansklagenemnd-behandling er gratis, så dette ordner seg nok om du har rett. 

Lenke til kommentar

Har sendt en klage til DNB over at de har sendt saken over til Mastercard for avgjøreøse, med opp til 6 ukers behandligstid, ettersom det er DNB som er kredittgiver og ikke Mastercard, slik at Mastercard egentlig ikke er part i saken. De er jo bare en teknisk tjenesteleverandør til DNB, slik at det er DNB selv som stiiter med ansvaret for tilbakeføringen.

for meg så har Bank Norwegian fungert særdeles bra, men jeg har jo ikke hatt en eneste reklamasjonssak. Ser at erfaringene er litt blandet.

https://no.trustpilot.com/review/www.banknorwegian.no

Har også tidligere hatt gode erfaringer med Santander, men det er lang tid siden jeg brukte dette kortet noe særlig.

https://no.trustpilot.com/review/www.santanderconsumer.no

DNB er vel kanskje ikke en aktør som umerker seg med svært forøyde kunder:

https://no.trustpilot.com/review/dnb.no

(Men jeg selv har jo vært ganske fornøyd fram til nå.)

Det som jeg er på jakt etter det er et kredittkort der erfaringerne er at det har gått hurtig og greit å rydde opp i feilbelastninger.

Synes det må være den aller viktigste enkeltfaktor ved valg av kredittkort, at man slipper å betale for produkter og tjenester man rent faktisk ikke har fått. 

Ser eller at TF Bank har veldig gode tilbakemeldinger, men ser ikke at det er noen som skriver om hvordan de fungerer i forhold til reklamasjoner. Men rask kundeservice, det er vel en faktor, også i den sammenheng.

https://no.trustpilot.com/review/tfbank.no

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har kun hatt to reklamasjonssaker mot kortutsteder.

SEB bank - Mastercard - Tok 1-2 måneder. Avslag.

Bank Norwegian - Visa - Tok ca 2-4 uker, godkjent.

Arten av reklamasjonen var dog helt forskjellig.

SEB bank var egentlig ikke så overraskende ble avslått, da det var hotellovernatting hvor hotellet hadde booket inn halve spania (ca 1000 barn uten foreldre, med fotballtrenere) på samme hotell uten å informere. Resulterte i en bedriten opplevelse. Hotellet nektet å gi noe goodwill annet enn en gratis helg når det var ledig plass. Jeg krevde ca 200 euro avslag av en regning på 1000 euro.

Bank Norwegian gjaldt flybilletter for ca 20k hos Norwegian i forbindelse med Covid. Norwegian var treg med å betale tilbake og reklamerte da til Bank Norwegian. De var ikke helt villig til å ta reklamasjonen i starten, men jeg presset på og det ble godkjent. Hadde uansett fått dem fra Norwegian, men ønsket ikke å ha pengene utestående for lenge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (På 26.2.2024 den 6:57 AM):

Har også tidligere hatt gode erfaringer med Santander, men det er lang tid siden jeg brukte dette kortet noe særlig.

Uff nei. Santander... - hadde dette kortet i utlandet og fylte bensin ganske mange ganger. I tillegg til å trekke beløpet på bensin så ble det trukket sånn "reservasjonsbeløp", og da jeg snakket med Santander om dette så var det ingenting de kunne gjøre. Brukerstedet måtte selv fjerne reservasjonen. Og dette tok faktisk 4 - 6 uker enkelte steder. Det endte med at jeg hadde endel mindre penger på reisen enn det jeg planla, og dermed måtte gå over til andre kredittkort. Hadde vært litt krise hvis det kun var santander jeg hadde hatt der og da... 

Ikke kredittkort - men jeg har god erfaring med KLARNA hvis man ikke har mottatt varen man bestilte f.eks. 

Lenke til kommentar
On 27.2.2024 at 10:41 AM, MariusJS said:

Har du betalt fakturaen med denne summen på?

Har de ikke fryst summen i avvente av avgjørelse?

De har ikke "fryst" eller gjort noe spesielt. Har fått vanlig faktura og vil betale, for så å klage saken inn for Finansklagenemnda og eventuelt andre rettsinstanser etter behov. Litt irritert over at DNB trenerer saken med å sende saken over til Mastercard, som etter mitt syn ikke har noe formelt ansvar i forhold til saken. Det hadde vært betydelig bedre med et avslag, slik at saken kunne sendes til Finansklagenemnda uten forsinkelse. 

Lenke til kommentar
On 27.2.2024 at 10:59 AM, simen929 said:

Bank Norwegian gjaldt flybilletter for ca 20k hos Norwegian i forbindelse med Covid. Norwegian var treg med å betale tilbake og reklamerte da til Bank Norwegian. De var ikke helt villig til å ta reklamasjonen i starten, men jeg presset på og det ble godkjent. Hadde uansett fått dem fra Norwegian, men ønsket ikke å ha pengene utestående for lenge.

Men det var jo egentlig kjempe bra. Under korona så eksisterte det jo diverse unntaksbestemmelser som gjorde at flyselskapene i en del tilfeller slapp unna ansvaret. Jeg kjøpte for eksempel en Flybilett til Asia med KLM/AIrFrance med DNB Debitkort og med DNB reiseforsikring. Reisen ble kansellert av KLM/AIrFrance og jeg fikk ikke en krone tilbake verken fra KLM/AirFrance, eller DNB. Da sa damen hos "DNB": "Ja, du skjønner det at du skulle ha kjøpt reisen med DNB Mastercard, for hvis reisen blir kansellert, så får du jo pengene tilbake."

Da tenkte jo jeg mitt, og etter det så har jeg kjøpt alle reiser med DNB Mastercard, og så bestemte jeg meg for det, at skjer det noe tilsvarende en gang til, at reisen blir kansellert, uten at pengene kommer tilbake, så skal jeg forfølge saken her i fra og til månen og tilbake igjen.

Slik som jeg har gjort det i ettertid, så har jeg begynt å bruke flere samtidige kredittkort, etter prinsippet: "Hvert kort til sitt bruk." Da slipper man jo også den ekstremt irriterende rapporten, der DNB sammenfatter hva du har brukt pengene til. 

Når det gjelder Bank Norwegian, så pleier jeg for alle kredittkort å sjekke de beste og de dårligste anmeldelsene på Trustpilot. Hvis det som ligger bak den enen stjernen ligner litt på "tull og tøys", så bryr jeg meg ikke så mye om det. Det kan vel se ut som at de kan være litt "harde" mot dårlige betalere og at det er der de dårlige anmeldelsene kommer i fra.

Min erfaring med Bank Norwegian, så langt, den er særdeles positiv. Alt kjører på skinner og alt fungerer og priser og økonomiske virkår er helt topp.

Derfor så vet jeg jo heller ikke hvordan de er i forhold til reklamasjoner, for det er jo ingen ting å reklamere på.

Foreløpig så har Bank Norwegian fungert perfekt og akkurat nå, så er det mitt førstevalg.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Har hørt bra ting om TF Bank og Ikano.

TF Bank har veldig bra anmeldelser, men for Ikano, så ser det vel ikke så bra ut.

https://no.trustpilot.com/review/tfbank.no

https://no.trustpilot.com/review/www.ikanobank.no

Andre anbefalinger av kort som er til å stole på i forbindelse med reklamasjoner?

Slik som jeg ser det så er sikkerhet i forbindelse med reklamasjoner den aller viktigste enkeltfaktor for valg av kredittkort. Det spiller ingen rolle hva man får av rabatter eller fordeler, hvis man ikke har en god grad av sikkerhet mot å måtte betale for produkter eller tjenester man ikke har mottatt.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Norwegian sitt kredittkort var kortet jeg alltid brukte en tid tilbake. For 2-3 år siden fikk jeg en telefon fra de hvor de stusset på et par kjøp som hadde blitt gjort med kortet. Da viste det seg at noen hadde kortinformasjonen min og hadde benyttet dette til å kjøpe seg litt snacks. Jeg svarte som sant var at disse transaksjonene var jeg ikke kjent med, de fjernet disse fra fakturaen min.

Det var jo veldig enkelt, jeg hadde nok ikke oppdaget at kortet mitt hadde blitt brukt selv, og jeg trengte ikke mase om å få disse fjernet, det fikset de egentlig på eget initiativ :D
 

Lenke til kommentar

I følge de opplysninger som framkommer hos DNB Mastercard og hos Bank Norwegian, så kan det se ut tom at Bank Norwagian er "tryggere" ved at de er bedre på reklamasjoner enn DNB Mastercard.

Dette sår å lese på infoside hos Bank Norwegian:

Quote

Er all dokumentasjonen på plass, blir kontoen din midlertidig kreditert. Det betyr at du får igjen pengene før saken er ferdigbehandlet, vanligvis allerede når vår saksbehandler ser på saken første gang. Vinnes saken, forblir krediteringen på kortet ditt.

https://www.banknorwegian.no/artikler/hva-skjer-nar-du-har-en-ukjent-transaksjon-pa-kortet-ditt/

I følge DNB Mastercard, så behøver man først 2 uker på å begynne å se på saken. og så sender DNB saken til Mastercard som skal vurdere saken i opptil 60 dager, selv om de ikke har noe ansvar forsaken. Så etter 2-3 måneder, så vil man begynne å vurdere en tilbakeføring. Hos Bank Norwegian så oppgir de jo at de praktiserer en midlertidig tilbakeføring fram til at saken er endelig avgjort.

Finner også en beskrivelse på et diskusjonsforum

Quote

Var i Peru da kortet ble skimmet, våknet til at 5000kr var trukket, fikk sperret kortet og sendt inn reklamasjon, midlertidig slettet de betalingen og etter 2 uker fikk jeg medhold i saken så de slettet den for alltid. De var veldig behjelpelige til å sende nytt kort gratis til hvorenn jeg ønsket selv om jeg var på andre siden av kloden.

https://www.reddit.com/r/norge/comments/19bk3ky/beste_kredittkort/

(Men det er jo kanskje litt uklart hos Bank Norwegian om informasjon om reklamasjon gjelder bare visse typer reklamasjoner eller alle typer reklamasjoner.)  

Morrowbank står nevnt men i tåden, men det ser jo heller ikke ut til å være det helt store.

https://no.trustpilot.com/review/morrowbank.no

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Du har jo alltids din rett til å bestride en faktura, så jeg ville prøvd det ovenfor DNB. Opplys dem om at du bestrider siste faktura med transaksjonen og beløpet det gjelder, og betal bare inn resten. Da skal de ikke kunne belaste deg renter og gebyrer for det manglende beløpet inntil bestridelsen av fakturaen er avgjort. Referer selvfølgelig til den åpne reklamasjonssaken. Kanskje de da får litt fart på seg for å ordne opp :)

Lenke til kommentar
19 hours ago, Chr1stian said:

Du har jo alltids din rett til å bestride en faktura, så jeg ville prøvd det ovenfor DNB.

Det er gjort, og det er den prosessen som er i gang. Ser i en annen tråd her på forumet at det kan se ut som at normal sakbehandlingstid er 2-måneder, hos DNB/Mastercard, og det synes jeg er ganske lang tid.

En annen problemstilling i forhold til graden av "trygghet" det er jo de reiseforsikringene som følge rmed.

Vilkår for DNB/Mastercard/Framtind;

https://dokument.fremtind.no/documents/reisevilkar-dnb-kredittkort-og-programavtaler.pdf

Vilkår for Bank Norwegian/Visa/Tryg:

https://www.banknorwegian.no/Documents/NO/creditcard/Travel_insurance_terms_Tryg_NO.pdf

Vilkår for TF Bank/Mastercard/Gouda:

https://tfbank.no/media/8d93c976ade3c6b/gouda-norge_637_kreditkortsreiseforsikring-tf-bank_jul21.pdf

Ser at både DNB og BankNorwegian har maks reiselengde 90 dager mens TF Bank har maks reiselengde 70 dager,

Lenke til kommentar

DNB/Mastercard gjennomførte det som for melt sett er en "midlertidig tilbakeføring" ifbm med krav om refusjon mot kiwi.com. Det tok ca eller i overkant av 3 uker.

Det betyr jo at DNB/Mastercard foreløpig og for min del kan betraktes som "sikkert nok".

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...