Margretheddd Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar hei! jeg ønsker å bygge en gaming pc som klarer 1080p greit, evt 1440p på noen spill. syntest GPU er dyrt, noen som har prøvd de nye ryzen 5/7 8600G, kan disse funke som midlertidig løsning frem til jeg har råd til skjermkort? evt vil den klare 1440p med 100fps+ hvis jeg får ett godt skjermkort senere? tanker? kom gjerne med forslag til build også, om noen syntes det er interessant å sette opp Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Kjøp deg en slik: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=341521470 Så kan du ligge i sofaen å game og ha den tilkoblet skjerm/mus/tastatur når du vil det. Mye kraft og spiller det meste fint i 1080p. Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar har allerede en Asus rog ally z1 extreme, men ser litt på muligheten med å bygge pc Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar 5 minutes ago, Margretheddd said: har allerede en Asus rog ally z1 extreme, men ser litt på muligheten med å bygge pc Uten gpu blir du ikke få spesielt bedre opplevelse enn med Allyen. Den prosessoren du ser på er ikke noe kraftigere enn den i Allyen heller så ville bare brukt den. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar (endret) Det kan virke til spill med lettdreven grafikk, men generelt så ser det litt svakt ut. Jeg ville heller kjøpt grafikkort: Radeon RX 6600, RX 7600 eller RTX 4060. Endret 29. februar av Svein M Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar hvis jeg hadde gått for ett ryzen 5/7 8600G, og senere kjøpt ett grafikk kort som 4060/4070. ville dette blitt en bra kombo for 1440p? så en YouTube video som viste litt, men var på spansk da så skjønte lite der hehe Lenke til kommentar
Iki Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Ja, det skal fungere greit i 1440p med 100+ fps (avhengig av spillet) 4070 vil selvfølgelig fungere bedre i flere spill. prosessoren vil ikke være en begrensning. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar 7600 og 7700 vil være ca 20% raskere enn 8600G og 8700G. 7600 og 7700 har høyere klokkehastighet og nesten dobbelt så mye L3 Cache. Om du vil merke forskjellen spørs litt på hvilke spill du spiller, og hvilken grafikkinnstillinger du bruker. Ultra 1440P så vil du mest sannsynlig være GPU bound, og da spiller ikke CPU like så stor rolle. Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 25. februar Forfatter Del Skrevet 25. februar skjønner! er ganske fersk i pc-bygging så all tips og informasjon tas i mot med takk! Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 26. februar Forfatter Del Skrevet 26. februar (endret) fått tak i kabinett og GPU på bilder nedenfor til en grei pris, og tenker kanskje gå til innkjøp i de andre delene også, vil dette bli en god buildt sammen, eller burde jeg byttet ut noen av delene med noen andre? Endret 26. februar av Margretheddd Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Ville vurdert å gå for 4070 istedenfor 4060 for litt mer vram. 8gb vram blir fort slukt opp av tyngre spill i 1440p. Muligens et litt bedre hovedkort også som er DDR5 kompatibelt for å være enda mer fremtidssikra. Evt sjekke ut noen av de bedre AMD gpuene. Hva ligger budsjettet ditt på? 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. februar Del Skrevet 26. februar Ville ha byttet ut Hovedkort og RAM. Hovedkort https://www.prisjakt.no/product.php?p=5405699 RAM https://www.prisjakt.no/product.php?p=5241360 Strømforsyningen du har valgt er litt overkill, men kan være greit å ha visst du planlegger oppgraderinger senere. Her er også et alternativ til skjermkort. Du får da 16GB med Vram som vil være mer fremtidsrettet. https://www.prisjakt.no/product.php?p=13149752 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) Enig i at hovedkort med B550 chipset, og RAM med 3600 hastighet er bra bytter. Kan være fristende med en 2 TB SSD istedet for 1 TB. Endret 27. februar av Svein M Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Hvis du synes GPU er for dyrt, så vil jeg anbefale at du kjøper en brukt PC istedenfor og bytter ut komponentene når du trenger det. F.eks. denne PC-en under vil få mye høyere FPS enn en ny PC uten GPU. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=340604944 Lenke til kommentar
Kenhten Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar Margretheddd skrev (På 25.2.2024 den 6:41 PM): har allerede en Asus rog ally z1 extreme, men ser litt på muligheten med å bygge pc Fikk du ikke solgt den? Hva du må ha av hardware er avhengig av hva du spiller. Har du 1440p eller 4k skjerm? Ingen vits å kjøre spill i 1440p på en 1080p skjerm. Spiller du nye og grafikktunge spill? GPU blir dyrt. Mer VRAM. 8600G og 8700G er gode APUer til indie games, eldre AAA spill, emulering av PS3 og Switch..... ETAprime på YouTube har flere videoer med disse. Kjøp en dock til Rog Ally'en på Amazon. Prøv med den først. Ally'en er mye kraftigere enn mine destop PC'er uten GPU. Har 4600G og 5600G. Men jeg har RX 6600 og RX 6600 XT i alle. Ingenting kan erstatte dedikert skjermkort. Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar Prøver å holde det billig, men har ikke noe spesifikt budsjett enda, tenkte kjøpe en del her å der når pengene tikker inn hovedpoenget er egentlig at jeg ønsker prøve å bygge min første pc fikk til 4060 til ca 3000kr fra komplett, tenkte det sikkert var en god pris for ett greit skjermkort, men de har vel åpent kjøp om noe annet skulle dukke opp Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar 4060 er fint kort til 1080p, og til dels 1440p. Lenke til kommentar
Margretheddd Skrevet 27. februar Forfatter Del Skrevet 27. februar oppdatert hovedkort, cpu og ram etter tips. tenker satset på dette, også heller kjøpe etter dyrere skjermkort etter 1-2 år hvis interessen fortsatt er der. kan dette oppsettet være "fremtidsrettet" nok, etter bytte til am5 og bedre RAM enn forrige forslag? 2 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. februar Del Skrevet 27. februar (endret) Ville ha valgt disse RAM brikkene https://www.prisjakt.no/product.php?p=7198466 Ellers ser resten veldig bra ut Endret 27. februar av TheKims 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå