A+- Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar Hei. Spør om råd/tips angående fremtiden til bilen min. Jeg har en BMW 116I, 1-Serie, 2010 modell med motortype N43. Her har kjede røket, og det er muligens motorhavari inne i bildet. Mekaniker forteller at verkstedet kan kjøpe den for 5-6 tusen. Ellers så er motorbytte en måte, men det er en ganske påkostet sak (har ikke fått pristilbud enda). Eller burde jeg vrake den? Ser de ligger rundt 60-80 tusen på finn i cirka samme tilstand. Er det verdt å påkoste 40-50 tusen for en overhalt motor med bytte? Trenger egentlig bare råd og tips som ikke er til egen vinning Takker for alt og ingenting Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar A+- skrev (8 minutter siden): Jeg har en BMW 116I, 1-Serie, 2010 modell med motortype N43. Her har kjede røket, og det er muligens motorhavari inne i bildet. Hvis du er heldig, kan kjedet ha røket uten at noe er ødelagt. Dette må sjekkes, men innimellom har man flaks, ved at kjedet ryker akkurat når alle ventilene er lukket så mye at stemplene ikke klasker oppi ventilene. Kjedet må uansett byttes, noe som er en stor jobb i seg selv, men da blir det hele mer overkommelig. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) A+- skrev (3 timer siden): Her har kjede røket Har de demontert noe og sett eller er det noe de gjetter på? Endret 24. februar av mobile999 Lenke til kommentar
A+- Skrevet 24. februar Forfatter Del Skrevet 24. februar Slettet-fsaSP0zV skrev (3 timer siden): Hvis du er heldig, kan kjedet ha røket uten at noe er ødelagt. Dette må sjekkes, men innimellom har man flaks, ved at kjedet ryker akkurat når alle ventilene er lukket så mye at stemplene ikke klasker oppi ventilene. Kjedet må uansett byttes, noe som er en stor jobb i seg selv, men da blir det hele mer overkommelig. mobile999 skrev (5 minutter siden): Har de demontert noe og sett eller er det noe de gjetter på? Ble fortalt at de hadde funnet et par store plastikk biter i motoren (Kjede ligger i olja), men var usikker på om det hadde gått flere biter videre inn i motoren, så de skulle ta fra hverandre litt deler for å sjekke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar (endret) A+- skrev (13 minutter siden): Ble fortalt at de hadde funnet et par store plastikk biter i motoren... Kan være fra strammerne. Må sjekkes mer før man vet om stempler og ventiler har truffet hverandre. Endret 24. februar av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar At disse ligger for 60-80 tusen er i såfall helt sykt. Men tviler ikke på at man kan få det. Fin som førstebil og veldig populær hos jenter også. Husker du hva som skjedde når den stoppet, var det høyt turtall? Prøvde du evt å starte den etterpå igjen? Ta ut motoren, demontere toppen, bytte ventiler og kanskje kamaksling, kjeder, strammer, glidere, blir sikkert 30-40 tusen. Denne har vel 3 kjeder tror jeg, øvre, nede og oljepumpe. Ser enkelte som bytter dette sier de bytter rådelagre samtidig. Alternativet er vel brukt motor dersom dette finnes, men den brukte kan jo også være dårlig eller slitt og må kanskje repareres først. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=208440195 Har bilen gått langt? Er det snakk om 200.000+ kilometer så tror jeg vinninga går opp i spinninga om du velger å kjøpe ny motor og betale noen for å bytte. Det er tross alt mye mer enn motor som begynner å bli slitt etter 14 år. Om du på en annen side får skiftet motoren billig så kan det jo lønne seg. Hvis ikke, prøv å selg som repopbjekt for så mye du klarer. Jeg solgte en Toyota som repobjekt for et år siden til 8.000. Den ble det budkrig på. Lenke til kommentar
leticia Skrevet 24. februar Del Skrevet 24. februar A+- skrev (8 timer siden): Hei. Spør om råd/tips angående fremtiden til bilen min. Jeg har en BMW 116I, 1-Serie, 2010 modell med motortype N43. Her har kjede røket, og det er muligens motorhavari inne i bildet. Mekaniker forteller at verkstedet kan kjøpe den for 5-6 tusen. Ellers så er motorbytte en måte, men det er en ganske påkostet sak (har ikke fått pristilbud enda). Eller burde jeg vrake den? Ser de ligger rundt 60-80 tusen på finn i cirka samme tilstand. Er det verdt å påkoste 40-50 tusen for en overhalt motor med bytte? Trenger egentlig bare råd og tips som ikke er til egen vinning Takker for alt og ingenting Jeg hadde ikke giddet å bruke så mye penger på en så gammel bil. Så hvis det var meg så hadde jeg latt verkstedet kjøpe den Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Jeg ville lagt den ut til salgs på finn.no som reparasjonsobjekt, og solgt den til høystbydende. Tenker at du på den måten i det minste kan få noen tusenlapper mer for den enn det verkstedet var villig til å bla opp. Kanskje den dukker opp på kanalen til EMS Garage? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå