Gå til innhold

Gud er kjærlighet

Anbefalte innlegg

Og ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart blant oss,

at Gud sendte sin enbårne Sønn til verden

for at vi skulle leve ved ham.

10 Ja, dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud,

men at han har elsket oss

og sendt sin Sønn til soning for våre synder. (1.Joh. 4)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Capitan Fracassa skrev (21 minutter siden):

På hvilken måte åpenbarte dette Guds kjærlighet. Svar gjerne med egne ord.

Det er på samme måte som at en morder slipper å sone straff, men får en milliard på kontoen istedet (dårlig sammenligning). Pga. en annen tok straffen på seg istedet. Guds hellige lov lover velsignelse til dem som holder budene. Og forbannelse til dem som bryter budene. Jesus har rett til velsignelse pga. Han oppfylte Guds hellige lov. Han er den eneste som har oppfylt loven. Derfor blir det evig glede og salighet for de som tar sin tilflukt til Jesus, for Hans navns skyld. Altså noe kun Han fortjener. Altså jeg er fraregnet det som jeg fortjener, altså straff pga. mine synder, og tilregnet en annens, altså Jesu, rettferdighet. Konklusjon: Gud er hellig (tåler ikke synd, straffer all synd), kjærlig (Jesus ble pint istedetfor meg), rettferdig (dømmer all synd). Noe urent (syndig) kommer ikke inn i himmelen. Jeg er rettferdig fordi at Jesus er rettferdig. Altså: Mine synder er borte. De finnes ikke mer. Jeg er ikke syndfri, men i Guds øyne syndfri pga. Jesus er syndfri. Han lever. Stod opp igjen. Dette budskapet skaper takknemlighet til Gud, og sannheten (summen av Guds Ord er sannhet) setter fri. Jesus er jo Gud selv (+ Faderen, Den Hellige Ånd). De sanne troende har Ånden. (Guds Ord er ånd og er liv, levende). Gud ble menneske, for å ordne opp i rotet. Adam og alle mennesker rotet til. Og Herrens veier er uransakelige. Gud er underlig. Men Han er Gud.

Lenke til kommentar
per777 skrev (17 timer siden):

Det er på samme måte som at en morder slipper å sone straff, men får en milliard på kontoen istedet (dårlig sammenligning).

Ja, det er en elendig sammenligning.

Det er for det første ikke mord å ikke tro på Gud, og heller ikke mord å leve som et normalt godt (men i følge deg, syndig) menneske. 

Det er for det andre en helt absurd bestialsk straff å dømme noen til evig lidelse for slike «forbrytelser», det stikk motsatte av kjærlighet.

Det er for det tredje absurd å kreve at en uskyldig skal sone straff, når du er lovgiver og dommer, og du simpelthen kunne endret loven i stedet.

Så ja, det er en elendig sammenligning.

Konklusjon: Gud er hellig (tåler ikke synd, straffer all synd),

I følge din religion er and allmektig og den som skapte alt. Hvis han ikke tåler synd, hvorfor skapte han synd, og hvorfor slapp han den med viten og vilje inn i mennesker? Dette gir absolutt ingen mening,

kjærlig (Jesus ble pint istedetfor meg)

Du har en rar oppfatning av hva kjærlig betyr, siden det inkluderer å pine en uskyldig, og også pine alle som ikke tror på dette.

rettferdig (dømmer all synd)

Men straffer like gjerne en uskyldig som den skyldige, hvordan er det rettferdig? Synes du et land har rettferdige lover hvis det velger ut en uskyldig å straff for forbrytelser andre har gjort?

• Liker 5
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jehova Gud har i sin store kjærlighet til menneskeheten tilveiebrakt et offer som tar bort verdens synd. ( Joh 1:29,3:16) For at dette skulle bli mulig, måtte hans førstefødte Sønns liv bli overført fra himmelen til en jødisk jomfrus Marias, morsliv. Jehovas engel sa klart og tydelig til Maria at det barnet hun skulle unnfange, skulle kalles hellig, Guds Sønn. ( Luk 1:34-35) Josef som var forlovet med Maria, fikk vite at Jesus var blitt unnfanget på mirakuløst vis og at han skulle frelse sitt folk fra synder.

Etter hvert som Jesus ble større, må han ha fått kjennskap til noen av de mirakuløse omstendighetene omkring sin fødsel. Han visste at det var hans himmelske Fars vilje at han skulle utføre et livreddende arbeid på jorden. Da han var blitt en voksen mann på omkring 30 år, kom han derfor til Guds profet Johannes for å bli døpt i Jordan-elven. ( Mark 1:9) (Luk 3:33) Jesus bad til Gud da han ble døpt. Det var tydeligvis fra nå av han oppfylte profetien i Salme 40:7-9, noe som apostelen Paulus senere påpekte: Slakt-offer og offergave ønsket du ikke, men du gjorde i stand et legeme til meg. ( Heb 10:5)

Med disse ordene viste Jesus at han var klar over at Gud ikke ønsket at det fortsatt skulle bli frambåret dyreofre i templet i Jerusalem. Han forstod at Gud i stedet hadde gjort i stand et fullkomment menneskelig legeme til ham for at han skulle frambære det som offer. Dermed ville det ikke være behov for at noen frambar dyreofre mer. Jesus viste at han hadde et sterkt ønske om å underkaste seg Guds vilje, ved det han sa videre i sin bønn: Se, jeg er kommet ( i bokrullen står det skrevet om meg) for å gjøre din vilje,Gud.( Heb 10:7) For et mot og en uselvisk hengivenhet Jesus viste den dagen og for et godt eksempel han derved ble for alle som senere skulle bli hans disipler.

Gav Gud uttrykk for at han godkjente den bønnen Jesus bad da han ble døpt. Vi kan la en av Jesu utvalgte apsotler gi oss svaret: Etter at Jesus var blitt døpt, kom han straks opp av vannet og se, himlene ble åpnet og han så Guds ånd dale ned som en due og komme over ham. Se, det var også en røst fra himlene som sa: Dette er min Sønn, den elskede, som jeg har godkjent. Det at Gud godtok Jesu legeme til bruk som offer, innebar i åndelig forstand at et større alter enn det man hadde i templet i Jerusalem, hadde kommet i forgrunnen. Det bokstavelige alteret hvor det ble frambåret dyreofre, var et forbilde på dette åndelige alteret, som i virkeligheten var Guds vilje, hans ordning for å godta Jesu menneskeliv som et offer.(Heb 10:10)

Det var derfor apostelen Paulus kunne skrive til sine trosfeller: Vi har et alter som de som utfører hellig tjeneste ved teltet(templet) ikke har rett til å spise fra. De sanne kristne nyter med andre ord godt av et bedre offer til soning for synder, et offer som de fleste av de jødiske prestene avviste. Det at Jesus ble salvet med hellig ånd, innebar at Gud nå hadde skaffet til veie hele sin åndelige tempelordning, med Jesus som øversteprest. Under inspirasjon skrev disippelen Lukas at denne viktige begivenheten fant sted i det femtende år av keiser Tiberius regjering. ( Luk 3:1-3) Det svarer til år 29 e.kr-nøyaktig 69 års uker eller 483, etter at kong Artaxerxes hadde gitt befaling om at Jerusalems murer skulle bli gjenoppbygd. ( Neh 2:1,5-8) ifølge en profeti skulle Messias, lederen, stå fram nettopp det året. ( Dan 9:25) etter alt å dømme var det mange jøder som var klar over dette. Lukas opplyser at folket gikk i forventning på den tiden da Messias eller Kristus skulle stå fram. Messias eller Kristus er titler som skriver seg fra henholdsvis et hebraisk og et gresk ord som begge betyr den salvede. ( Luk 3:15)

Ved Jesu dåp ble Guds himmelske bolig salvet eller satt til side, som Det aller helligste i den store åndelige tempelordning. ( Dan 9:24) Det sanne telt ( tempel) som Jehova og ikke et menneske har satt opp, hadde trådt i funksjon. (Heb 8:2) I med sin dåp med vann og hellig ånd ble dessuten mennesket Jesus Kristus født på ny som en åndelig Sønn av Gud.( Joh 3:3) Det innebar at Gud når tiden var inne, skulle oppreise sin Sønn til liv i himmelen, hvor han skulle tjene ved sin Fars høyre hånd som konge og øversteprest på Melkisedeks vis for evig. ( Heb 6:20) ( Sal 110:1-4)

Lenke til kommentar

En mektig åndeperson en engel. Esekiel 28:15-16: Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du ble skapt, til det ble funnet urettferdighet hos deg. Ved din store handel fyltes ditt indre med urett og du syndet. Satte i gang opprør mot Jehova. Es 14:13-14: Det var du som sa i ditt hjerte: Til himmelen vil jeg stige opp, høyt over Guds stjerner vil jeg reise min trone og jeg vil ta sete på gudenes tingfjell i det ytterste nord, jeg vil stige opp skyenes topper, jeg vil gjøre meg lik den høyeste.

Reiste tvil om Guds overhøyhet, sannferdighet og rettferdighet. Satan forårsaker de nåværende veer på jorden, han samler folkeslagene til den siste kamp mot Gud. Satan er denne verdens gud og hele verden ligger i det onde vold. ( 2.kor 4:4) 

Spottesangen mot satan synges nå- når klimaks i Harmegeddon. Es 14:4-20: Dødsriket der nede kommer i uro for din skyld når det skal ta imot deg. Hvor  er du ikke falt ned fra himmelen, du strålende stjerne, du morgenrødens sønn. Hvor er du ikke felt til jorden..Til dødsriket skal du støtes ned, til hulens dypeste bunn...Du er slengt bort, langt fra din grav, lik en foraktet kvist, du ligger dekket av drepte, som er gjennomboret av sverd og som kastes ned i en stengrav- lik et nedtrådt åtsel. Du skal ikke bli jordet som de.

Åp 20:3,7-10: Og når de tusen år er til ende, skal satan løses av sitt fengsel. Og han skal gå ut for å forføre de folk....

Satan kalt til live igjen ved slutten av de 1000 år av kristi fredfylte styre, deretter ødelagt for evig (tilintetgjort) til den endelige hevdelse av Jehova Gud overhøyhet.

Matt 4:10-11: Da sa Jesus til ham: Bort fra meg, Satan for det er skrevet: Herren din Gud ( Jehova)  skal du tilbe og ham alene skal du tjene. Da forlot djevelen ham og se engler kom til ham og tjente ham.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...