DrAlban3000 Skrevet 7. mars Del Skrevet 7. mars HW1 skrev (På 25.2.2024 den 10:28 AM): Bmw har mye eldre biler og ca halvparten så stor andel biler i garanti perioden. Hvis du korrigerer for dette så har BMW høyere antall saker enn Tesla. Hvis det blir tvist så skjer dette normalt sett de første årene du eier bilen. Ingen har grunn til å klage til selger på en 15 år gammel bil. Når Toyota har en eldre bilpark enn alle de andre blir dette dratt frem som en positiv ting, altså en gammel bilpark + lav sjanse for å oppleve tvister med forhandler. Tesla har ligget som 1. plass på klagetoppen i snart 10 år i strekk og har fortsatt rekorden for klager på bil ila 1 år. Om vi ser på service og bruker Autoindex som pekepin vil samme resultater vise seg der, også over et spenn på mange år. Man kan altså finne samme svar i andre undersøkelser som går på feil og opplevd servicekvalitet. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7. mars Del Skrevet 7. mars (endret) 35 minutes ago, DrAlban3000 said: Når Toyota har en eldre bilpark enn alle de andre blir dette dratt frem som en positiv ting, altså en gammel bilpark + lav sjanse for å oppleve tvister med forhandler. Tesla har ligget som 1. plass på klagetoppen i snart 10 år i strekk og har fortsatt rekorden for klager på bil ila 1 år. Om vi ser på service og bruker Autoindex som pekepin vil samme resultater vise seg der, også over et spenn på mange år. Man kan altså finne samme svar i andre undersøkelser som går på feil og opplevd servicekvalitet. Er de andre undersøkelsene vektet for alder på bilpark, og type klager? For den statistikken til forbrukerombudet gjaldt alle tvistesaker. Så ikke kun mot produsent. Med mindre tvistesakene kategoriseres, så er det jo helt håpløst. En tvistesak mot en bruktbilforhandler fordi sommerdekka på en Tesla hadde mindre mønsterdybde enn lovet blir jo med i denne statistikken. Kritikk mot Tesla plager meg ikke. Men upresis kritikk med clickbaity bruk av statistikk plager meg. Uavhengig av merke. Jeg eier og har eid mange kjøretøy fra forkjellige merker, og er ikke noe mer fan av Tesla enn jeg er av Porsche, BMW, KTM eller Ducati. Endret 7. mars av bzzlink Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 7. mars Del Skrevet 7. mars bzzlink skrev (1 minutt siden): Er det andre undersøkelsene vektet for alder på bilpark, og type klager? For den statistikken til forbrukerombudet gjaldt alle tvistesaker. Så ikke kun mot produsent. Med mindre tvistesakene kategoriseres, så er det jo helt håpløst. En tvistesak mot en bruktbilforhandler fordi sommerdekka på en Tesal hadde mindre mønsterdybde enn lovet blir jo med i denne statistikken Ja, Autoindex er en rapport om biler som faller under garantitiden. Der har Tesla hatt bunnplassen eller nær bunnplassen de årene de har vært med. For denne undersøkelsen sin del dreide det seg om tvistesaker pr 1000 biler. Mitt poeng var at disse to samsvarer, så det styrker argumentet som er lagt frem i starten av denne tråden. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 7. mars Del Skrevet 7. mars (endret) 16 minutes ago, DrAlban3000 said: Ja, Autoindex er en rapport om biler som faller under garantitiden. Der har Tesla hatt bunnplassen eller nær bunnplassen de årene de har vært med. For denne undersøkelsen sin del dreide det seg om tvistesaker pr 1000 biler. Mitt poeng var at disse to samsvarer, så det styrker argumentet som er lagt frem i starten av denne tråden. Autoindex er en kvalitativ undersøkelse på opplevelsen med forhandleren. Den sier mye, men ikke noe direkte sammenlignbart om kvalitet på bilene. EDIT: Men at Tesla har de mest kranglete forhandlerne ifølge kundene måler den bra For kvalitet på bilene er ADAC sin kanskje presis om man vekter de for alder på bilparken https://car-recalls.eu/adac-2023-9-least-29-most-reliable-cars/ Endret 7. mars av bzzlink Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 7. mars Del Skrevet 7. mars bzzlink skrev (37 minutter siden): Autoindex er en kvalitativ undersøkelse på opplevelsen med forhandleren. Den sier mye, men ikke noe direkte sammenlignbart om kvalitet på bilene. EDIT: Men at Tesla har de mest kranglete forhandlerne ifølge kundene måler den bra For kvalitet på bilene er ADAC sin kanskje presis om man vekter de for alder på bilparken https://car-recalls.eu/adac-2023-9-least-29-most-reliable-cars/ Det er det, men mye kan sammenlignes. Feks opplevelse av verksted/service under garantitiden, garantiarbeid. Dette er den delen av Autoindex som Tesla gjør det dårlig, disse casene er også grunnlaget i en stor andel av tvistesakene. Altså et problem med bilen som blir grunnlag for en rettsak. Igjen, at Tesla gjør det verst i klassen i Autoindex og har flest klager hos forbrukerrådet er ikke overraskende. Det hadde vært gjenstand for overraskelse om det var store forskjeller i de to, da begge omfavner det som skjer når noe går galt med bilen i garantitiden. Om det viser seg at merket har rekord i antall klagesaker i Norge og samtidig har det dårligst omtalte serviceapparatet i Skandinavia så kan man (helt uten å tråkke på sarte Teslatær) konkludere med at dette feltet kan jobbes videre med. Nå skjer det jo forbedringer der også, ref de siste årene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå