Gå til innhold

Reklamasjon på hodetelefoner


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et sett Bose støydempende hodetelefoner. Kort fortalt har følgende skjedd:

Juli 2017: Kjøpte hodetelefonene i norsk nettbutikk til kr. 3500,-
Oktober 2020: Venstre del får en konstant skurrelyd og hodetelefonene sendes inn på reklamasjon
November 2020: Får nytt produkt i posten (omlevering)
Februar 2024: Får samme skurrelyd som forrige gang og ønsker å reklamere. 

Så her har det gått 3 år og 3 mnd fra kjøp til skurrelyd og igjen 3 år og 3 mnd fra omlevering til ny skurrelyd. Dette er en konstant høy skurre-/skrapelyd og er ikke resultat av høy musikk.

Nettbutikk nekter nå å ta imot reklamasjon da det er mer enn 5 år siden kjøpsdato samt at de mener det ikke er rimelig å forvente at produktet skal ha en levetid på nesten 7 år. Jeg mener dette er et premium produkt for innendørsbruk og at minst 7 års levetid er rimelig å forvente. (Til sammenligning har jeg flere billigere hodetelefoner/øreklokker som er fra 10 til 20 år gamle og fortsatt fungerer fint.) Jeg mener også at i dette tilfellet gjelder 5 års reklamasjonsrett/-frist fra omleveringstidspunktet.

Fant denne på reddit som støtter min sak: https://www.reddit.com/r/norge/comments/a4z36r/reklamasjon_på_omlevert_vare/

Det linkes blant annet til denne hos elektronikkbransjen: https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/hvilke-reklamasjonsfrister-gjelder/370775

"Det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at det løper ny reklamasjonsfrist ved omlevering av varen. Det vil si at det løper en ny frist fra forbrukeren overtar den nye tingen."

Jeg finner dessverre ikke Forbrukertvistutvalgets sak 2007/212 som omtales der.

Det de skriver om saken om bilens dynamo som eksempel på at man ikke nødvendigvis har forlenget reklamasjonsrett på en ting synes jeg ikke passer helt i min sak, da jeg tenker en dynamo i større grad er en slitasjedel enn hodetelefoner.

Noen med synspunkter?

Takk!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde en lignende sak med Elkjøp for noen år tilbake, Phillips hodetelefoner til rundt 4000,- som var absolutt fantastiske og hadde 3 års garanti.

Det var min egen feil at de gikk i stykker, mistet de i gulvet en dag og en del av hodebøylen knakk. Dette var etter at garantien hadde gått ut og jeg gikk egentlig til butikken på Økern for å sjekke om det var mulig å få reparert det.

Etter en ukes tid fikk jeg beskjed om at jeg kunne hente et nytt tilsvarende sett, som endog var billigere, og fikk differansen utbetalt kontant.

Dette hjelper antagelig ikke deg i din situasjon, men jeg foreslår at du sender en e-post til Bose direkte og beskriver problemet. Bose er et kvalitetsbegrep innen lyd og vil neppe si seg fornøyd med denne nettbutikkens tilbakemelding om de får kjennskap til den.

Dette koster normalt ikke nettbutikken noe heller. Vil tippe du bare har møtt en som er elendig på kundeservice! 😉

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
KjellV skrev (12 timer siden):

Nettbutikk nekter nå å ta imot reklamasjon da det er mer enn 5 år siden kjøpsdato samt at de mener det ikke er rimelig å forvente at produktet skal ha en levetid på nesten 7 år. Jeg mener dette er et premium produkt for innendørsbruk og at minst 7 års levetid er rimelig å forvente. (Til sammenligning har jeg flere billigere hodetelefoner/øreklokker som er fra 10 til 20 år gamle og fortsatt fungerer fint.) Jeg mener også at i dette tilfellet gjelder 5 års reklamasjonsrett/-frist fra omleveringstidspunktet.

Reklamasjonsretten iht forbrukerkjøpsloven er maksimalt 5 år, uansett hva du måtte mene. Det vanlige er at reklamasjonsretten gjelder fra første gangs kjøp. Hvis du for eksempel får en ny mobil på garanti/forsikring, står det vanligvis at du får 3 måneders garanti på den nye enheten, og at garanti og reklamasjon etter dette følger kjøpsbevis på originalproduktet. 

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (25 minutter siden):

Reklamasjonsretten iht forbrukerkjøpsloven er maksimalt 5 år, uansett hva du måtte mene. Det vanlige er at reklamasjonsretten gjelder fra første gangs kjøp. Hvis du for eksempel får en ny mobil på garanti/forsikring, står det vanligvis at du får 3 måneders garanti på den nye enheten, og at garanti og reklamasjon etter dette følger kjøpsbevis på originalproduktet. 

Reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven løper fra omleveringstidspunktet, se HR-2013-1261-A avsnitt 47. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (6 minutter siden):

Reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven løper fra omleveringstidspunktet, se HR-2013-1261-A avsnitt 47. 

HR-2013-1261-A avsnitt 47:

Sitat
  Når kjøper har reklamert over en mangel, og denne er utbedret, må det fortsatt tas stilling til hvilke reklamasjonsfrister som skal gjelde for andre feil. Lovgiver har her gjennomgående valgt den løsning at ved omlevering eller ved levering av en ny hovedkomponent, gjelder den absolutte reklamasjonsfrist fra omlevering. Den nye fristen gjelder ikke bare for den feil som førte til omlevering, men gjelder for alle feil, både opprinnelige og nye. Ved mindre utbedringer gjelder fortsatt det opprinnelige leveringstidspunkt som utgangspunkt for den absolutte reklamasjonsfrist.

I praksis så får du nye 5 år om du får erstattet varen.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Herr Brun skrev (1 time siden):

Reklamasjonsfristen etter forbrukerkjøpsloven løper fra omleveringstidspunktet, se HR-2013-1261-A avsnitt 47. 

Her har jeg husket feil! Jeg sjekket dokumentene som fulgte med en mobil som ble byttet pga feil, og det står at jeg får 3 måneders garanti på ny enhet fra de som leverte ny enhet, og at garanti etter dette følger garantien på originalproduktet. Reklamasjonsretten er ikke nevnt i dokumentet.

Lenke til kommentar

Takker for gode svar.

Da tolker jeg det dit at siden de nekter å godta reklamasjon så kan jeg foreta et dekningskjøp av tilsvarende vare og så gå via Forbrukertilsynet om (når) de nekter å dekke utgiftene til dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
KjellV skrev (På 21.2.2024 den 10:35 PM):

Det de skriver om saken om bilens dynamo som eksempel på at man ikke nødvendigvis har forlenget reklamasjonsrett på en ting synes jeg ikke passer helt i min sak, da jeg tenker en dynamo i større grad er en slitasjedel enn hodetelefoner.

Noen med synspunkter?

Alt som brukes, blir slitt og etterhvert utslitt. Jeg har aldri hatt hodetelefoner så lenge som 7 år, som regel holder de mye kortere. Til sammenligning har jeg aldri måtte skifte dynamo i noen av de bilene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...