Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har autisme, spør meg hva som helst!

X19x11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (9 minutter siden):

Er det ikke mange med "Asperger-viruset" (ironi) som føler at de blir utsatt for noe som ligner mye på yrkesforbud? Og dumminger i NAV prøver å tvinge dem i jobb som ikke fungerer? Da blir sykedom/diagnose eneste vei ut for mange?

Etter hva jeg har hørt er det slik dessverre om man ikke vet at man har Asperger, siden jobben da ikke kan legge til eller gjøre til omgivelser som passer for personen ender mange opp uten jobb.

Var nesten slik som skjedde meg, bare dårlige erfaringer med NAV (dette var før jeg fikk diagnosen), de ville absolutt ha meg ut i jobb så istedet for å la meg snakke med psykolog eller lignende plasserte de meg i bedrifter så jeg kunne prøve meg ut å se om det fungerte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 2e8b9...2c7
X19x11 skrev (På 25.2.2024 den 10:34 PM):

Jeg tok kontak selv med psykolog da jeg følte jeg tenkte og opplevde verden veldig annerledes enn andre å ville rett og slett ha svar på om det var meg det var noe feil med eller om alle var slik 😅

Skrev fastlegen i henvisningen "pasienten vil til dps fordi hen tenker på og opplever verden annerledes enn andre og vil ha svar på om det er hen det er noe feil med"? Det er isåfall rart de tok deg inn. 

Var du i jobb på dette tidspunktet? 

Anonymous poster hash: 2e8b9...2c7

Lenke til kommentar
Gjest 2e8b9...2c7 skrev (9 timer siden):

Skrev fastlegen i henvisningen "pasienten vil til dps fordi hen tenker på og opplever verden annerledes enn andre og vil ha svar på om det er hen det er noe feil med"? Det er isåfall rart de tok deg inn. 

Var du i jobb på dette tidspunktet? 

Anonymous poster hash: 2e8b9...2c7

At det var autisme var noe som ble funnet ut av mens jeg var der da jeg nevnte symptomer til psykologen, ble henvist pga. andre plager.

Var ikke i jobb på dette tidspunktet nei

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest 924b0...ce8

Jeg har hørt og lest at studier sier folk med autisme også ofte har andre plager som ADHD, depresjon, OCD og lignende, trenger ikke dele om det er upassende men har du selv andre ting som dette?

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

Lenke til kommentar
Gjest 924b0...ce8 skrev (22 minutter siden):

Jeg har hørt og lest at studier sier folk med autisme også ofte har andre plager som ADHD, depresjon, OCD og lignende, trenger ikke dele om det er upassende men har du selv andre ting som dette?

Anonymous poster hash: 924b0...ce8

Absolutt sant mange på spekteret lider av andre ting også, personlig har jeg andre sykdommer men ingen som typisk henger med autisme.

Jeg ble født med diabetes type 1 og for to år siden da jeg var 32 år fikk jeg diagnosen Parkinson

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
X19x11 skrev (På 20.2.2024 den 9:00 PM):

Dessverre fikk jeg beskjed fra psykologen at da jeg var så gammel og hadde lært meg å fungere blandt andre var det ingen hjelp eller tilrettelegging å få, jeg tenker at jeg fungerer så bra at det ikke er store utfordringer annet enn jeg trenger mye tid alene etter å ha vært sosial.

Så rart! Jeg fikk diagnosen i sommer, da jeg var 21 år, og jeg har alltid vært flink til å maskere. Likevel har jeg fått behandling i ettertid og mulighet for tilrettelegging.

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (29 minutter siden):

Så rart! Jeg fikk diagnosen i sommer, da jeg var 21 år, og jeg har alltid vært flink til å maskere. Likevel har jeg fått behandling i ettertid og mulighet for tilrettelegging.

Merkelig, er det ikke noe etter fylt 30 kanskje 😅 supert at har fått tilrettelegging da

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
X19x11 skrev (52 minutter siden):

Merkelig, er det ikke noe etter fylt 30 kanskje 😅 supert at har fått tilrettelegging da

Tilbudet var forbeholdt sent diagnoserte, men tilbudet varierer sikkert basert på hvor man ble utredet. Man har krav på tilrettelegging uansett. 

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
50 minutes ago, X19x11 said:

Nei dette stemmer ikke. Jeg fikk diagnosen i slutten av 30 åra i år, så her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Har du prøvd å ta raads testen selv? Den ligger ute på nettet og hvis du slår ut der kan du slenge den på bordet. Oppfølgingen da blir raads via dps og deretter kontakt med mor/far for å få oversikt av utviklingen/oppførselen din som barn, for deretter kunne sette diagnosen. Hvis det fortsatt blir nei etter du har slengt raads på bordet, så er det viktig å påpeke at autistic burnout er et stort problem for sterkt maskerende autister som fungerer bra i samfunnet og derfor blir oppdaget sent. Det koster norge mye penger å ha dem sykmeldt i et år og det koster norge mye penger å gi dem kortere sykmeldinger/egenmeldinger hele tiden, fordi de trenger alenetid for å bygge opp arbeidskapasiteten igjen. Det er viktig å la dem bli diagnostisert. Dette er en av fordelene med å få diagnosen fordi de lærer deg ofte opp i hvordan unngå å oppbygging av stress, samt fungere med krav i samfunnet som kanskje ikke er helt åpenbart for andre slik som f.eks. å åpne postkassen, svare på meldinger, holde avtaler eller ha kontroll over økonomien.  For å ta meg selv, jeg er superglad for at jeg nå har en kjempegod grunn til å ta korte pauser alene der jeg går litt, når jeg er i settinger med mange folk slik som f.eks. bursdag, istedenfor å gjemme meg på do i et kvarter.

EDIT: Sorry, så ikke kommentarene du hadde skrevet etter denne og før denne, var litt rask i avtrekkern, men lar posten stå for andre som lurer og får nei av fastlege.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (22 timer siden):

Tilbudet var forbeholdt sent diagnoserte, men tilbudet varierer sikkert basert på hvor man ble utredet. Man har krav på tilrettelegging uansett. 

Ja helt riktig, psykologen da jeg fikk diagnosen sa at kommunen ikke hadde noe tilbud om slikt, de kunne kontakte nabo kommunen for meg men var så utrolig lang reisetid og jeg trengte ikke noe tilrettelegging så da ble det slutt på hjelpen 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (3 timer siden):

Jeg tror jeg har sagt det før, men jeg synes ikke noe om å "maskere" og anser det som et tegn på svakhet.
En annen ting som er trist, er at mange autister tilsynelatende har vansker med å se forskjellen på
maskering og det å tilpasse seg situasjonen

Noen av oss, som TS og meg, maskere for å kunne tilpasse oss nok til omgivelsene. For noen gjør det mer skade av å ikke gjøre det.

For å kunne holde på en jobb, er vi ofte avhengige av å kunne maskere. Jeg ser ikke på det som en svakhet, men heller som en styrke. Det krever mot og utholdenhet for å håndtere det.

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Noen av oss, som TS og meg, maskere for å kunne tilpasse oss nok til omgivelsene. For noen gjør det mer skade av å ikke gjøre det.

For å kunne holde på en jobb, er vi ofte avhengige av å kunne maskere. Jeg ser ikke på det som en svakhet, men heller som en styrke. Det krever mot og utholdenhet for å håndtere det.

Åh? Hvilket deler av personligheten din føler du at du må skjule eller "maske" på jobb?

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Martelè said:

Åh? Hvilket deler av personligheten din føler du at du må skjule eller "maske" på jobb?

Maskere trenger ikke å være å skjule deler av personligheten, men det kan også maskere for å gjøre ting som er slitsomt sosialt eller ikke intuitivt.

Kjedelig småprat. Vise interesse for ting som er totalt uinteressant. Være karismatisk. Ikke si alt direkte. Ha et filter på hva man sier. Passe på å ha variasjon i stemmeleie.

Dette er noen få eksempler på maskering som folk som blir oppdaga sent gjør med stor dyktighet. Vanskeligere å få øye på dem da, men mange blir da sånn som meg oppdaga når de blir skikkelig utbrent for første gang, for det er veldig slitsomt og stressende over tid hvis man ikke får mulighet til å få hjernero.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Martelè skrev (1 time siden):

Maskering handler vel om å skjule eller endre sin adferd for å tilpasse seg. Kan gi noen eksempler på dette der man må man må skjule eller prøve å endre seg pga. vansker knyttet til autisme. 

• Kontrollere og gjøre "unaturlige" ansiktsuttrykk og kroppsspråk.
• Skjule sensorisk sensitivitet, for eksempel ved lyder for meg. Hjelpemidler passer seg ikke inn. 
• Endre eller tilpasse interessene sine for å passe inn. Å bli sett på som sær kan være en stor belastning for mange.

Jeg husker selv at en lærer på grunnskolen ba meg om å slutte å lære om kjemi fordi de andre ikke likte det. Det var idiotisk, men som barn ønsker man å passe inn og trodde at lærere visste best.
• Unngå å være direkte eller for sta
• Å måtte være stille av frykt for å dumme seg ut.

Jeg er mester i å måtte tilpasse meg nå, men sånn har det ikke alltid vært. Jeg kan fortelle at maskering gjør livet litt lettere (for meg) enn da jeg ikke var like flink til å bruke det som en strategi

Endret av Kassettspiller
Lenke til kommentar

Hvordan fikk du diagnosen?

Fra ung voksen alder fikk jeg diagnosen sosial og generell angst. Jeg har alltid vært av den stille typen, og jeg trives absolutt ikke i store grupper. Jeg trives godt alene, men blir stadig spurt om hvordan jeg takler det. For meg er det helt normalt og det er sånn livet mitt har vært de siste 15 år.

Jeg trives godt alene, men alle andre ser det som en negativ ting.

Lenke til kommentar

Asperger og AD/HD her.

Jeg foretrekker så til de grader direkte kommunikasjon og brutal ærlighet, fremfor å røre rundt grøten og kommunisere på en formell og overfladisk måte. Hvorfor gjør jeg det? Fordi det ligger i min natur å kommunisere på den måten, og jeg gjør jo bare det som er mest komfortabelt for meg.

Dessuten er det såpass energikrevende å skulle gå rundt med en falsk maske hele tiden, bare for å passe inn eller bli likt. Men vi er alle forskjellige, og det er et umulig prodjekt å passe inn overalt og bli likt av alle. Det går ikke. 

Man er god nok akkurat som man er, enten om man er på spekteret eller ikke. Og en skal være seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...