FranzJosef Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hva slags busshastighet kan man maks ha på komponenter til denne ? Det står 800, men det antar jeg er bare til prosessor? Jeg leser at den tar ATA-100, S-ATA med Raid. Den hardisken jeg har kjøpt står det S-ATA 150 på. Går det bra likevel siden S-ATA er noe annet enn ATA ? (Jeg har ikke peiling på hva ATA er!?) Lenke til kommentar
finnipinni Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Hei. Din antagelse er riktig. S-ATA = serial ATA - bare ATA har i det senere fått tilleggsbetegnelsen P-ATA = paralell ATA. ( for å tydeliggjøre forskjellen ). Dette er to forskjellige måter å skrive/lese data fra hard disker på. S-ATA trenger få ledninger fordi signalene sendes i en serie etterhverandre. P-ATA trenger mange ledninger fordi de sendes paralellt. P-ATA disker må sekvensere signalene både ved lesing og skriving. Dette slipper man i S-ATA disker. Mange synes også det er en fordel å slippe den brede flatkabelen, men hadde man funnet et system som kunne øke ydelsen ved hjelp av enda bredere flatkabel - så er jeg ikke i tvil om at man hadde innført systemet ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå