bjau Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Hei! Jeg trengte mer lagringsplass og har støtte til 2x SSD lagring på hovedkortet. Windows ligger på min første SSD som jeg har brukt i mange år. Etter at jeg har satt inn den nye lagringsenheten blir jeg sendt direkte til BIOS uten mulighet til å endre oppstartsdisk (Som da blir satt til den nye SSD'en). Hvis jeg tar ut den nye SSD'en fungerer det som normalt igjen. Nye SSD: Kingston KC3000 2TB Hovedkort: ASUS TUF GAMING B550-PRO hovedkort Skjønner ikke helt hvordan jeg skal løse dette. Mvh. Forvirret og dårlig PC-bygger. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Sjekk manualen om den ene M.2 sloten er spesifikt ment for boot, evt om den er raskere enn den andre. Har du formatert og partisjonert den nye disken? Lenke til kommentar
bjau Skrevet 20. februar Forfatter Del Skrevet 20. februar Takk for raskt svar! Den nye er i den trege sloten, 32Gb/s M.2 support: PCIe 3.0 x4 & SATA mode mens den gamle er i: 64Gb/s M.2 support PCIe 4.0 x4 & SATA mod Så tror ikke at den nye skulle få prio. Har ikke formatert eller partisjonert den nye disken da jeg kun kommer meg til BIOS. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Jeg vil tro at en i BIOS kan velge hvilken disk en skal boote fra. Lenke til kommentar
bjau Skrevet 20. februar Forfatter Del Skrevet 20. februar Det trodde jeg også. Men jeg får altså ikke mulighet til å velge denne da den kun melder om "no bootable device" Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Har du gått i advanced mode? ser ut som boot er skjult i ez mode som er standard, sjekk side 7 https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/misc/Manual/PRIME_TUF_GAMING_B550_Series_BIOS_EM_WEB_EN.pdf Lenke til kommentar
bjau Skrevet 20. februar Forfatter Del Skrevet 20. februar Ja har gått inn i advanced mode og boot options, men ser ingen alternativer for å skifte boot-enhet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Noen ganger er det to steder du må sette Boot device. Ett sted for hvilken SSD av de du har og et annet hvor du velger SSD, HDD, USB, DVD etc. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar (endret) Det skal garantert gå an å bytte rekkefølge på diskene i Bios, du må bare lete mer for å finne ut hvor. Dette har jeg gjort på utallige pc'er, helt nye til 15 år gamle og alle finnes det en måte å gjøre dette på. Edit: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/misc/Manual/PRIME_TUF_GAMING_B550_Series_BIOS_EM_WEB_EN.pdf Se punkt 1.2.1, nede til høyre i bildet er der du velger boot priority, da setter du disken med Windows installert øverst. Endret 21. februar av tflovik Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Er det ikke F8 eller F12 man trykker under POST for å kunne velge oppstartsenhet? Lenke til kommentar
bjau Skrevet 21. februar Forfatter Del Skrevet 21. februar (endret) Ang pkt 1.2.1 er problemet at det ikke dukker opp noen alternativ. (Kan evnt ta bilder av dette på kvelden i dag) Jeg prøvde å bytte den gamle ssden inn i den trege sloten i går, uten hell. Så tror kanskje det er noe galt med selve sloten? Forklarer fortsatt ikke hvorfor den finner SSDen i den trege sloten og hvorfor man ikke får startet når ssd med Windows når den fungerer utmerket når den er der som eneste lagringsenhet i den raske sloten. Beklager utrolig knotete setning. 😅 Kan nevne at jeg også har prøvd å oppdatere bios driver + satte tilbake til default. edit: kanskje det er et strømforsyningsproblem? Har en hdd og en sata ssd i tillegg. Endret 21. februar av bjau Spørsmål Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Virker den gamle SSD i begge M.2 slotene? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Vet ikke hvordan det er med AMD men på Intel så er det ikke alle CPU-ene som fungerer med begge M2-slottene på noen HK. Lenke til kommentar
bjau Skrevet 21. februar Forfatter Del Skrevet 21. februar @Svein M: Nei. Ingen av de fungerer i den trege. Har Amd prosessor. Ryzen 5 5600x Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Dette finnes garantert i BIOS. Finner du det ikke er det fordi de har gjemt det under en eller annen obskur undermeny, men det eksisterer. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar 25 minutes ago, bjau said: @Svein M: Nei. Ingen av de fungerer i den trege. Har Amd prosessor. Ryzen 5 5600x Om ingen av SSDene virker i den trege sloten må du se om det finnes en funksjons som disabler sloten. Har ikke sett dette på mitt siste ASUS-kort (4 år siden) og det virker unødvendig å skulle ha, men sjekk ihvertfall. Ellers høres den defekt ut. Evt at brikken ikke er helt inni sporet siden sloten er ubrukt og kan være noe tregere. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Den trege slotten deles med 2 av SATA portene, men det er SATA portene som kobles ut om der er M.2 montert. Det virker nesten som om M.2 porten ikke virker. 1 Lenke til kommentar
Dr.Johnsen Skrevet 21. februar Del Skrevet 21. februar Legger med et bilde som gjør det lit enklere ikke noe kan være koblet til nederste SATA Porter vis M.2 skal brukes 🙂 Vis du har forsatt problemer etter dette kan du tyde på at du må sette M.2 porten til GEN3. Skal holde et følge med tråden 😉 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå