Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg står på trappene til å anskaffe videokamera med 3ccd-brikke og

har lest artiklen PS-GV120/200 med stor interesse.

Jeg ønsker å få svar på /belyst følgende spørsmål:

1. Når kommer de Nye Panasonic-kameraene PS-GV120/200 til Norge ?

2. Jeg har har prøvd Panasonic NVGS70 og vurderer å anskaffe Panasonic NVMX500B; men etter å ha lest angitte innlegg så vurderer jeg å vente. Hva tror dere om disse kameraene opp mot Panasonic PS-GV120/200?

3. Forstår at størrelsen på 3CCD-brikken er av betydning. Har dere noen synspunkter her ?

Mine krav til kamera er først og fremst

1. Best mulig billedkvalitet. Hvor nær kommer en TV-kvalitet?

2. Analog inn slik at jeg kan konvertere gammel video Hi8.

3. Enkel funksjonalitet for å ta ut å sende videosnutter i MPEG-format over nettet.

4. Lysfølsomhet. Har sett at Panasonic får kritikk for dårlig egenskaper her i f.t. f.eks. Sony ?

NVMX500B ser jeg også har 3Mpixel stillbilde; så hvis det funker så er jeg det kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

3ccd er laget for en optimal fargegjengivelse. mx500 har så små brikker at det er ikke "brukbart" i dårlig lys. du kan si: jo større brikker = desto bedre under dårlige lysforhold - 1/4 og 1/3 gir god bildekvalitet i dårlig lys. billige 3ccd kameraer som du nevnte har som oftest små brikker. du må vurdere om du vil ha god bildekvalitet i godt lys og dårlig bildekvalitet under dårlige lysforhold -det er pengboka som bestemmer.

Lenke til kommentar
1. Best mulig billedkvalitet. Hvor nær kommer en TV-kvalitet?

2. Analog inn slik at jeg kan konvertere gammel video Hi8.

1. Bildet du ser på TV'n din, fra tv-sendinger, vil normalt ha dårligere kvalitet enn det du tar med ett godt DV kamera i bra lys. Det er fordi man taper litt kvalitet under overføringen av tv-signaler over kabel, luft, parabol og lignende. Hvis du derimot sitter på en tv-stasjon, og ser tv-bildet FØR det sendes ut på lufta, vil kvaliteten være bedre pga. at profesjonelle tv-kanaler bruker kamera som koster mye mer enn det vi kan drømme om å bruke på ett kamera. Dette går på fargegjengivelse, skarphet, fokus, støy, lysfølsomhet osv... Oppløsningen og antall bilder i sekundet, derimot, er den samme uansett. Hvor nær du kommer, er relativt. På små "tut og kjør" reportasjer, brukes gjerne DV kamera i 30-40.000 kroners klassen (pga. størrelse og vekt), så disse er bra nok til tv-publikasjon. Men det blir allikevel ikke det samme som de kameraene som vanligvis brukes til mer vanlige reportasjer og programmer.

2. De aller fleste kamera over 10.000 har denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...