CreatureCanis Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Er det ikke slik at en harddisk vil yte bedre om den har god kjøling? Ville det ver waste eller en god ide og ha en liten IDEdisk (eventuellt s-ata) på en 40gig kansje til systemdisk og gi denne ekstra kjøling? Eller ville dette ikke ha noe som helst og si? Eller eventuellt ha systemdisker i raid? Og btw kan man kjøre raid på feks 2 disker i en maskin og ha 2 til som kjører individuelt? Stiller kansje masse dumme spm men.. hey, jeg er her for og lære... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 (endret) Vet ikke om det ville bli så mye bedre ytelse med kjøling, men en harddisk trenger å ha det kjølig for å leve lenge :-) men vi vet jo at elektrisk motstand øker når temperaturen øker, men det blir neppe ytelses økning å skrive hjem om. Å kjøre raid med 2 disker, og 2 disker (ikke i raid) går bare fint, og skulle gi bedre ytelse. EDIT: Skriveleif :-) Endret 15. januar 2004 av ronnyaa Lenke til kommentar
lindp Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Du skal kjøre nye harddisker hart og lenge før varmen blir et problem. Bare prøv å ta på en disk etter å ha skrevet noen giga til den. gamle disker blei skummelt varme, men ... ja jeg vil tro det er 'waste of money' såfremt du ikke er en sinnsyk overklokker uten vifte selv på strømforsyninga Pal Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Okei.. Jeg bare lurte på og kansje skaffe meg en liten 40gig(7200opm & 8mb cache) som systemdisk og to 120 gig som lagringsplass for alt annet... Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Du skal kjøre nye harddisker hart og lenge før varmen blir et problem. Bare prøv å ta på en disk etter å ha skrevet noen giga til den. gamle disker blei skummelt varme, men ... ja jeg vil tro det er 'waste of money' såfremt du ikke er en sinnsyk overklokker uten vifte selv på strømforsyninga Det er bedre å ha for mye kjøling på harddisker enn for lite. Om du kjører en del harddisker i maskinen uten kjøling (f.eks en 80mm vifte), og system temperaturen er høy, vil du nok merke at de lager problemer etterhvert Ta en søkerunde i forumet og se hva folk anbefaler mht kjøling og harddisker :-) Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Jeg bare lurte på og kansje skaffe meg en liten 40gig(7200opm & 8mb cache) som systemdisk og to 120 gig som lagringsplass for alt annet... Det er en god ide, men det går jo og an å lage en partisjon på en 120 GB disk istedet (færre disker -> mindre varme -> mindre problemer) :-) Lenke til kommentar
CreatureCanis Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Jo, kansje det... men jeg synst det bare bli stress med en for mye oppdelt harddisk.. Jeg er kansje rar men, jeg har hatt masse problemer med det der pga jeg har prøvd og ha XP og linux på samme maskin.. Jeg klarer vist aldrig og gjøre noe riktig jeg.. i stedet for og begynne og dele opp en 120gig så finner jeg det lettere og dele opp en 40gig.. da blir lissom de store lagringsplass og 40gigen den jeg kan.. eh.. eksprimentere med.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå