Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

TN ADSL "Du har valgt feil bylinjenummer !"

Anbefalte innlegg

Har prøvd å innstallere Telenor ADSL hos noen.

Maskinen kjører W98se. (Helt fersk innstall)

Nettverkskort SMC.

Nettverkskortet fungerer helt fin opp mot f.eks en ruter eller med krysset kabel mot en annen pc.

Men mot Telenor ADSL er det veldig ustabilt.

Tar jeg med laptop'en og kjører kabelen i den er det ingen problem å komme inn på Telenor ADSL.

Men på den stasjonære W98se maskinen så får vi stadig feilmeldinger som

- "Du har valgt feil bylinje nummer"

- "Ingen summetone"

eller Blåskjerm.

Dette er helt bingo. Noen ganger kommer man inn, andre ganger kommer man ikke inn.

Dette høres sikkert dumt ut, men enkelte ganger oppleves det som om det er fullt på sentralen. For i beste surfetid var det vanskelig å komme inn, midt på dagen kom vi lett inn.

Uansett; Bylinjenummer ? Blir det slått noe nummer da ?

Ingen summetone - trenger adsl summetone.

Blåskjerm - dette fikk vi med nyeste drivere og 2 helt forskjellige nettverkskort i helt forskjellige prisklasser.

Noen som har tips til meg ?

Var inne på IRC hos telenor kundesevice, men der var det 0 kunnskap. De hadde aldri hørt om ditt før, aldri hørt om datt før, osv...

Kan også nevne at med Norton Antivirus installer så få vi ALLTID blåskjer straks nettverkskortet prøver å logge seg på. Noen erfaringer med det ?

Så lenge vi ikke har Norton på maskinen så er det tynt håp om å logge seg på. Klarer det kanskje på 1 av 15 forsøk hvis vi er heldige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Formoder at lap'en ikke kjører W98. Telenor bruker PPOE som protokoll på sine ADSL-linjer, kranglete å få til sammen med W98 etter hva jeg har hørt. Så vidt jeg husker ringte vi til online support og fikk hjelp til å installere RasPPOE og sette opp denne riktig. 3 år siden nå, hukommelsen fader på dette emnet.

En ting som garantert løser saken er innkjøp av en ADSL-router, denne konfigureres med bruker og pass mot Telenor. Deretter er det bare å plugg maskiner inn i denne. Kanskje ikke hyggelig å gjøre nye innjøp når man venter på å få sin bredbåndsforbindelse til å spille, men dette virker.¨

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg vet at routere kan resettes, men kan modemet resettes på noen måte ?

Har du TN sitt adslmodem ?

På dette modemet er det en liten rund knapp i front, men det virker som om den ikke har noen funksjon. Trykker jeg på den slår ikke modemet seg av. Eneste måte å slå av modemet på er å trekke ut strømme.Når jeg setter i strømmen igjen så går modemet helt på av seg selv uten at jeg må trykke på noen på-knapp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...