Gå til innhold

Noen andre som har problemer med ASUS A7A266-E

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hmm.. veit ikke jeg.. har ikke dette kortet.. men for å være helt ærlig så virker dette som et dritt kort siden alle har klaget på det.. men leste også noe om en jumper som stod på 200Mhz bus som måtte sette på 266Mhz.. ekke sikker.. men du kunne jo ha sjekket.. men du har vel kanskje sjekke det fra før?

jeg annbefaller at du kjøper Abit hvis du ikke får til Asus kortet.

du kan lese litt her.. kanskje du blir klokere?

http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.p...ighlight=A7A266

en annen ting jeg fant ut på broderns PC er at hovedkortet ikke likte å få slått av strømmen.. slik at det ikke var noen 5 volt standby.. da ble CPU speed satt tilbake til 1500+ eller noe.. som egentelig skulle vært 1800+.. alt startet, men skjermen var svart og det kom ikke noe *PIIIP*..

Det var jeg som tukla på PC'en til brodern.. jeg vet ikke helt åssen jeg fikk den til å vrike igjen.. men den virka plutselig.. jeg tror jeg dro ut stikkontakta og puttet den i igjen så prøvde å slå på maskina på nytt..

dette var riktig nok på et Abit kort.. men Asus kan ha samme feilen med dette med standby strømmen.. les på de URLene jeg skrev der.. kanskje det kan gi deg noen tips..

fUsiOn

Abit KT7

Duron 800@[email protected]

31g@idle 36g@MAX

Alpha PAL8045

320MB RAM PC133@137Mhz

Asus V7700 GF2 Ultra

Actima 50x CD-ROM

Creative brenner 12x10x32

20,4GB Seagate

60,0GB WD

3404 Poeng i 3Dmark 2k

[ Denne Melding var redigert av: fUsiOn på 2002-03-10 14:32 ]

Lenke til kommentar

Det er sagt mye dritt om Asus A7A-266 hovedkortene. Jeg var en av dem som bannet høyt i lang tid etter at jeg fikk kortet, fordi jeg ikke fikk maskinen til å starte akkurat som du. Ingen POST-melding om at noe var galt, men heller ingen video-signaler.

I mitt tilfelle viste det seg imidlertid at det var RAM som var problemet. Jeg hadde kjøpt SDRAM, og bedt om Original kvalitet, men til syvende og siste fant jeg ut at det var 3.parts-kvalitet. Startet så med skikkelig RAM og siden har maskinen gått upåklagelig, og det er også mange andre som melder om stor stabilitet med A7A. (Jeg har senere bygget opp enda en maskin til med A7A for å skjære klar av en del problemere med VIA-chipset i forhold til lydkortene mine, og den har også vært stabil.)

Et problem som har vært vanlig for de som har DDR-minne, oppstår dersom man setter inn to minnestrips. Da krever det at man skifter om på den udokumenterte jumperen som står rett bak AGP-sporet.

Edit)

Men jeg ser av en annen tråd at du har SDRAM, så dette siste er ikke relevant for deg. Jeg har sett flere andre som på samme måte har raportert om A7As følsomhet for lav-kvalitets RAM. Den første SDRAMen jeg hadde problemer med fikk jeg fra Komplett Data (hvor jeg i neste omgang anskaffet Mosel SDRAM), så jeg ville vært tilsvarende skeptisk til anonym SDRAM fra Telehuset.

Et sted med mye informasjon om A7A finner du forøvrig i ASUS-forumet på http://www.amdmb.com.

(PS. Jeg har ikke A7A-266E, bare A7A-266, men jeg regner med at det meste gjelder for begge kortene.)

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-03-10 15:52 ]

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har mer eller mindre gitt opp mitt A7A 266. Det oppfører seg akkurat sånn som energizer sitt kort. Bare at jeg får et langt pip idet jeg slår på maskinen. Investerte nettopp i ny strømforsyning og ny prosessorvifte.

Kjøpte meg Intel P4 1,7 og Aopen BS4 pro hovedkort nettopp, og skal montere dette. Ble lei AMD problemene.

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle med dårlig RAM til A7A-266, fikk jeg et kort bip i forbindelse med POST, (som er OK-signal). Altså intet varsel om RAM-problem (som iht til manualen er "long bips in endless loop).

Selv om jeg starte maskinen uten RAM, fikk jeg ikke denne RAM-feilmeldingen.

Når du gunnare skriver at du får ett langt bip, stemmer ikke det med noen av de POST-signalene som er listet i manualen, (så kanskje det er "kort" likevel?).

Uansett løste altså problemene seg for meg med Mosel SDRAM.

gunnare, jeg vet ikke om du har A7A-266E eller et A7A-266 kort. Hvis det er det siste, så pass på at du har foretatt de nødvendige BIOS-oppgraderingene. Det var nok litt uferdige BIOSer som var årsaken til en del av frustrasjonen med de første versjonene av kortet. Det har også vært noen problemer med ATI-skjermkort som er fikset i senere BIOS-versjoner.

energizer, hvis du har ATI-skjermkort du også, så se for sikkerhets skyld på ASUS sine sider om dette kanskje kan være et problem for deg også. (Jeg har imidlertid kjørt et ATI VE-kort på alle versjonene av BIOS, uten at jeg har kunnet registrerre noen spesielle problemer i denne forbindelse

Og det positive med hele greia var jo at når maskinen omsider startet som den skulle, så hadde jeg underveis kjøpt så mange "erstatnings-komponenter" at vi var lagt på vei til maskin nr. 2 -- som nå står her og går riktig så stabilt med A7A-266 den også....

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-03-11 20:59 ]

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelp.

Ja, det er nok et kort pip. Men jeg har prøvd 5-6 forskjellige rambrikker. Fikk endless loop feil når jeg prøvde DDR ram. Har ellers prøvd bla. Kingston, no name og Apacher.

Har ikke ATI lydkort. Bare et billig gainward kort.

Det med biosoppgradering. Kortet mitt er rev 1,10 og har bios 1006. Det skulle vel være ganske nytt.

Uansett så kommer det ikke noe opp på skjermen, så jeg har ikke mulighet for å oppgradere BIOS.

Det verste av alt er at jeg tror egentlig kortet er OK. Blir oppmuntret av å høre at det fungerer bra når det først er oppe.

Jeg også tror kanskje det blir to maskiner før jeg er ferdig:).

Fulgte en micron ram-brikke med pentium 4 prosessoren. Skal prøve den også. Har nettopp prøvd et annet grafikkort av et annet merke også(Creative).

hilsen gunnare

Lenke til kommentar

Det trodde ikke jeg. Jeg begynner og bli skikkelig irritert. Ditt kort Gunnar er det i alle fall håp for. Mitt lager verken lyder eller noen ting. Viftene går men ingenting annet. Ser ut som om komplett har sendt meg enda et defektet hovedkort. Nå gidder jeg snart ikke mer. Tror jeg skifter til MSI med Via333 chipset.. Er det bra? Gunnar? Har du MSN? Vi kunne jo diskutert problemene siden du har samme kort med samme problemer. [email protected], er adressen min.

Takk for hjelpen så langt folkens!!

Lenke til kommentar

Jeg har akkuratt satt opp et asus a7a-266-e kort. 1700+ prosessor, cnet nettverskort, ati radeon 8500, og 256 mb twinmos ddr ram. Har også testet kortet med 3 128 mb sd ram brikker (orginal ram fra komplett), en twinmos ddr brikke til og et geforce 3 ti 500 kort.

Har ikke opplevd noen problemer med dette kortet. Brukte bios versjon 1011e og windows xp med de siste driverene og system oppdateringer.

Dette var med en 300w aopen strømforsyning.

Lenke til kommentar

Nei, har du prøvd Kingston, så kan vi vel eliminiere dårlig RAM som problemet.

Jeg ser at Energizer kjører med en XP+, men vet ikke hvordan det ligger an hos gunnare som imidlertid opplyser at han har BIOS v 1006.

Det dere må være klar over er at A7A-266-kortet ikke støter XP+ prosessorer med mindre man har BIOS versjon 1007 eller høyere. (Husker ikke helt hvordan dette ligger an for 266E-kortene).

Det er mulig å flashe i blinde. (Har en oppskrift liggende et eller annet sted, som jeg fikk da jeg balte som verst med å få startet A7A selv.) Det er imidlertid risikabelt og ikke å anbefale.

Jeg foreslår derfor at dere prøver å få lånt en Athlon (non-XP) prosessor og starte med denne. Da kan du forhåpentligvis flashe opp BIOS til en av de siste versjonene. Og så kan man sette inn XP-CPU.

Edit:

Et par ting til hvis ikke det ovenstående kan løse problemet:

Selv om man kjører et moderne Windows PnP OS, så skal kortet iht rapportene trives best med Plug&Play OS satt til No i BIOS.

Jonglering med størrelsen på Graphics Aperture Size har også vært det som har fått sparket i gang kortet hos noen.

[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-03-12 23:15 ]

Lenke til kommentar

For å få full støtte for Athlon XP mp du ha bios 1010 el nyere. Har du lavere en 1007 så får du ikke startet maskinen. Men alle anbefaler minst 1009.

Gå til ftp.asuscom.de og ta ned den nyeste der, skal vist være 1011.

Har bygdt 4 maskiner med A7A266 og aldri hatt ett eneste problem. Kjørte alle opp med Apacer CL2 266MHz DDR.

[ Denne Melding var redigert av: KnightFal på 2002-03-12 23:36 ]

Lenke til kommentar

Hei!

Tusen takk til alle som har bidratt.

Jeg har nå en 'Thunderbird 800 100FSB prosessor , som skulle gå bra på Bios 1006. Imidlertid er det jo mange fikser siden den biosen som kunne gjøre oppstart lettere. Det som er så frustrerende er å ikke få komme inn i BIOS.

Har kjøpe P4 og aopen hovedkort nå. Men driver fremdeles litt med dette kortet, det skal jo bare legges på hylla. Har sjekket ut alle tips som har kommet unntatt de 4 siste. De skal jeg gå løs på nå.

Hilsen gunnar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...