Gå til innhold

Partisjonering


kns

Anbefalte innlegg

Har en Western Digital 80gb disk, som jeg må repartisjonere. Noen som vet hvor jeg får tak i freeware/shareware for diskpartisjonering?

 

Skal installere OS på den, men den virker helt på styr. Windows Install vil ikke partisjonere den, da det mener det er noe feil med den. Fant heller ingen gode utilities på WD sine sider..

 

Har tatt den over i en annen maskin, men her vil ikke Win2000 gjenkjenne annet enn en 320MB-partisjon?! Disken har aldri hatt mer enn en partisjon, som har utgjort hele diskens kapasitet..

 

edit: skrivefeil + ekstra info

Endret av kns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk folkens! Først og fremst har jeg da ikke floppy, hvilket jo var litt upassende nå.. Kan jo selvfølgelig hive i en, men håpet jeg kune fikse hd'en uten å gå veien om floppy i første omgang..

 

Det har heller ikke vært Linux på disken før, den har kun stått som slave under Win2k. Western Digitals Data Lifeguard har jeg hentet ned, men det hjelper ikke stort.. :dontgetit:

 

 

Skaffet meg Partition Magic 8.0, og det registrerer i hvert fall diskens originale størrelse, men filsystemet betegnes kun som "bad". Når jeg prøver å formattere den med Partiton Magic, får jeg følgende feilmelding: Error #4, Bad Argument/Parameter ....hva nå enn det betyr.. ?!

 

 

Når jeg prøver å opprette en ny partisjon på disken, gir PM melding om at " 7,8 is not a valid floating point value".

....gresk for meg. :dontgetit:

 

 

Hva nå? Noen tips?

Lenke til kommentar
Takk folkens! Først og fremst har jeg da ikke floppy, hvilket jo var litt upassende nå.. Kan jo selvfølgelig hive i en, men håpet jeg kune fikse hd'en uten å gå veien om floppy i første omgang..

 

Det har heller ikke vært Linux på disken før, den har kun stått som slave under Win2k. Western Digitals Data Lifeguard har jeg hentet ned, men det hjelper ikke stort.. :dontgetit:

 

 

Skaffet meg Partition Magic 8.0, og det registrerer i hvert fall diskens originale størrelse, men filsystemet betegnes kun som "bad". Når jeg prøver å formattere den med Partiton Magic, får jeg følgende feilmelding: Error #4, Bad Argument/Parameter ....hva nå enn det betyr.. ?!

 

 

Når jeg prøver å opprette en ny partisjon på disken, gir PM melding om at " 7,8 is not a valid floating point value".

....gresk for meg. :dontgetit:

 

 

Hva nå? Noen tips?

Der ser du, floppy er ikke dumt for 100kr.

Lenke til kommentar
Når jeg prøver å opprette en ny partisjon på disken, gir PM melding om at " 7,8 is not a valid floating point value".

....gresk for meg. :dontgetit:

Maskina leser antakelig 7,8 som to heltall (integer); 7 og 8. Prøv å skriv 7.8.

Endret av ØW
Lenke til kommentar
kan man ikke bruke Datamaskinbehandling til dette?

Hva mener du?

 

 

Maskina leser antakelig 7,8 som to heltall (integer); 7 og 8. Prøv å skriv 7.8.

Aner ikke hvor jeg skal skrive det inn i så fall. Får aldri sjangs til å skrive noe som helst. Måtte være i fdisk i så fall, men det har jeg ikje kjørt enda. Prøver å unngå DOS i det lengste, for da må jeg installere floppyen først..

 

 

Uansett: Jeg anskaffet meg nå Norton Utilities, som scannet gjennom hver eneste sylinder på hd'en, for så å fastslå at det finnes 2 partisjoner på disken. Den ene er liksom på 315 mb, den andre på 106 mb.... :(

 

 

Prøvde så å kjøre PartitionMagic 8.0 igjen, som ved scanning av disken uttalte følgende:

 

PowerQuest Partition Magic has detected an error 116 on the partition starting at sector 1221465 on disk 2.

 

The starting LBA velue is 1221645 and the CHS value is 14282037.

The LBA and CHS values must be equal.

 

PartitionMagic has verified that the LBA value is correct and can fix the CHS value.

 

 

OG:

 

 

PowerQuest Partition Magic has detected an error 110 on the partition starting at sector 1221465 on disk 2.

 

The CHS length is 11277518, the LBA lenght is 223684 and the File System length is 223683. PartitionMagic has determined that the lenth can be changed to the correct calue of 224385.

 

 

Noen som aner hva det betyr eller hva jeg gjør nå?

 

 

edit: korrektur

Endret av kns
Lenke til kommentar
Hm, Data Lifeguard gjorde iallefall nytten i tidligere versjoner (kanskje de kan finnes en plass), muligens funker nyeste og.

 

Det funka!! Data Lifeguard fiksa pokk** meg biffen... ! Det hadde jeg ikke trodd etter all denne knotinga. Men det jeg lurer på nå er jo om jeg kan forvente at disken plutselig klikker igjen?! Bør disse problemene være et tegn på at den er ustabil, eller er det antakeligvis bare jeg som har rota det til ved partisjonering tidligere? :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...