Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drivstoff-tilsetning: Har det noe for seg?


Ludvig86

Anbefalte innlegg

Har faktisk selv en test på gang med en landrover discovery 3 med v6 som er ganske tett i egr-systemet, før jeg demonterer alt dette skal jeg kjøre endel mil med tilsetning for og se om det løser opp karbonet som forespeilet.

Detter er produktene jeg tester ut.

Lindemann Fuel System Cleaner Diesel

Lindemann Diesel Boost

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Kjøpte en 0.5 liter Alron for kr 199. Det skal sies at bilen har gått problemfritt uten tilsetninger, bortsett fra ett år det ble brukt Forte dieseltilsetning i forbindelse med eu-kontroll.

Her er hva reklamen sier:

1. Motvirker sot- og koksdannelse i innsprøytningspumpe, forgasser, ventiler, gløderør, tennplugg, munnstykke og forbrenningskammer
2. Forhindrer voksutfelling
3. Forebygger kondens
4. Til bruk året rundt
5. Motvirker isdannelse
6. Smører og forebygger korrosjon
7. Alron Dieseltilsetning kan brukes i alle typer forbrenningsmotorer, både diesel og bensin.
8. Høy konsentrasjon, 0,5 liter rekker til 300 liter drivstoff
9. Inneholder ingen biocider eller naftaløsninger som er skadelige for miljøet og er følgelig ikke brannfarlig
10. Svenskprodusert produkt med 30 år på markedet & Miljø- og kvalitetsserti sert produksjon iht. ISO 14001 og 9001

Endret av Svein M
  • Liker 1

I følge abstraktet her i alle fall, så ser QMI ut til å gjøre like mye skade som gavn:

Quote

13. ABSTRACT (Maximum 200 words) Three types of QMI after-market additives were evaluated to determine their effects on the properties of military products. The additives were (1) a fuel additive, (2) an engine oil additive, and (3) a gear oil additive. The major adverse effects observed were that the QMI engine oil additive reduced the viscosity of Military engine oil, and reduced the Flash Point. Low temperature properties of the engine oil were slightly improved. The QMI gear oil additive produced the following adverse effects: decreased the Flash Point of the gear oil and increased low temperature viscosity and foaming characteristics. The QMI fuel additive was blended in JP-8 with the following adverse effects: reduced Cetane Number, and reduced water separation tendencies. Fuel lubricity was improved for ground vehicle applications, and a slight improvement (<2%) in fuel economy was measured with the additive in JP-8. PM and NOx exhaust emissions from a diesel engine were unchanged with the QMI fuel additive present. Finally, with the QMI fuel additive present, diesel engine piston deposits were increased in the Caterpillar (Cat) 1K/1N test.

Og under "EXECUTIVE SUMMARY":

Quote

The QMI additives were (1) a fuel additive, (2) an engine oil additive, and (3) a gear oil additive. Each of the QMI additives produced unacceptable side effects. The QMI fuel additive reduced cetane number and the water separation capability of the fuel. There was an increase in diesel engine piston deposits in the Caterpillar 1K/1N test. The fuel additive did provide a slight (<2%) improvement in fuel economy and improved fuel lubricity properties for ground vehicle applications.

https://apps.dtic.mil/sti/pdfs/ADA463121.pdf

Endret av Gjest MKII

Etter å ha byttet dieseldyser på bilen min to ganger, ønsker jeg å forebygge fremtidige problemer. Fyller derfor konsekvent den dyreste dieselen på stasjoner som tilbyr dette. 

Er Shell eller Esso best? Kan de blandes, eller bør jeg være lojal til en bestemt kjede for å unngå flere feil?

Endret av Mannen med ljåen
Mannen med ljåen skrev (20 minutter siden):

Etter å ha byttet dieseldyser på bilen min to ganger, ønsker jeg å forebygge fremtidige problemer. Fyller derfor konsekvent den dyreste dieselen på stasjoner som tilbyr dette. 

Er Shell eller Esso best? Kan de blandes, eller bør jeg være lojal til en bestemt kjede for å unngå flere feil?

Mest trolig går det fint å blande. Og tilsetningene er trolig bare større dose av det som er i vanlig diesel. Men i teorien kan det være en risiko for at effekt av tilsetningene blir redusert om en blander. Jeg har ikke noe kjennskap til disse stoffene.

Endret av Svein M

Jordbær er godt. Pizza er godt. Men det er ikke så godt sammen. 

Det er derfor jeg lurer på effekten av å blande Esso og Shell i en bil som tydeligvis har sårbare dieseldyser. 

Men om begge bruker samme tilsetningsstoffer har det ingenting å bety om man blander.

Svein M skrev (8 timer siden):

Kjøpte en 0.5 liter Alron for kr 199. Det skal sies at bilen har gått problemfritt uten tilsetninger, bortsett fra ett år det ble brukt Forte dieseltilsetning i forbindelse med eu-kontroll.

Her er hva reklamen sier:

1. Motvirker sot- og koksdannelse i innsprøytningspumpe, forgasser, ventiler, gløderør, tennplugg, munnstykke og forbrenningskammer
2. Forhindrer voksutfelling
3. Forebygger kondens
4. Til bruk året rundt
5. Motvirker isdannelse
6. Smører og forebygger korrosjon
7. Alron Dieseltilsetning kan brukes i alle typer forbrenningsmotorer, både diesel og bensin.
8. Høy konsentrasjon, 0,5 liter rekker til 300 liter drivstoff
9. Inneholder ingen biocider eller naftaløsninger som er skadelige for miljøet og er følgelig ikke brannfarlig
10. Svenskprodusert produkt med 30 år på markedet & Miljø- og kvalitetsserti sert produksjon iht. ISO 14001 og 9001

Halv dieseltank iblandet en halv flaske lampeolje funker fett før avgass på PKK man heller på en halvflaske lampeolje og kjører en liten stund så kjører man til PKK :) 

  • 5 måneder senere...
Habla Møberg skrev (På 17.2.2024 den 9:41 AM):

Svaret er enkelt: Ja, det har mye for seg.
Jeg har brukt Alron, TriPak, og diverse annet, men mest QMI. QMI mest fordi det gjør samme jobben som de beste, men er voldsomt mye rimeligere.
Når jeg fyller QMI på dieselbilen koster det meg ca 13 øre/l ekstra. Dette får jeg igjen minst dobbelt i form av lavere forbruk etter mine målinger, som jeg har holdt på med siden jeg startet med å prøve ut tilsetninger, over 25 år siden.
Det som for min del er mye viktigere, er at det er mye mer fullstendig forbrenning, derav mye mindre sot, derved null problemer med EGR, DPF og sensorer som måler feil. Rettedal Bilkontroll er ett av flere verksted som har foretatt statistikk på før/etter bruk av QMI, og de registrerer gjennomsnittlig reduksjon av røykgasser på 66%.
Et pluss i margen er og at det er mindre støy, spesielt på kald motor, fra dysene.
Det er flere fordeler (og ingen bakdeler, SVJV), men dette med forbruk/ytelse samt redusert røykgasser, er det som er viktig for min del.
Dette er for diesel selvsagt. For bensin er det noe annerledes, men der og har jeg kun gode erfaringer, veldig gode erfaringer der og. Der glimrer TriPak sin Bensinbooster veldig, mens det er mer variabelt med andre merker. QMI sin for bensin fungerer meget bra ift rengjøring og smøring, men øker ikke oktan like mye som TriPak sin gjør.
 

Kjøpte en flaske Alron er den bra eller ? @Habla Møberg 

  • 3 måneder senere...
Habla Møberg skrev (8 minutter siden):

Såvidt jeg husker er den nokså lik den QMI-saken jeg har brukt i noen år nå.

Hva er din erfaring med Autolen?

Erfaringen så langt er slankere lommebok🤣
Vel, begynte å bruke Autol etter en dysereparasjon på en Volvo Penta MD6.
Reparasjonen var det Haugland Diesel i Bergen som sto for.
Fikk dysene tilbake med slipte spisser sammen med en litersboks med Autol.
Om jeg benyttet denne heretter ville det sannsynligvis ikke oppstå slik skade på dysene igjen, var beskjeden.
Dette var en motor som stod i en seilbåt og når den gikk så var det ofte med lav belastning.
Fikk aldri problemer med dysene de følgende årene jeg hadde båten.
Senere ble det dieselbiler med gammel sugemotor i mange år, Mercedes OM617 motor.
På en av disse tok vi ut dysene etter ca 250.000 km for å sjekke tilstand samt å heve åpningstrykket litt.
Dieselverkstedet kommenterte tilstanden på dysene som usedvanlig rene og nesten fabrikkspec på trykket.
Siden har det blitt flere dieselbiler av ulike typer og alle får sin lille dose ved hver fylling.
Har aldri hatt EGR- eller DPF-problemer på de nyere bilene.
Vet at midt på 80-tallet var det mye fokus på drivstofftilsetninger av diverse årsaker. Det var en del transportselskaper som testet ut produkter og lagde rapporter. Fikk noen slike som gjaldt Autol, men har ikke disse lenger.
Rett etter dette kom jo dieseldyr-saken som raskt skiftet fokus over på nye problemer.
Jeg har lagt merke til at Autol han endret resept flere ganger, dette merkes tydeligst på lukt. Men også farge har endret seg noen ganger.
Her i Kristiansand har vi en Autol-forhandler som heter Skanbatt.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...