erik34 Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Hei, Skal kjøpe familiens første bil. Ønsker å sitte høyt (ikke stasjonsvogn), god plass i baksete og bagasjerom, og ikke ren EL. Vil ha en driftssikker bil. Bruktbil til salgs: Toyota RAV4 - 2021 - Grå - 222 Hk - SUV/Offroad | FINN.no 1) Hva tenker dere om bruktbil (link)? 2) Ville dere brukt "Toyota Relax" service (altså hatt service årlig, slik at en kan opprettholde garanti, i opp til 10 år)? Ulempen er at man må betale årlig, men ser på dette som en slags "forsikring" ved at en fortsatt har garanti. 3) vet noen om prising/markedet for bruktbil RAV4? Er det "varme hvetebrød" som er vanskelig å prute på hos forhandler, eller er det mulig å få noen deals på dette? (Har ingen annen bil å få innbytte på). Cheers, Erik Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar erik34 skrev (17 minutter siden): 1. Bilen ser helt ok, har flere kollegaer som har denne typen og samtlige er kjempefornøyd. Går mye lengre på strøm enn jeg forventet av en slik hybrid. 2. Så lenge du har råd, betaler du som du sier for peace of mind. Jeg er gnien, skrur og tar vedlikehold selv, så jeg hadde ikke gjort det. Men for andre kan dette være et fint tilbud, selv om det altså koster. 3. Dette er relativt lettomsettelige biler, populære på bruktmarkedet både for småbarnsfamilier og pensjonister. At du ikke har innbyttebil er ofte positivt, jeg anbefaler gjerne å se om du finner 2-3 tilsvarende biler i ditt område. Besøk så flere forhandlere, snakk med de og be om et tilbud. Vær ærlig om at du har flere på hånden og vil velge det beste tilbudet. Magefølelsen hos en bilselger er viktig, er mange som yter dårlig service i starten og da blir det oftest ikke noe bedre senere heller.. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar iknutis skrev (6 timer siden): 1. Bilen ser helt ok, har flere kollegaer som har denne typen og samtlige er kjempefornøyd. Går mye lengre på strøm enn jeg forventet av en slik hybrid. Bilen over er vanlig hybrid, ikke plugin-hybrid-utgaven som kan kjøres noen titalls km på el. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 17. februar Del Skrevet 17. februar Hollabaloo skrev (På 16.2.2024 den 4:31 PM): Bilen over er vanlig hybrid, ikke plugin-hybrid-utgaven som kan kjøres noen titalls km på el. Aha! Både en nabo og en kollega har testkjørt plug-in vs vanlig-hybrid utgavene mot hverandre, og begge to var enige om at plug-inen var mye bedre på alt. Spesielt isolasjon, kvalitetsfølelse og kjøreglede. Selv har jeg kun kjørt plug-in og den overrasket som sagt positivt. Svaret mitt over gjelder Rav4 som modell, ikke med tanke på motor/drivverk-spesifikk. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 17. februar Del Skrevet 17. februar Har hørt mye bra om lekehybriden (ikke plug-in) og mindre bra om plug-in. Mamma har uten plug in og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
Hollabaloo Skrevet 18. februar Del Skrevet 18. februar (endret) iknutis skrev (15 timer siden): Både en nabo og en kollega har testkjørt plug-in vs vanlig-hybrid utgavene mot hverandre, og begge to var enige om at plug-inen var mye bedre på alt. Spesielt isolasjon, kvalitetsfølelse og kjøreglede. Selv har jeg kun kjørt plug-in og den overrasket som sagt positivt. Svaret mitt over gjelder Rav4 som modell, ikke med tanke på motor/drivverk-spesifikk. Jeg har også bare prøvd plug-in hybrid-varianten. Både den ikke-ladbare og den ladbare varianten som selges her i Norge er produsert i japansk fabrikk. (Første bokstav i VIN angir produksjonsland) Den ladbare varianten er ca. 240 kg tyngre enn den ikke-ladbare. Antar det er p.g.a. større batteri (18,1 kWh Li-ion vs. 1,6 kWh NiMH) og mer utstyr for ladesystemet? Det sammen med mer krefter gjør nok at de to variantene nok oppleves litt forskjellig ja. Velger man plugin-varianten så bør man ha et bruksmønster der man lader batteriet så mye som mulig. Hvis ikke drasser man jo bare rundt på 240 kg ekstra dødvekt, og det er jo dumt. Endret 18. februar av Hollabaloo 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. februar Del Skrevet 18. februar Du kan også se på Suzuki Across. Det er en Rav4 med Suzuki merker. Har selv kjørt både plugin og vanlig. Skal du ha fordel av plugin må du ha tilgang til lading, ellers er det bortkastet. Men begge varianter er veldig effektive. På vinterstid uten lading så jeg et forbruk på 0.6. Plug-in tror jeg har tank på bare 40 liter. Vanlig rekkevidde med full tank og full strøm er ca 700-750 km på plugin. Usikker på tankstørrelse på vanlig, tror den er litt større, 55 liter kanskje. Det har vært en tilbakekallling på Rav4 angående problemer med luft i bensintanken, man fikk brukt bare 2/3 av tanken. Usikker om det var vanlig eller plugin, men verdt å spørre om det er fikset hvertfall. Plug-in med tomt batteri er ikke noe raskere enn vanlig hybrid, faktisk kanskje litt tregere pga vekten, syns hybriden dro fra i aksen. Man må vurdere sitt bruksmønster opp mot hvilken bil man velger. Plugin er vel gjerne 100 tusen dyrere også. Den vil vel alltid ha litt høyere restverdi men tipper markedet for en vanlig hybrid er litt større da de koster mindre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå