Hobby2000 Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar En av mange (?) som har utfordringer med tett partikkelfilter på dieselbil, 2015-modell Octavia som har gått rundt 140000 km. Og nå har vi fått nok nå - vil bytte til elbil! Det store spørsmålet er om det lønner seg å bytte partikkelfilteret før salg, eller bare la bilen være innbytte ved handel av ny bil? Bilen funker så langt greit - men kan man i det hele tatt selge en bil der det lyser en gul lampe ? Her tenker jeg primært på prisreduksjonen pga den "gule lampen".... Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Har du fått pris på bytte av partikkelfilter? Jeg ville ha spurt på lokale verksteder i stedet for merkeverkstedet. Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Hei. jeg har ikke noe peiling på bil, men jeg vil tro at hvis du pressiserer det som er feil/må gjøres med bilen og kunden vet hva vedkommende kjøper, så skal det gå bra. Det ligger jo mange biler på Finn med mange feil på. Enkelte selger jo biler som ikke starter en gang. Lykke til. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Jeg vil tro det lønner seg å bytte før du selger, men du får sikkert solgt den uansett. 1 Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar on the side, jeg har fått opp varselslyset 2 ganger på min 2009 modell Skoda Yeti. 20 minutters lang tur på høyt turtall gjør susen. Første gang tenkte jeg nå fyker tusenlappene. Så tok meg en tur, da forsvant det. Dukket opp igjen etter ca 2 år. Da tok jeg meg en ny tur. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar Takker for alle svar! Ja, jeg tror vel også at jeg får solgt den... spørsmålet er mer til hvilken pris... Ikke-merkeverksted antyder en pris på rundt 15000kr. Og en "feilfri", tilsvarende bil på finn ligger på rundt 110-130 kkr. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar Ja, har dessverre allerede forsøkt meg med langtur på høyt turtall....uten resultat dessverre... Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar (endret) Hobby2000 skrev (3 timer siden): En av mange (?) som har utfordringer med tett partikkelfilter på dieselbil, 2015-modell Octavia som har gått rundt 140000 km. Og nå har vi fått nok nå - vil bytte til elbil! Det store spørsmålet er om det lønner seg å bytte partikkelfilteret før salg, eller bare la bilen være innbytte ved handel av ny bil? Bilen funker så langt greit - men kan man i det hele tatt selge en bil der det lyser en gul lampe ? Her tenker jeg primært på prisreduksjonen pga den "gule lampen".... Ja, det er null problem. Det du gjør er å passe på at lampa ikke lyser når den skal prøvekjøres, så bruker du den som innbyttebil til din nye elbil. Prisen han er villig til å gi er ca 30 000 under hva listepris er, så for deg (med et problem til 20 000) vil dette være en ekstreeeemt god deal. Å selge en bil som er så ny med ukjente, dyre problemer er noe jeg ville styrt unna. Ihvertfall når du har mulighet til å gå til en forhandler og ende opp med det minste tapet. Endret 16. februar av DrAlban3000 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Husk at problem med partikkelfilter ikke nødvendigvis er feilen, det kan være kun symptomet på feilen. Om noe gjør at motoren brenner urent vil et ellers fint fungerende filter gå tett kjapt, så det å skifte et partikkelfilter KAN være en kun midlertidig utsettelse av reparasjon av det virkelige problemet. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Hobby2000 skrev (52 minutter siden): Ikke-merkeverksted antyder en pris på rundt 15000kr. Og en "feilfri", tilsvarende bil på finn ligger på rundt 110-130 kkr. Da ville jeg ha fått byttet partikkelfilteret. Du taper fort atskillig mer på å selge en bil i den prisklassen med slike problemer. Folk vil ha problemfrie biler, og de som vil skru selv vil helst ha "røverkjøp". Markedet tilsier nok at det lønner seg å få gjort reparasjonen før salget. Er ellers 100% enig i din konklusjon om å gå over til elbil. 1 Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Hvis du får det byttet eller renset for 15k hadde jeg gjort det før salg. Hvis det blir dyrere enn det, ville jeg heller bare senket prisen på bilen. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Hobby2000 skrev (6 timer siden): En av mange (?) som har utfordringer med tett partikkelfilter på dieselbil, 2015-modell Octavia som har gått rundt 140000 km. Utfordringer med dpf er et symptom som ikke løses med å bytte dpf. Når problemet er funnet og reparert trenger sannsynligvis ikke dpf å byttes. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar mobile999 skrev (22 minutter siden): Utfordringer med dpf er et symptom som ikke løses med å bytte dpf. Når problemet er funnet og reparert trenger sannsynligvis ikke dpf å byttes. Ikke unormalt at problemet er småkjøring. Ikke så lett å reparere, med mindre man går over til bensinmotor eller elbil. Jeg kjøpte derfor bensinbil til fruen etter å ha levd med tette EGR-ventiler noen år. Lenke til kommentar
Hobby2000 Skrevet 16. februar Forfatter Del Skrevet 16. februar Ja...og vi jakter nå en elbil....men må bli kvitt den gamle diesel først. Endret jobb medfører i øvrig - helt korrekt - også endring i kjøremønster til mye mer småkjøring...og derfor avhengig av å finne annen bil! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Hobby2000 skrev (7 minutter siden): Er det forsøkt å sette igang regenerering av dpf med diagnoseapparat? Lenke til kommentar
joka Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar sjekk glødeplugger.. vag biler vil ikke regenerere hvis 1 eller flere glødeplugger er defekt Lenke til kommentar
likferd Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Ha noe tung i eller bak bilen om du har, og reis til nærmeste vei med bra stigning, og peis på opp fjellet med så lavt gir du tør. Det vil varme opp systemet såpass at soten antagelig vil bli brent opp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå