Gå til innhold

Elkjøp solgte oppvaskmaskin til 14 000,- med feil produktinformasjon- nekter å heve kjøpet.


Gjest Slettet-imMmrOha

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-imMmrOha

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli forbanna her, for i går og i dag har "kundeservice" til elkjøp løyet meg opp i ansiktet over mail.
Nå nekter de for at det noen gang har stått at oppvaskmaskinen har automatisk åpning ,selv om jeg har Screenshot av siden til produktet hvor det klart og tydelig står ja.

den 27 oktober 2023 la jeg inn ei bestilling på denne oppvaskmaskinen til 13 995,- kr
dette er en testvinnende maskin som den også blir promotert som.
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/oppvaskmaskin/bosch-serie-6-oppvaskmaskin-smu6zdw76s/206073

Merk at opplysningene under spesifikasjoner har blitt endret fra jeg klaget til de.
der det før stå JA under automatisk åpning ,har de nå endret dette til nei.


dette er en essensiell funksjon for oppvaskmaskiner (synes nå jeg) for ellers er oppvasken ofte våt når man skal sette den på plass, selv om den har vært ferdig ei god stund.

da jeg kjøpte oppvaskmaskinen stod dette under produktets spesifikasjoner ( se vedlagt bilde)
da tenker jeg spesifikt på automatisk åpning- som elkjøp har markert Ja for at den har.

dette er en av hovedgrunnene til at jeg valgte å kjøpe denne oppvaskmaskinen (for det er irriterende når oppvasken er båt når man skal sette den på plass.
vi er to mennesker i huset, jeg setter inn i oppvaskmaskinen og mannen min tar ut og setter på plass. 
mannen min klager til meg et par ganger over at oppvasken ikke er tørr til han skal sette den på plass.
i tillegg ei gummimatte faller gjentagende ganger ut av døra på oppvaskmaskinen, og det er umulig å putte den tilbake uten at den kommer ut igjen. dette er ei matte som skal virke støydempende.



den 19 desember tar jeg kontakt med elkjøp for å klage på feil, da har jeg prøvd .  vi fikk den installert av rørlegger 1 uka i november, så vi har da hatt og brukt den i ca halvannen mnd.
  
jeg sender på melding til elkjøp ang. dette, og de sender service hit. det er elkjøp som bestiller opp service, og service kommer hit i starten av januar. når han kommer hit så kutter han matta av med kniv. når service er her tar jeg også opp med han at mannen min klager på at det ofte er fuktig oppvask. 

service spør da om ikke døra på maskinen åpner seg, og da sier mannen nei.
Jeg var ikke klar over dette før, da jeg ikke tar ut av maskinen. mannen har tenkt at døra ikke åpnet seg pga gummimatten som har falt ut og at den muligens har blokkert for åpning av dør og derfor at dette skulle løse seg når problemet med gummimatten ble løst.


jeg klager til elkjøp, nå av to grunner:

1:  det er et dyrt testvinnende produkt, og da skal det ikke være slik at deler løsner av det, og løsningen er å skjære de vekk. det blir som å kjøpe og betale for en Jaguar, og så får man en lada hvor eksospotta faller av.

2: døra åpner seg ikke automatisk- MEN her kommer enda mer- når jeg klager på at døra ikke åpner seg automatisk så endrer elkjøp produktbesklrivelsen på sin hjemmeside.  slik at det nå står NEI for automatisk åpning.

Jeg ville ikke har kjøpt denne oppvaskmaskinen i det store og hele om denne informasjonen ikke var falsk da jeg kjøpte den. vi ønsket automatisk åpning av dør på oppvaskmaskin, og ville ikke gått for denne om informasjonen var korrekt da vi kjøpte den.

nå har jeg vært i dialog med elkjøp over mail flere ganger (noe som er irriterende for de har en ny servicemedarbeider på saken hver gang, en servicemedarbeider i starten av saken anbefalte heving av kjøp allerede da, men det er jo en ny hver gang som svarer-) 

i dag fikk jeg en mail fra elkjøp hvor de nå sier at dette aldri har stått på produktets side- selv om jeg har screenshot av siden som jeg har sendt til dem flere ganger.

jeg har bedt om heving av kjøpet og omlevering til en oppvaskmaskin som har automatisk åpning, men i dag får jeg beskjed om at de nekter å heve kjøpet fordi det står på deres hjemmeside "nei"  ved automatisk åpning, dette har elkjøp endret etter at jeg klaget til de.

Hva i alle dager slags drittsekk "service" er det elkjøp holder på med?
jeg er glad jeg tok screenshot av produktsiden til oppvaskmaskinen, for jeg har har reklamasjonssaker mot elkjøp før, så tenkte det var best å helgardere seg "dersom", men jeg hadde faktisk ikke trodd at de ville gå så langt som å endre produktinformasjonen for så å lyve om dette. det er jo en helt sinnsyk praksis de holder på med i så fall.

hjelp.  eg får magesår av dette.

oppvaskmaskin.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slettet-imMmrOha skrev (15 minutter siden):

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli forbanna her, for i går og i dag har "kundeservice" til elkjøp løyet meg opp i ansiktet over mail.
Nå nekter de for at det noen gang har stått at oppvaskmaskinen har automatisk åpning ,selv om jeg har Screenshot av siden til produktet hvor det klart og tydelig står ja.

den 27 oktober 2023 la jeg inn ei bestilling på denne oppvaskmaskinen til 13 995,- kr
dette er en testvinnende maskin som den også blir promotert som.
https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/oppvaskmaskin/bosch-serie-6-oppvaskmaskin-smu6zdw76s/206073

Merk at opplysningene under spesifikasjoner har blitt endret fra jeg klaget til de.
der det før stå JA under automatisk åpning ,har de nå endret dette til nei.


dette er en essensiell funksjon for oppvaskmaskiner (synes nå jeg) for ellers er oppvasken ofte våt når man skal sette den på plass, selv om den har vært ferdig ei god stund.

da jeg kjøpte oppvaskmaskinen stod dette under produktets spesifikasjoner ( se vedlagt bilde)
da tenker jeg spesifikt på automatisk åpning- som elkjøp har markert Ja for at den har.

dette er en av hovedgrunnene til at jeg valgte å kjøpe denne oppvaskmaskinen (for det er irriterende når oppvasken er båt når man skal sette den på plass.
vi er to mennesker i huset, jeg setter inn i oppvaskmaskinen og mannen min tar ut og setter på plass. 
mannen min klager til meg et par ganger over at oppvasken ikke er tørr til han skal sette den på plass.
i tillegg ei gummimatte faller gjentagende ganger ut av døra på oppvaskmaskinen, og det er umulig å putte den tilbake uten at den kommer ut igjen. dette er ei matte som skal virke støydempende.



den 19 desember tar jeg kontakt med elkjøp for å klage på feil, da har jeg prøvd .  vi fikk den installert av rørlegger 1 uka i november, så vi har da hatt og brukt den i ca halvannen mnd.
  
jeg sender på melding til elkjøp ang. dette, og de sender service hit. det er elkjøp som bestiller opp service, og service kommer hit i starten av januar. når han kommer hit så kutter han matta av med kniv. når service er her tar jeg også opp med han at mannen min klager på at det ofte er fuktig oppvask. 

service spør da om ikke døra på maskinen åpner seg, og da sier mannen nei.
Jeg var ikke klar over dette før, da jeg ikke tar ut av maskinen. mannen har tenkt at døra ikke åpnet seg pga gummimatten som har falt ut og at den muligens har blokkert for åpning av dør og derfor at dette skulle løse seg når problemet med gummimatten ble løst.


jeg klager til elkjøp, nå av to grunner:

1:  det er et dyrt testvinnende produkt, og da skal det ikke være slik at deler løsner av det, og løsningen er å skjære de vekk. det blir som å kjøpe og betale for en Jaguar, og så får man en lada hvor eksospotta faller av.

2: døra åpner seg ikke automatisk- MEN her kommer enda mer- når jeg klager på at døra ikke åpner seg automatisk så endrer elkjøp produktbesklrivelsen på sin hjemmeside.  slik at det nå står NEI for automatisk åpning.

Jeg ville ikke har kjøpt denne oppvaskmaskinen i det store og hele om denne informasjonen ikke var falsk da jeg kjøpte den. vi ønsket automatisk åpning av dør på oppvaskmaskin, og ville ikke gått for denne om informasjonen var korrekt da vi kjøpte den.

nå har jeg vært i dialog med elkjøp over mail flere ganger (noe som er irriterende for de har en ny servicemedarbeider på saken hver gang, en servicemedarbeider i starten av saken anbefalte heving av kjøp allerede da, men det er jo en ny hver gang som svarer-) 

i dag fikk jeg en mail fra elkjøp hvor de nå sier at dette aldri har stått på produktets side- selv om jeg har screenshot av siden som jeg har sendt til dem flere ganger.

jeg har bedt om heving av kjøpet og omlevering til en oppvaskmaskin som har automatisk åpning, men i dag får jeg beskjed om at de nekter å heve kjøpet fordi det står på deres hjemmeside "nei"  ved automatisk åpning, dette har elkjøp endret etter at jeg klaget til de.

Hva i alle dager slags drittsekk "service" er det elkjøp holder på med?
jeg er glad jeg tok screenshot av produktsiden til oppvaskmaskinen, for jeg har har reklamasjonssaker mot elkjøp før, så tenkte det var best å helgardere seg "dersom", men jeg hadde faktisk ikke trodd at de ville gå så langt som å endre produktinformasjonen for så å lyve om dette. det er jo en helt sinnsyk praksis de holder på med i så fall.

hjelp.  eg får magesår av dette.

oppvaskmaskin.jpg

Spør dem om de anklager deg for å ha forfalsket skjermbilde eller om de bare ikke la merke til det. 

Sannsynligvis så har ikke personen som sendte deg mail sett/tenkt på skjermbildet. 

Uansett veldig dårlig av Elkjøp å hevde at det aldri har stått på nettsiden hvis det faktisk har stått det.

Den typen falske påstander mener jeg burde sendes til Forbrukertilsynet og burde skape en offentlig beklagelse. 

Endret av HW1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
HW1 skrev (Akkurat nå):

Spør dem om de anklager deg for å ha forfalsket skjermbilde eller om de bare ikke la merke til det. 

Sannsynligvis så har ikke personen som sendte deg mail sett/tenkt på skjermbildet. 

Uansett veldig dårlig av Elkjøp å hevde at det aldri har stått på nettsiden hvis det faktisk har stått det.

Den typen falske påstander mener jeg burde sendes til Forbrukerrådet og burde skape en offentlig beklagelse. 

screenshot er ikke forfalsket nei, men jeg har lagt til to grønne streker for å vise hvor endringen er gjort.

det originale sceenshotet er dette som er lagt under. grønne streker ble lagt til slik at det ikke skulle kunne misforståes hvor endringene var gjort.

jeg fikk først melding i går om at de nekter å heve kjøpet pga det aldri har stått at den har automatisk åpning.
På dette tidspuntket har jeg sendt skjermbilde og skrevet til dem ang. dette flere ganger. i går kveld får jeg ny beskjed om at de skal se på saken igjen siden jeg har lagt ved skjermbilde (som ejg har lagt ved 10 ganger tidligere)

og i dag igjen kommer samme meldinga om at de nekter å heve kjøpet fordi de ikke har solgt det med feil informasjon, og at det aldri har stått at den har automatisk åpning.

jeg har bedt de ringe meg flere ganger, noe de ikke har gjort.

de ringte tidliger i februar, og han jeg snakka med på telefon bekreftet da at jo, informasjonen har blitt oppdatert. men nå over mail lyver de sort på hvitt og nekter for dette.

jeg holder på å skrive sak til forbrukerrådet nå, og har også bedt tv2 hjelper deg om hjelp. men jeg føler meg så jævla irritert og sliten over at hver gang det er noe med produkter man kjøper fra elkjøp, så må man jåævled med de i flere måneder før man får det man har krav på.

hvorfor kan de ikke bare forholde seg til forbrukerkjøpsloven?

Skjermbilde 2024-01-10 183719.png

Lenke til kommentar

Jeg sjekket waybackmachine for denne siden, og selv om jeg fant en, så viser ikke spesiofikasjonene på den pga de er på en underside som sannsynligvis ikke er arkivert.

Det som derimot nevvnes er "sensor for tøymengde", noe som jo er en interessant funksjon for en oppvaskmaskin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Aetius skrev (Akkurat nå):

Jeg sjekket waybackmachine for denne siden, og selv om jeg fant en, så viser ikke spesiofikasjonene på den pga de er på en underside som sannsynligvis ikke er arkivert.

Det som derimot nevvnes er "sensor for tøymengde", noe som jo er en interessant funksjon for en oppvaskmaskin.

de har bedt meg bruke waybacmachine om jeg ikke har tillit til dem, men jeg fikk ikke til å bruke den siden.  jeg vet jo hva som stod, for jeg tok screenshot av siden fordi "dersom de skulle vise seg å være så sleipe",..og joda. nye lavmål for dem.

kan du ta screenshot eller sende meg link til "sensor for tøymengde" ?

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Slettet-imMmrOha said:

de har bedt meg bruke waybacmachine om jeg ikke har tillit til dem, men jeg fikk ikke til å bruke den siden.  jeg vet jo hva som stod, for jeg tok screenshot av siden fordi "dersom de skulle vise seg å være så sleipe",..og joda. nye lavmål for dem.

kan du ta screenshot eller sende meg link til "sensor for tøymengde" ?

 

https://web.archive.org/web/20220703185035/https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/oppvaskmaskin/bosch-serie-6-oppvaskmaskin-smu6zdw76s/206073

image.thumb.png.3baade17023935be84152f49a600a081.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Aetius skrev (1 minutt siden):

jeg skal legge dette også ved i neste mail til de.
det er en egen fane med "spesifikasjoner" og det er under denne fanen det står informert om automatisk åpning.
nå har de endret det til nei, men da jeg kjøpte den stod det ja.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Slettet-imMmrOha said:

jeg skal legge dette også ved i neste mail til de.
det er en egen fane med "spesifikasjoner" og det er under denne fanen det står informert om automatisk åpning.
nå har de endret det til nei, men da jeg kjøpte den stod det ja.

Ja, men som jeg sa funker ikke denne fanen i siden som er lagret på waybackmachine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
Aetius skrev (2 minutter siden):

Ja, men som jeg sa funker ikke denne fanen i siden som er lagret på waybackmachine.

nei, det er greit nok. jeg skjønner ikke hvordan elkjøp da kan nekte for at siden har blitt oppdatert, når informasjonen ikke engang er tilgjengelig der.

(noe som også er rart, for i starten av februar ringte en fra service meg- og han bekreftet at han så siden hadde blitt oppdatert.  kan de på noen måte gå inn å fjerne denne informasjonen slik at den ikke lenger kommer opp?)

Lenke til kommentar

Bruker du glansmiddel? Det kombinert med at det er zeolitt tørking skal i utgangspunktet gi svært god rørkeevne uten at døren åpner seg. 

Har du sjekket i bruksanvisningen hva som står på de ulike programmene? Noen programmer har dårligere tørking enn andre

Lenke til kommentar

Den eneste versjon av denne produktsiden som finnes på Waybackmachine er fra 3 juli 2022.  Hvis du ser på siden så ser du tydelig at elkjøp har bygget litt om på hvordan produktsiden fungerer, og "spesifikasjoner" fanen er tydelig noe som er lagt til etter at dette snapshottet er tatt.

Så det er ikke noen underside som mangler, hele delen med spesifikasjoner er noe som er lagt til etterpå. 

Jeg synes det er utrolig frekt av Elkjøp og be deg lete på waybackmachine selv. spesielt når du faktisk har ett skjermbilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-imMmrOha
HW1 skrev (13 timer siden):

Den eneste versjon av denne produktsiden som finnes på Waybackmachine er fra 3 juli 2022.  Hvis du ser på siden så ser du tydelig at elkjøp har bygget litt om på hvordan produktsiden fungerer, og "spesifikasjoner" fanen er tydelig noe som er lagt til etter at dette snapshottet er tatt.

Så det er ikke noen underside som mangler, hele delen med spesifikasjoner er noe som er lagt til etterpå. 

Jeg synes det er utrolig frekt av Elkjøp og be deg lete på waybackmachine selv. spesielt når du faktisk har ett skjermbilde.

en journalist har tatt kontakt og lager nå sak på dette.

når jeg oversendte all dokumentasjon på kjøp og epostutveksling mellom meg og elkjøp så finner jeg dette

her bekrefter elkjøp at det har vært feil på nettsiden og at de har rettet opp i dette.
det ble jeg også fortalt over telefon, men vanskeligere å bevise. (klippet for å ta bort personopplysinger o.l., men journalist har fått hele eposten)

 

elkjopfeil.jpg

Endret av Slettet-imMmrOha
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

OT: Jeg sjekker alltid specs hos produsentens nettsider når jeg skal kjøpe noe, ikke butikkens info. Stoler ikke på at de som selger et produkt alltid har korrekt info på sine nettsider. 

Lenke til kommentar

Gleder meg til journalisten publiserer saken. Dette burde være en enkel sak for Elkjøp å forstå, men de setter seg på bakbena i trass virker det som.

Men jeg og gjør som @zanta. Sjekker alltid modell opp mot produsent for å få korrekt info. Det er ekstremt mye copy-paste ute og går og de som jobber med dette tar seg ikke alltid tid til å kvalitetssjekke jobben. Det er fortsatt butikkens ansvar, men jeg sjekker for å spare meg tid og stress med å håndtere butikken i ettertid.

Og nok en OT: Dette blir bare spekulasjoner fra min side, men jeg sitter med en opplevelse av at flere og flere butikker snikinnfører AI verktøy på ulike nivå. Vi har jo alle møtt boter som vi må "snakke" med for å få hjelp (dvs finne linker på deres support sider som vi burde kunne søke opp selv). Men bak der tror jeg og mye blir erstatte med AI. Og selv om AI kan være nyttig til ekstremt mye så tror jeg manglende forståelse av AI kan gi utfordringer som dette. Kanskje kundemedarbeideren har brukt AI for å spørre om en artikkel er endret. Det kan gi feil svar. Kanskje AI er brukt for å oppdatere produktspesifikasjonene. Det kan jo gi feil. Og dersom en da kombinerer en bot som sliter med å forstå naturlig språk, og en AI som skal tolke det som sies - så ser jeg fort for meg at man opplever "nye" medarbeidere hele tiden som ender opp med å svare med samme konklusjon hver gang, til tross for at en ba om bedre begrunnelse.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (5 timer siden):

OT: Jeg sjekker alltid specs hos produsentens nettsider når jeg skal kjøpe noe, ikke butikkens info. Stoler ikke på at de som selger et produkt alltid har korrekt info på sine nettsider. 

Butikkene burde ha lenke til produktets hjemside øverst og anbefalt å se der.

Ja, ofte feil info og spesifikasjoner på butikkenes egne nettsider.

Lenke til kommentar

"Trykkfeil" har vel vært behandlet før i saker som dette tidligere, og jeg vil tro det finnes informasjon på nett om man leter.

Jeg stusser litt over at dere har brukt maskinen såpass lenge før dere reklamerte til Elkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Feil skal rapporteres innen rimelig tid. Mangelen på automatisk åpning er vel i dette tilfellet feilen.

Å ikke oppdage denne feilen før 1,5 måneder etter, indikerer jo at dette ikke har vært en veldig viktig funksjon i daglig bruk.

Pga dette tenker jeg at Elkjøp kan argumentere med at prisavslag kan være et alternativ, spesielt pga hvor vanskelig omlevering er på denne typen vare.

Men hvis media er på saken går vel heving i boks...

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...