Gå til innhold

Eksterne harddisker

kns

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe hd med firewire grensesnitt, men aner ikke hvilken. Tenkte først på

Western Digital Combo Firewire USB 2.0 120 GB (WD1200B007), og sjekket ut hardware.no om det fantes noen erfaringer med denne. Det gjorde det, og personen som hadde delt sin erfaring, hadde skrevet: "Drit...".

Noen som har andre erfaringer med denne? Noen som synes den er ok?

Tenkte deretter på å anskaffe meg MicroStorage 120 GB USB 2.0/Firewire. Fant imidlertid ingen delte erfaringer ved denne.

Trenger en 120gb disk. Trenger ikke være den raskeste og beste på markedet, men heller ikke den mest ustabile, da den skal brukes som backup.

Noen gode tips? Har ca 1500 kroner å bruke. Til nøds 2000.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv denne:

Western USB 2.0/Firewire 250GB 7200RPM

Ekstern, WDXC2500JBRNE, 8MB cache

Og er fornøyd, men det er to ting jeg ville ha endra på.

1. Disken kan ikke stå på høykant

2. Det er ingen av/på-knapp på disken. (Må dra ut ledningen)

Ellers er det en rask disk som funker supert.

Lenke til kommentar

Jeg har en Maxtor 250 GB HD, 7200 rpm og 8 MB Cache. Den står på høykant og har Firewire og USB2.0 grensesnitt. Fungerer utmerket. Den støyer lite, er kjapp og enkel i bruk. Har ikke fått komm. opp å gå gjennom Firewire, men USB 2.0 fungerer. Og da går det skikkelig unna.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Maxtor OneTouch USB2.0/F.wire 250GB 8MB som fungerer utmerket på alle måter. Støyer minimalt, meget rask, og både USB/Firewire fungerer knirkefritt. Maxtor diskene kan som som tidligere nevnt stå på høykant samt at den har en av/på knapp.

Hvis du er opptatt av støy ville jeg ihvertfall ikke gått for en WD disk. Testet ut en WD ekstern disk for et par uker siden og opplevde den som alt annet enn rolig sammenlignet med min Maxtor.

Så jeg kan trygt anbefale deg Maxtor OneTouch :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal skaffe meg en slik selv i nærmeste fremtid. Har etterhvert samlet en del musikk, filmer og bilder. som det ville vært ille å miste. Kjører nå RAID-1 pga. frykt for diskkrasj (har opplevet det nok ganger til nå), men innser at det det ikke forhindrer en 'major disaster' dvs. at hele PC'en brenner opp eller at diskene blir slettet uforvarende (virus eller hva vet jeg)...

Til ekstern backup er disse harddiskene helt glimrende.

Dessuten er en slik transportabel harddisk veldig kjekk når man skal leeche musikksamlinga til kamerater da ;-)

Hjalp nettopp en kamerat å sette opp en 300GB Maxtor 'One-Touch' som han koblet til Mac'en sin via FireWire. Jeg ble ikke mektig imponert av hastigheten for å si det slik, så hvis man forventer ytelse tilsv. en intern disk så kan jeg skjønne at ordet 'drit' blir tatt i bruk.

Så lenge backupen kan tutle og gå av seg selv mens man drikker kaffe så er hastigheten helt OK synes jeg, men jeg ville nødig brukt disken til annet enn transport/backup...

timtowtdi

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man skal ha Firewire. Det blir en ekstra ledningtype å holde i stand. USB ledning kan man låne fra annet utstyr om noe går galt. Så er rent USB-utstyr noe billigere.

Forslår å bruke et eksternt kabinett til rundt 500 kroner, og da kan man skifte "innmaten" til "hva som helst".

Man må tilse ar utstyret ikke har innbyggd strømforsyning som står og suser. Men heller av den typen som går i veggkontakten.

Jeg tenker bare sånn rent praktisk.

Jeg har en sånn løsning og er meget fornøyd. :cool:

Edit: Til sånn eksternlagring spiller ikke hastigheten så stor rolle. Overføring av filer er gjort på sekunder uanz.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

En god grunn til å bruke Firewire er at det er raskere enn USB i praksis.

Ellers er jeg enig i at det er praktisk med kabinett som man kan bytte innmaten i selv, men det blir nok ikke et problem for innen min disk på 250 GB er for liten så er det sikkert kommet nytt grensesnitt som f.eks. Firewire 800 og da må en ha et nytt kab. allikevel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...