Gå til innhold

xp2500 låst, mulig å klokke?

huztla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virkelig sjelden det er fsb på cpu'en som setter sperre, som oftest er det totalt antall mhz.. at cpu'en rett og slett ikke vil klokkes mer, eller at chipsettet på hovedkortet ikke tåler så høy fsb eller at minnet gir seg. Svært sjelden chip'en kutter på en gitt fsb

Lenke til kommentar
jeg kjører 11*223 helt stabilt.... å det med pc2700 ram :roll:

Det der sier meg fint lite. Du må også fortelle hvilken kjøling du bruker, spenning, om ram'en kjører på 2/3 eller 5/6 av FSB osv. osv. Ellers blir det like lite informerende som å si "Jeg har en Opel som er trimmet til 210 km/h".

Lenke til kommentar
jeg kjører  11*223 helt stabilt.... å det med pc2700 ram  :roll:

Det der sier meg fint lite. Du må også fortelle hvilken kjøling du bruker, spenning, om ram'en kjører på 2/3 eller 5/6 av FSB osv. osv. Ellers blir det like lite informerende som å si "Jeg har en Opel som er trimmet til 210 km/h".

lol :p

-Vannkjøling... som ikke er så bra for øyeblikket

-1.8 Vcore

rammen husker ikke..... ( for lat for restart å sjekke :p )

Lenke til kommentar
Virkelig sjelden det er fsb på cpu'en som setter sperre, som oftest er det totalt antall mhz.. at cpu'en rett og slett ikke vil klokkes mer, eller at chipsettet på hovedkortet ikke tåler så høy fsb eller at minnet gir seg. Svært sjelden chip'en kutter på en gitt fsb

Vel... I CPU'en så har man kjernen + en FSB-kontroller. På NB har man den andre siden av FSB-kontrolleren + minnekontroller + AGP-kontroller + SB-tilkobling.

Alle disse tingene kan begrense, men i praksis så er det kjernehastigheten (og temp og spenning) på Athlon XP'er som stopper selve CPU'en fra å overklokkes mer. Mer kjøling + mer spenning = kan øke multiplieren et hakk til.

Når det gjelder FSB så er det som regel FSB-kontrolleren på hovedkortet som stopper. (Min Nforce2 FSB stoppet på 190MHz før jeg voltmoddet NB, nå går den til 205MHz)

Som en digresjon (siden dette er en Athlon XP 2500+tråd) så kan jeg nevne at Athlon64 ser ut til å ha begrensninger både i minne-kontrolleren (særlig med gode timinger) og på totalt antall MHz. Samtidig så bregrenser ofte chipsettene pga PCI/AGP-bussen. Altså mange begrensinger på en gang.

Lenke til kommentar

Har en låst X 2500 Barton her.

Hovedkort: ABIT NF7-S v 2.0

RAM: TwinMos PC3200 Winbond

Ligger nå på 195 Mhz FSB og selvsagt 11 multiplier. Det står 194 i BIOS, men 195 i alle program i Windows, så det virker som om kortet klokker litt sjøl :p Dette vil da tilsi 2145 Mhz, sånn ca. XP3000+. RAM settings er for øyeblikket 2.5, 3, 3, 8. Har ikke testa annet på det ennå (Agressive innstilling i BIOS)

Vcore har jeg satt til 1.7 volt.

Maskina er helt stabil i blended torture under Prime95 med disse innstillingene. Har testa høyere, men da uten å sette opp Vcore og endre ramtimings. Maskina blir da ustabil. Funker i windows, men restarter i spill og Prime95 får feil. Kjølinga er bra, ligger rundt 40 grader idle og 47-50 ved max load.

Selvsagt vil jeg lengre, og det jeg lurer på da er:

Hva kreves? Rammen skal jo klare 400 MHz lett, da den er 3200. Hvor er hindringen? Skal CPU få mere futt ved å sette opp Vcore enda mer? Skal jeg endre RAM timings (trur ikke denne rammen takler CL 2)? Eller takler CPU rett og slett ikke mer?

Noen som har noe tips, eventuelt har ett lignende oppsett, med låst CPU seff, og som vil hjelpe meg med å nå magiske 3200+? :thumbs:

Og: Er det mulig å låse opp denne CPU'en uten å bruke mikrokirurgi?

Håper på innspill :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...