Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan hindre Shutdown ?!


Anbefalte innlegg

Heisann

 

I data timene på skolen er det noen som har det gøy med program som shutdown.exe og beyonexec.exe og shutdowner pcene til andre... det kommer en ned telling til pcen rebooter, hvordan kan man beskytte seg mot disse tingene? det er fryktelig irriterende...

og med det samma, hvordan stopper man net send ? er det ikke en kommando net send stop eller noe i den duren ?

 

Håper på svar...

 

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som et resultat av MEGET dårlig Admin-arbeid. At sytemansvarlig har installert XP'ene slik at alle kan tulle med andres maskiner er rett og slett AMATØR. Du bør ta opp dette med system-ansvarlig for maskinene og sørge for at han får satt opp maskinene ordentlig.

 

EDIT: Prøv dette: kjør - "services.msc" - Slå av servicen "Messenger" og eventuelt "Net Logon". Se også : http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm#Messenger og http://www.blackviper.com/WinXP/service411.htm#Net_Logon

 

Ellers er det mange services der du bør se på, om systemansvarlig har gitt dere alle amin-rettigheter på maskinene da. OM han har gjort det, så er jeg mer enn villig til å kalle han "en gjøk" som aldri burde hatt jobben.

 

Mvh.

S.

Endret av SvUpP
Lenke til kommentar

Net send:

"net stop msg" - stopper popupen, men du kan fremdeles sende til andre :)

 

Shutdown:

"shutdown -a" - avbrytter prosessen

 

Vet ikke hvordan opplegget er på skolen, men hvis andre kan slå av din pc fra sin egen pc er dette fordi passordene er like på datamaskinene, du kan be sysadmin skifte passord så alle er ulike.

Lenke til kommentar

hørte litt morsom ut, men jeg skjønner at det kan være litt irriterende. Vi har en som sitter å spiller data hele timen. Så det hadde vært gøy å kunne slå av PCen hans. Kan jeg sitte på min PC å slå av han spillefriken i klassen min sin PC.

 

Hvor kan jeg laste ned programmet?

Lenke til kommentar

skal prøve de forskjellige kommandoen i morgen, men grunnen til at dette går ann er jo(trur jeg da) er mangel på administarator passord ? bruker ikke disse en slags admin privilegie eller noe ? siden de slår av pcen din ved hjelp av de forskjellige programene som egentlig er designet for og fjernstyre datamaskiner o.l.? er dette korretkt ? trur system ansvarlig er klar over dette... vær data time går det sikkert 200 net send og en hel haug med shutdown kommandoer gjennom nettverket.... slikt må vel sette spor av seg i server loggen o.l. ?

Det er bare at lærerene\it ansvarlig, ikke gidder eller ikke vet hvordan man stopper det...

Lenke til kommentar

Simen, han mener Beyondexec.

 

link http://www.beyondlogic.org/solutions/remot.../BeyondExec.htm

 

etter det jeg kan forstå så installerer beyondexec en service på målmaskinen. viss man disabler denne servicen som er kalt beyondlogic rmtexec server under 'services', ikke fjerne men disable, så kan man stoppe beyondexec tilgang til målmaskinen som har denne spesielle servicen installert.

 

dette skjedde når jeg prøvde beyondexec på en av mine andre maskiner med disablet service.

 

BeyondExec V2.05 - Spawn Remote Processes on Windows NT/2000/XP WorkStations.
Copyright(C) 2002-2003 [email protected]
[tbird] Establishing Connection . . .
[tbird] BeyondExec service already installed on remote machine.
[tbird] Cannot Start Service on Remote Computer
Error 0x422 : The service cannot be started, either because it is disabled or be
cause it has no enabled devices associated with it.
[tbird] Cannot open \\tbird\PIPE\beyondexec-dispatch
[tbird] BeyondExec service not running on remote computer or
[tbird] remote computer is unavailable.
[tbird] Error 0x002 : The system cannot find the file specified.

 

 

det som virkelig var skremmende var at test maskinen jeg prøvde meg på, Win2K btw, var inlogget som admin med passord og servicen ble installert på den maskinen :wow::scared:

virker som om det programmet bruker en bakdør/hull i Windows for å bli installert.. ikke bra

viss det er sant, og maskinene til orginal posteren ikke har admin rettigheter på maskinen, så har han ett problem med å nå tak i services og få stoppet den uønskede servicen :(

Lenke til kommentar
Prøv en av disse:

 

shutdown -c

shutdown -f -c

shutdown -f -a

 

Kanskje de funker!

ingen va de kommandoene funket...

 

Men, herregud så dårlig sikkerthet det er her på skolen... etter litt søking fant jeg faktisk admin passordet i en .bat fil. men den brukeren kan du jo gå inn på alle brukerenes private område her på skolen... jeg vurderer faktisk og bytte passord i frykt for at noen kan grave frem passordet til min bruker(har samma passord på alt).... blir nesten skremt over at det går ann og ha så dårlig sikkerhet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...