Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skoda Octavia 2012 - Multireim har røket, og gått i regreim. Har jeg sak mot verkstedet?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt bilen på service og det viser seg at Multireim har røket, og gått i regreim. Dette har ført til at regreim har hoppet over 3 tenner og bøyd ventiler. Verkstedet foreslår å bytte motor og gitt prisforslag på 147 000,-. Det er uaktuelt for meg, da jeg gav 150 000 kr for bilen i 2016. Uansett, tingen er at i desember 2022, for 14 måneder siden, hadde jeg bilen inne på det samme verkstedet, da dynamoen var gåen. Denne ble da byttet, men det som jeg har blitt oppmerksom på i dag av en bekjent, er jo at burde ikke da også jeg fått en tilbud eller at de informerte meg om at multireim da burde vært byttet? Har "bare" kjørt 10 000 km siden dynamoen ble byttet. 

Spørsmålet er, har jeg sak mot verkstedet eller er det bare å gi opp? Jeg mener jo at de her har gjort slett jobb når de ikke har informert om dette eller gjort det byttet av den reimen som nå røk og forårsaket masse krøll. 

Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel er det lekkasje fra dieselfilterhus etter skifte av filter som gjør at multireim går i oppløsning av dieselsøl og går inn i regreim på disse. Hvis du nettopp har skiftet filter på verksted og dette er årsaken burde du ha en grei sak.

Hvis ikke så tviler jeg på at du har noen særlig god sak her, det er tross alt 14 måneder siden, et verksted kan ikke klandres for at det skjer noe med reima såpass lang tid etter. Hadde reima blitt skiftet derimot, så kunne det nok kanskje vært noe å hente om det kan bevises at det har vært svikt i en "ny" reim.

Endret av _R2D2_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
pokerkake skrev (4 timer siden):

pørsmålet er, har jeg sak mot verkstedet eller er det bare å gi opp? Jeg mener jo at de her har gjort slett jobb når de ikke har informert om dette eller gjort det byttet av den reimen som nå røk og forårsaket masse krøll.

Jeg tviler på at det er noe å hente.

Hvor langt har bilen kjørt?
Hva tror du bilen kunne vært solgt for i dag uten havariet?
Når skulle multireimen vært byttet?
Når ble multireimen byttet?

Lenke til kommentar

Går ut i fra 147 tusen er for en fabrikk ny motor. 
Dette er motorer som er lett tilgjengelige og det burde ikke være vanskelig å slippe unna med 20% av denne kostnaden ved å bytte motor. 

Du nevner ikke noe om hvilken motor du har men det er vel 1.6 eller 2.0 variant å velge mellom. 

https://www.bildelsbasen.se/nb-no/pb/Søk/Bildeler/s1/Skoda/SKODA-OCTAVIA-1Z/2005_2013/Motor/Motor-Diesel/Alle/ID-48887720/03L100090QX 

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Marzo said:

Går ut i fra 147 tusen er for en fabrikk ny motor. 
Dette er motorer som er lett tilgjengelige og det burde ikke være vanskelig å slippe unna med 20% av denne kostnaden ved å bytte motor. 

Du nevner ikke noe om hvilken motor du har men det er vel 1.6 eller 2.0 variant å velge mellom. 

https://www.bildelsbasen.se/nb-no/pb/Søk/Bildeler/s1/Skoda/SKODA-OCTAVIA-1Z/2005_2013/Motor/Motor-Diesel/Alle/ID-48887720/03L100090QX 

 

Hvor begynner man hen med noe sånt da? Veldig interessant tanke der!

Er 1,6l - 105hk. Forhjulsdrift

Lenke til kommentar
2 hours ago, pokerkake said:

Hvor begynner man hen med noe sånt da? Veldig interessant tanke der!

Er 1,6l - 105hk. Forhjulsdrift

Finn ut hvilken motorkode du har i din bil. Står på motoren (liten lapp over registerreim deksel) evt i utstyrskode oversikten i 1. siden til serviceheftet. Den samme lappen er også klistret under teppet i bagasjerommet ved reservehjulet. 

Så kan du kontakte lokale verksted å høre om de har tilgang på delemotorer og evt pris på bytte inkl motor. 
Evt kan du kjøpe dette selv og be om pris på at de kun bytter motor. 

Avhengig av km stand kan det være lurt å bytte svinghjul og clutch og registrerreim før byttemotoren settes inn da dette er enkelt å bytte når du har motoren ute. 

Skal du handle motor selv så kan du bruke linken jeg ga evt er det en rekke annonser på finn også. 
Både private og bedrifter. 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=338502499 
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=333326866 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=215087627 

Mange leverer direkte til verksted og med garanti på motorene. 
Men mange verksteder har også egne avtaler så ville hørt litt rundt lokalt. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilen er 12 år gammel. På finn.no ligger tilsvarende biler til salgs for mellom 50000-80000 kr.

Hva koster et motorbytte på en sånn bil hvis man lar et autorisert verksted gjøre det, og ikke har en "kompis" eller gjør det svart på et bakgårdsverksted? 10K i byttemotor + diverse deler og 2 dagsverk? Ca. 30 K alt i alt? 

Tenker at bilen ellers bør være i særdeles god stand for å rettferdiggjøre noe sånt mtp alder og restverdi, og at man kanskje kan reise ut og kjøpe en ny tilsvarende bruktbil som er i orden for ikke så veldig mye mer enn et motorbytte vil koste.

Bilen ble kjøpt for 150K i 2016. Skrotes den nå har du hatt et verditap pr. år på ca 20K. Man hører alltid enkelthistorier om folk som har tapt lite eller ingenting på bruktbiler (verditap), men folk flest har det ikke sånn. 20K pr år i verditap er ikke verdens undergang.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
pokerkake skrev (9 timer siden):

Er 1,6l - 105hk. Forhjulsdrift

Du har ikke svart på spørsmålet mitt om kilometerstand. Uansett vil jeg tro at det aldri vil være lønnsomt å få et seriøst verksted til å bytte ut motoren med en brukt motor.

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Grønvolds har en  3 990,- gått 136 989 

https://finndel.no/delinfo.aspx?f=159&dnr=504311

Fint og flott hvis det hadde stoppet der med kostnadene. Men det baller gjerne på seg med andre deler det er naturlig å bytte i samme slengen for å sikre at bilen ikke bare starter og går når jobben er gjort, men også er driftsikker. Dog, det dyreste med et motorbytte på en så gammel bil er vel arbeidstiden til mekanikeren vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kanskje en bil til 50-80 000? 

Jeg tipper du må ut med 30-40 for å få byttet motor hos et verksted, inkludert motor. I "verste" fall er det bare 10 000 i differanse mellom å kaste bilen og reparere, i beste fall 50 000. Jeg TIPPER at du kan få 15-20 000 som den står. 

Så er det opp til deg hva du vil gjøre. Du har ikke en sak mot verkstedet. 

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (12 timer siden):

Hva koster et motorbytte på en sånn bil hvis man lar et autorisert verksted gjøre det, og ikke har en "kompis" eller gjør det svart på et bakgårdsverksted? 10K i byttemotor + diverse deler og 2 dagsverk? Ca. 30 K alt i alt? 

Bilxtra-verksted her rundt gjør en slik jobb for ca 15-20k. Lett å bytte motor på disse, tar ned motor med hele forstillingen.
Forutsetter dog en helest mulig delemotor, slik at man slipper å flytte over absolutt alt.
Jeg byttet motor i en Toyota Urban Cruiser for noen år siden, motoren jeg da kjøpte var ribbet blokk og topp. Så dynamo, eksosmanifold, turbo osv osv måtte flyttes over.

Lenke til kommentar
barfoo skrev (58 minutter siden):

Sjelden gyldig på 12 år gamle biler.

Ikke nå nei, men Codan hadde opp til 200 000km før de ble kjøpt opp av Tryg Forsikring, vel og merke så måtte man betale mer selv til eldre bilen ble, men hadde uansett blitt billigere enn å dekke totalt motorhavari selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...