ps5 Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Har man faktisk 2 år reklamasjonsrett på laptoper eller kan de fraskrive seg ansvar over 1 år (etter garantien som gis)? Har et familiemedlem der en laptop i 10K klassen fikk defekt på skjerm etter 13 mnd (antagelig kun en løs kontakt eller lignende da den er helt død men med hdmi i full funksjon), men Komplett henviser kun til verksted som ikke tar i mot uten at man selv dekker kost grunnet garantiutløp. Faktisk erfaring mer verdifullt en generell synsing Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Vær nøye på å skille mellom garanti og reklamasjon. Garanti er noe produsenten stiller, og er ikke regulert av forbrukerkjøpsloven. Reklamasjon er dog alltid på minimum 2 år, med mindre gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger, da er det 5 år. Bærbare PCer har 5 års reklamasjonsfrist. Dere forholder dere til selger, og ikke en uavhengig 3. part. Det betyr at Komplett skal ta ansvar for reklamasjonen, men kan selvfølgelig benytte et annet verksted for selve reparasjonen. Det er relativt normalt at man dekker frakt til verksted selv, og at det opplyses om et gebyr for feilsøking dersom mangelen ikke dekkes av garanti eller reklamasjon. Ved innvilget reklamasjon får man tilbakebetalt fraktbeløpet. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar (endret) Laptop/PC har 5 års reklamasjon. Komplett har ansvar for å ordne opp i dette, at garantien har utgått er i grunn helt uvesentlig for deg fordi selger må ordne opp - sålenge feilen er fabrikkfeil eller lignende skal det dekkes av reklamasjon. Endret 13. februar av MrL Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Ved forbrukerkjøp har man 5 års reklamasjonsrett på produkter som er ment å vare mer enn 2 år, inkludert laptops. Verken garanti eller reklamasjonsrett dekker skader som er påført av bruker ved uaktsomhet, men ved normal bruk er man dekket. Når du reklamerer, oppgi at du krever retting av en mangel iht forbrukerkjøpsloven, ikke nevn garantien. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar (endret) Det er ikke så enkelt å navigere. Jeg åpnet nylig en reklamasjonssak hos Komplett selv, og de ba meg kontakte verksted direkte, da det ville være raskest. Fair enough. Jeg fikk denne lenka: https://serviceorderhub.com/komplett/nb-no I skjemaet får jeg disse valgene: Jeg måtte faktisk maile dem og spørre, da det ikke står noe om reklamasjon her. De ville at jeg skulle velge "garanti" og sende inn. Selv om garantitiden fra produsent er utløpt (og irrelevant). "For da kan verkstedet se om dette er noe leverandør vil dekke" skrev kundeservice hos verkstedet. Denne saken lukter det krangel av. Skal bli interessant. Men, ja, man har fem års reklamasjonsrett på laptoper. Endret 13. februar av :utakt 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Typisk Komplett. Du har fem års reklamasjonsrett og butikken burde opplyse deg om dette. Forsøker unngå handle i denne butikken av den grunn du nevner. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Så lenge det ikke er fysiske skader, eller at det er beregnet å være en slitasje del så er det 5 år som gjelder. Har reparert en del laptoper og i 9 av 10 tilfeller så er det kabelen til skjermen som er problemet. 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 13. februar Forfatter Del Skrevet 13. februar Takk for svarene. Får bare sende inn på garanti og satse på at de kan spandere 5 min for å feste kabel uten å prøve seg på å ta betalt. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 13. februar Forfatter Del Skrevet 13. februar 9 minutes ago, Leo_ said: Reklamasjon, ikke garanti. Hvis du tar en kikk på spørsmålet og svarene så ser du at komplett på snedig vis har fjernet muligheten til å aktivt benytte reklamasjon, valget finnes ikke. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Det har ingenting å si, bare opplys om at det reklameres på produktet, deres interne løsninger har ingenting med dette å gjøre. Jeg skal selv reklamere på noe hardware nå, det etter å ha mailet litt frem og tilbake. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 13. februar Forfatter Del Skrevet 13. februar 1 minute ago, Leo_ said: Det har ingenting å si, bare opplys om at det reklameres på produktet, deres interne løsninger har ingenting med dette å gjøre. Jeg skal selv reklamere på noe hardware nå, det etter å ha mailet litt frem og tilbake. Det har voldsomt mye å si. Det er ingen tvil om at de bevisst gjør dette så knotete og upraktisk at mange simpelthen vil droppe hele reklamasjonen og pengene er dermed spart. Og de slipper unna med det. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar Det er poenget, du trenger ikke bruke deres løsninger, send mail og opplys at du REKLAMERER, ikke prøver å benytte en utgått garanti. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 13. februar Del Skrevet 13. februar (endret) Jeg sendte først en reklamasjonsforespørsel på mail og fikk et svadasvar om utløpt garanti tilbake. Jeg måtte svare og presisere at dette var en "reklamasjonssak i henhold til Forbrukerkjøpslovens §27", deretter løsna det betraktelig Endret 13. februar av Leo_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå