Gå til innhold

Får ikke utnettet hele HD'n!


FoxM

Anbefalte innlegg

Heia!

Har nettopp kjøpt en ny hd, Maxtor DiamondMax Plus 9 160 GB, 8 MB cache, 7200, ATA133, siden den gamle ble litt snau. MEN!! Etter smertefri installasjon, kommer den bare opp som 128 GB i DiskManagement! :(

 

Har MSI KT3 Ultra 333 HK og HAR flasha BIOS og chipsett-drivere. (IDE, AGP, PCI). Hjalp ikke en dritt.... Prøvd de triksene jeg kan for å skremme liv i de resterende Gig'n, men nope.... :wallbash:

 

Den nye står som master, den gamle som slave (40 GB, 5200 rpm). Alt funker fint, begge er formatert med NTFS. Bruker XP Proff som eneste OS. Har tittet rundt i BIOS, men finner ikke noen innstillinger som kan forklare problemet. Siden HK er såvidt nytt og oppegående, bør det vel (særlig etter BIOS flashing) klare å ta i mot en 160 GB....?

 

Noen forslag.....?

 

 

Maxtor DiamondMax Plus9, 160 GB, 7200, 8 MB, ATA133

40 GB, 5200, 2 MB, ATA100

AMD Athlon XP2500+ Barton

768 MB DDR 333

nVidia gForce2 (Ikke noe jeg skryter av.... :blush: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror svaret er veldig enkelt. Når du kjøper en "160 GB" hd så er størrelsen målt i det metriske systemet. Skal du ha den virkelige størrelsen så må du multiplisere med 0,8 og da får du *trommevirvel* 128 GB som er den riktige størrelsen. råttent salgstriks ja, men det virker.

Lenke til kommentar
Tror svaret er veldig enkelt. Når du kjøper en "160 GB" hd så er størrelsen målt i det metriske systemet. Skal du ha den virkelige størrelsen så må du multiplisere med 0,8 og da får du *trommevirvel* 128 GB som er den riktige størrelsen. råttent salgstriks ja, men det virker.

Er du klar over hva du sier nå eller?? Hallo du snakker om at han skal akseptere at 32GB er borte, og det blir ikke borte sånn uten videre selv om du regner om med det metriske systemet ditt. Jeg har 2stk 200 GB harddisker, og i maskinen blir de 190Gb og i windows 186. Da kan ikke en 160gb disk ha 32gb feil da vettu. Det er litt for drøyt.

Lenke til kommentar
Tror svaret er veldig enkelt. Når du kjøper en "160 GB" hd så er størrelsen målt i det metriske systemet. Skal du ha den virkelige størrelsen så må du multiplisere med 0,8 og da får du *trommevirvel* 128 GB som er den riktige størrelsen. råttent salgstriks ja, men det virker.

Dessverre er dette ikke det store problemet til trådstarter. Hans problem går på noe annet enn at hd-produsent sier KB og andre sier KiB... Og din avrunding var fryktelig grov...!

 

Mvh kjllo2

Endret av kjello2
Lenke til kommentar
Tror svaret er veldig enkelt. Når du kjøper en "160 GB" hd så er størrelsen målt i det metriske systemet. Skal du ha den virkelige størrelsen så må du multiplisere med 0,8 og da får du *trommevirvel* 128 GB som er den riktige størrelsen. råttent salgstriks ja, men det virker.

Du har åpenbart røyka for mange sokker.

Det er bare at han ikke har lagt til 48-bit adressering av disker over 137GB i windows.. må ikke legge inn SP1 men burde gjøre det.

Og funker ikke det, og det ikke er en biosupdate som sier at den støtter disker over 137GB så sorry mac, da får du ikke noe mere plass på det kortet ;)

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Tror svaret er veldig enkelt. Når du kjøper en "160 GB" hd så er størrelsen målt i det metriske systemet. Skal du ha den virkelige størrelsen så må du multiplisere med 0,8 og da får du *trommevirvel* 128 GB som er den riktige størrelsen. råttent salgstriks ja, men det virker.

Nå er du litt på jordet, men ... les http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/ph...9MQ%2A%2A&p_li=

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar
Har samme Maxtor disk som deg, vises i oppstarten som 163 Gig, 153 i windows.

153? Jøss.

Min WD 160 vises som 149, som er helt i tråd med GB va GiB.

 

Og til en eller annen som snakket om salgstriks.

Det er det ikke, men det er 2 forskjellige måter å beregne bits og bytes.

 

Trådstarter.

Sjekk om hovedkortet ditt støtter 48 bit adressering.

Fins en side som hjelper deg. LINK!

Så legger du inn Service Pack 1 (hvis det er XP du har).

Så må du enten formattere den delen som nå er blitt tilgjengelig, eller lage en helt ny partisjon av hele disken.

 

Når skal folk lære seg å se i tidligere poster? Søke?

Evt lese den øverste tråden i dette forumet?

 

Annonsering: Manglende harddiskplass (Sider 1 2 3 ...4 )

Typiske spørsmål om harddiskplass [win]

 

Står liksom helt øverst, og blomstrer for seg selv. :shrug:

Endret av snole
Lenke til kommentar

En liten trøst til de som som bare får opp 128GB i windows på en 160GB disk ... det er bare 21,01GB som er utilgjengelig til dere oppgraderer hovedkort eller kjøper ny pci kontroller til en ca. kr. 300. Dette fordi en 160GB disk vil vise ca. 149.01GB i windows. Litt forskjellig fra produsent av harddisk da de kan variere litt med antall sektorer.

 

21,01GB var usansynlig mye i 1995, men ... ;)

 

Pal

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Og her kommer en hjertelig takk til Dr Gonzo som gav meg ett kort, men svært relevant svar, nemlig denne linken: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=165302

 

Der står det enkelt å lese at man i utgangspunkt i XP/W2K, trenger en registerendring for å støtte store disker. Lastet ned endringen, la den inn i registeret og wips!! Så var resten av disken der!! :green::w00t::dribble:

 

Min mest ydmyke unnskyldning for at jeg ikke gadd å lese igjennom flere poster, da hadde jeg nok funnet det selv. :blush:

 

Uansett, takk for hjelpen! :thumbup:

 

Og til den som skrev at jeg nok måtte regne med at en del (ca 32 gB!!!!!) av disken ble borte, pga 'salgstriks' og mumlet noe om noe utregningsmetoder..... Bull! :thumbdown:

 

Min 160 gB kommer nå opp som 152,66 gB!! :thumbs:

 

Så det, så.... :p

Endret av FoxM
Lenke til kommentar

Det er helt riktig det Xorcist skriver, man trenger ikke SP1 eller SPs overhodet for å få 48-bits LBA oppe og gå, den lille .reg-filen jeg har lagt opp holder lenge.

 

Det er dog liten vits i stickies hvis ingen gidder å lese dem. :/

De står tross alt på toppen av delforumene.

(^ helt generell frust, ikke vondt ment)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...