Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tar hackeren kontroll over dataen min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er også veldig avhengig av hvilket os du kjører. Og hvis du kjører et Windowsbasert system, er det viktig å innstallere alle sikkerhetsoppdateringer, forsåvidt er dette også til dels gjeldende med Linux. Jeg kjører Ip-cop 1.3 som firewall/router, og har aktivert snort, og når jeg sjekker loggene, ser jeg alle forsøk på inntregning, og de er ikke få. Så uansett os er det viktig å holde alt i topp stand.

Endret av slowcooler
Lenke til kommentar
Så lenge du ikke kjører noen programmer som "gir bort" ip-adressen din (chatte programmer som irc) er det lite sannsynlig for at noen skal bryte seg inn på maskinen din.

 

Dette er ikke sant.. jeg reinstalerte når jeg fikk ADSL og menst jeg holder på med windows updates (OS:xp) så blir min pc angrepet og infisert med virus. Jeg hadde desverre ikke oppe min sedvanlige brannmur..

Lesson Learned..

 

___

BigWimp

Lenke til kommentar
Dette er ikke sant.. jeg reinstalerte når jeg fikk ADSL og menst jeg holder på med windows updates (OS:xp) så blir min pc angrepet og infisert med virus. Jeg hadde desverre ikke oppe min sedvanlige brannmur..

Lesson Learned..

Det er en selvfølge at systemet er oppdatert , putte noe ut på nett som er fullt av hull er jo ikke særlig lurt.

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke kjører noen programmer som "gir bort" ip-adressen din (chatte programmer som irc) er det lite sannsynlig for at noen skal bryte seg inn på maskinen din.

 

Dette er ikke sant.. jeg reinstalerte når jeg fikk ADSL og menst jeg holder på med windows updates (OS:xp) så blir min pc angrepet og infisert med virus. Jeg hadde desverre ikke oppe min sedvanlige brannmur..

Lesson Learned..

 

___

BigWimp

Du ble angrepet av Blasterviruset på port 135

Lenke til kommentar

To ting er en selvfølge hvis du skal på nett....

 

Oppdatert antivirus

Oppdatert firewall

 

Ferdig med det! Mitt forslag er Symantec/ZoneAlarm, jeg satte sammen en maskin for tante og onkel i jula, og etter 3 minutter på nett BLASTER!!!, eneste løsningen der ble hurtigformat, legge på plass AV/FW, og SÅ koble til ADSL modemet. Du sparer deg med andre ord for mye problemer med AV/FW. :wallbash:

Lenke til kommentar
Dette er ikke sant.. jeg reinstalerte når jeg fikk ADSL og menst jeg holder på med windows updates (OS:xp) så blir min pc angrepet og infisert med virus. Jeg hadde desverre ikke oppe min sedvanlige brannmur..

Lesson Learned..

Det er en selvfølge at systemet er oppdatert , putte noe ut på nett som er fullt av hull er jo ikke særlig lurt.

Høna og egget... man tager et OS og må online for å oppgradere det :wow:

 

derfor:

installer en fw/av før du går på nett så oppgradere du fw/av og siden os :)

dette er en kalkulet risiko da du kan få en virus som systemet ikke kjenner ennå, men noen risker må man jo ta.

Endret av DDFC
Lenke til kommentar

<pirkemodus>

en hacker er en som bygger opp noe

en cracker er en som gjør forbrytelser

 

så f.eks. de som laga windows satt og hacka i mange dager, mens

de som fant ut av cd-key systemet cracka

 

100% pirk

 

</pirkemodus>

 

personlig har jeg aldri brukt branmur på pc'en min, men som oftest har det vært en pc imellom som er branmur

Lenke til kommentar
<pirkemodus>

[...]

så f.eks. de som laga windows satt og hacka i mange dager, mens

de som fant ut av cd-key systemet cracka

[...]

</pirkemodus>

Nei... de som lagde windows programmerte, det er ikke det samme som å hacke.

 

Hacker - A slang term for a computer enthusiast. Among professional programmers, the term hacker implies an amateur or a programmer who lacks formal training. Depending on how it used, the term can be either complimentary or derogatory, although it is developing an increasingly derogatory connotation. The pejorative sense of hacker is becoming more prominent largely because the popular press has co-opted the term to refer to individuals who gain unauthorised access to computer systems for the purpose of stealing and corrupting data. Hackers, themselves, maintain that the proper term for such individuals is cracker.

 

hacker: 1. A person who breaks into, or attempts to break into, or use, a computer network or system without authorization, often at random, for personal amusement or gratification, and not necessarily with malicious intent. 2. [An] unauthorized user who attempts to or gains access to an information system (IS). [iNFOSEC-99] 3. A technically sophisticated computer expert who intentionally gains unauthorized access to targeted protected resources. [After ANSDIT] 4. Loosely, a computer enthusiast. [ANSDIT] 5. A person who uses a computer resource in a manner for which it is not intended or which is in conflict with the terms of an acceptable-use policy, but (unlike the work of a cracker) is not necessarily malicious in intent.
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i de definisjonene på hacker/cracker som er nevnt her, så forsøker meg på noen egne...

 

Hacker: Person som forsøker å få uautorisert tilgang til et datasystem.

 

Cracker: Person som forsøker å finne nøkler/koder o.l. (Norsk: "kodeknekker")

 

Således kan man f.eks. cracke et passord for å hacke en datamaskin.

 

Ontopic: Man KAN sikkert være tilkoplet Internett uten noen form for sikring uten å bli angrepet, akkurat som det sikkert er teoretisk mulig å parkere en ulåst sykkel i Oslo sentrum uten at den blir stjålet, men det er lite sannsynlig. Antivirus programvare og brannmur (evt. en router med NAT) er i dag like nødvendig som sykkellås!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Hvis hackerne vet hva du kaller det på f.eks mirc. Så vil de lett kunne finne ut IP adressen din. Da vil du nok kunne bli hacket. I sta lastet jeg ned et program der jeg kunne koble meg til DHCP serveren på skolen. Og lett kunne slått av serveren. Så du skal ikke se bort fra at det er så trygt. Du kan aldri forsikre deg mot hackere.

Lenke til kommentar

Det er også veldig mange scriptkiddies som scanner ipranges for å finne maskiner som kan brukes som "gatewayer" når de skal hacke andre maskiner, slik at de blir sporet tilbake til deg igjen.

 

Så mitt råd er bruk AV / FW og oppdater OS'et uansett!!

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...