iblazeqt Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar scuderia skrev (4 timer siden): Selg bilene og kvitt dere med lånene. Start leasing på to nye biler. Disse regnes ikke inn i din betjeningsevne Stemmer dette noe mer da? Bilforhandler nevnte for meg for en tid tilbake at man ikke lengre kunne inngå en leaaing-avtale for å unnslippe gjeldsbyrden, da leasingavtalen fremkommer av gjeldsregisteret, og vil således bli medregnet. Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Er det Y med parksensorer? Selg og kjøp ny med lav rente etter at boligen er kjøpt. Får Tesla-lån på sekundet. Lenke til kommentar
_R2D2_ Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) Når vi kjøpte hus i 2022 til faktisk samme pris om trådstarter (3.3mill+avgifter) så var det ingen bønn om at billånet måtte bort, jeg hadde ca 500.000 på elbillån. Vår lønn var på tilsammen i underkant av 900.000 (jeg tjener en del mer enn kona for øyeblikket) men vi hadde en ganske solid egenandel etter salg av leilighet. Endret 5. februar av _R2D2_ Lenke til kommentar
tomasvv Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar (endret) 23 minutes ago, MrMarbles said: Er det Y med parksensorer? Selg og kjøp ny med lav rente etter at boligen er kjøpt. Får Tesla-lån på sekundet. Ja, 2022 Performance. Har sett at Tesla har nå 0,99% rente tilbud. Men jeg tviler at jeg får Tesla lån, det er fortsatt DnB eller Santander som gir ut lån, og nå gjelder samme regler som boliglån. Endret 5. februar av tomasvv Lenke til kommentar
3l33t3 Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Opplever det samme når jeg har prøvd og flytte boliglån til annen bank med bedre rente,veldig strenge på inntekt blitt. Har aldri hatt en betalingsanmerkning i mitt liv, men har litt variabel mnd inntekt pga sesong osv og noen tar slavisk siste 3mnd lønn i beregning. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Skylder du mer på lånet enn bilen er verdt? Husk at prisene har rast det siste året. Mange som har kjøpt over evne. Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Det virker litt merkelig å kjøpe dyr bil før bolig, sånn egentlig. 3 Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar tomasvv skrev (3 timer siden): Ja, 2022 Performance. Har sett at Tesla har nå 0,99% rente tilbud. Men jeg tviler at jeg får Tesla lån, det er fortsatt DnB eller Santander som gir ut lån, og nå gjelder samme regler som boliglån. Jeg har kjøpt flere Tesla og har aldri hatt bra inntekt (vel nå er den OK) og fått innvilget på sekundet. Ganske sikker på at det er samme greia fortsatt. Men såklart, risk å ta når man ikke VET. 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar (endret) 1 hour ago, Sjørøver said: Det virker litt merkelig å kjøpe dyr bil før bolig, sånn egentlig. Det er mange som er enige med deg i denne tråden. Og jeg er jo litt enig. Men f.eks ved en del kjøring i og rundt Oslo, så kan en dyr el-bil raskt være langt billigere enn alternativene. Og i tillegg kommer sikkerhet, komfort etc. I mitt tilfelle ville det kostet ca 8000kr/mnd å kjøre 2011 skoda octavia, inkl bensin, bom, verksted, etc. En tilsvarende stor (bagasjeplass) Ioniq5 kjøpt ny koster meg ca 7000kr/mnd inkl lån, avdrag (nedskriving), drivstoff, bom, etc. Vilkårene er ca 100km kjøring pr dag, samt et lite lass med bommer. Ca vest-for-oslo til et stykke sør-øst-for-oslo. Så det gjelder nok langt fra alle, men komfort er jo verdt litt også da. Endret 5. februar av Axefjord 1 1 1 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) 7 hours ago, Axefjord said: Det er mange som er enige med deg i denne tråden. Og jeg er jo litt enig. Men f.eks ved en del kjøring i og rundt Oslo, så kan en dyr el-bil raskt være langt billigere enn alternativene. Og i tillegg kommer sikkerhet, komfort etc. I mitt tilfelle ville det kostet ca 8000kr/mnd å kjøre 2011 skoda octavia, inkl bensin, bom, verksted, etc. En tilsvarende stor (bagasjeplass) Ioniq5 kjøpt ny koster meg ca 7000kr/mnd inkl lån, avdrag (nedskriving), drivstoff, bom, etc. Vilkårene er ca 100km kjøring pr dag, samt et lite lass med bommer. Ca vest-for-oslo til et stykke sør-øst-for-oslo. Så det gjelder nok langt fra alle, men komfort er jo verdt litt også da. Nedskrivingen du beregner er betydelig lavere enn reelt. Etter dine tall er bilen fortsatt verdt 450.000 nå den er tre år gammel og rundet 100.000km (hvis kjørelengen du oppgir er riktig). Totalt urealistisk, du tar tap et sted mellom 100' og 150' mer enn du anslår over tre år med denne bilen. Forøvrig en øvelse alle som trenger økonimisk forsvar for nybilkjøp må gjøre for å komme i mål. Endret 6. februar av MailMan13 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Sjørøver skrev (11 timer siden): Det virker litt merkelig å kjøpe dyr bil før bolig, sånn egentlig. Litt både og. Iogmed at det blir vanskelig å få billån på flere år etter at en har kjøpt bolig. Bilen kan nedbetales mye fortere enn huset. Uten bil så kunne jeg muligens hatt hus nå, men jeg bor såpass billig at hus lønner seg ikke. (3k i måneden inkl. varmtvann) Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 2 hours ago, MailMan13 said: Nedskrivingen du beregner er betydelig lavere enn reelt. Etter dine tall er bilen fortsatt verdt 450.000 nå den er tre år gammel og rundet 100.000km (hvis kjørelengen du oppgir er riktig). Totalt urealistisk, du tar tap et sted mellom 100' og 150' mer enn du anslår over tre år med denne bilen. Forøvrig en øvelse alle som trenger økonimisk forsvar for nybilkjøp må gjøre for å komme i mål. Jeg beholder bilene til de er 10-15 år gamle. Om du bytter ofte må det tas inn i regnestykket. Om man bytter bil hvert tredje år trenger man en øvelse i økonomi. Det er dyrt å alltids ha nytt... Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) 10 hours ago, MrMarbles said: Jeg har kjøpt flere Tesla og har aldri hatt bra inntekt (vel nå er den OK) og fått innvilget på sekundet. Ganske sikker på at det er samme greia fortsatt. Men såklart, risk å ta når man ikke VET. https://www.elbil24.no/nyheter/snart-kan-det-bli-vanskeligere-a-fa-billan/79347552 Kom nye forskrifter 1 juli i år som begrenser billån for mange. Endret 6. februar av Marzo Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 14 hours ago, iblazeqt said: Stemmer dette noe mer da? Bilforhandler nevnte for meg for en tid tilbake at man ikke lengre kunne inngå en leaaing-avtale for å unnslippe gjeldsbyrden, da leasingavtalen fremkommer av gjeldsregisteret, og vil således bli medregnet. Man eier ikke bilen om man leaser den. Men man har forpliktet seg til fast utgifter i en gitt periode så kan være det blir "tatt" med men man har ingen gjeld. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar tomasvv skrev (15 timer siden): Takk. Jeg fikk svar fra rådgiver i banken jeg søkte: "Billån totalt 200 000 kr 3 350 000 kr makskjøpesum 2 850 000 kr boliglån 586 250 kr egenkapital" Så jeg tror det er det vi skal gjøre. Høres greit ut. Om dere kommer ned på ca 200000 i billån, og har nok egenkapital så har en et bra utgangspunkt for å kjøpe hus. Men det som kan skje er at ønsket kjøpesum stiger fra år til år, og dermed også krav til egenkapital. Så det er en ting å være klar over. En kan få litt hjelp av at en får avkastning på egenkapitalen mens en sparer. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Axefjord skrev (11 timer siden): Å avskrive en elbil linjært over 15,5 år tar kaka. Startet du med konklusjonen? 1 3 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Axefjord skrev (12 timer siden): mange som er enige med deg i denne tråden. Og jeg er jo litt enig. Regnestykket ditt gir ikke mening for meg der jeg bor. Men jeg gjorde ett tilsvarende når jeg kjøpte elbil i 2019. Nå viser regnestykket at forskjellen er særs liten, og derfor kommer jeg til å kjøpe diesel igjen. En vesentlig faktor er at dieselbiler koster særs lite de ukene den ikke blir brukt, verditapet er konstant og uforutsigbart. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar 6 hours ago, Mag ne said: Å avskrive en elbil linjært over 15,5 år tar kaka. Startet du med konklusjonen? Er vi så amerikansisert at jeg jeg trenger å legge til "dette regnestykket passer ikke for alle i Norge" nederst i posten? Er det ikke selvsagt? Regnestykket er da helt relevant når man faktisk beholder bilen så lenge, det er en gjennomsnittskostnad over livsløpet til bilen. Det vil også være noenlunde riktig ved 10 år og senere. Om kostnadene for nedskriving, verksted etc skal settes pr år, så hadde det regnestykket vært en A4 side. Du får ta regnestykket med de vilkårene jeg har satt, eller lage ditt eget for ditt bruksområde. Verkstedregningene vil gå opp med tid, nedskriving ned. Kanskje går strømprisen opp? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar I banksammenheng så merker vi at en fullfinansiert bil ikke burde betales ned over lengre tid enn 7-maks 8 år for at restgjelden skal følge ca verditap. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Det har blitt meget vanskelig å få seg bolig, det gjelder for alle i etableringsfasen. Dere har i det minste en god betjeningsevne, det enkleste her er å selge bilene. Bil kan man alltids få kjøpt igjen, boliger er det verre med. Det er det stor mangel og økte bygge kostnader som igjen vil gjøre at prisene vil fortsette å stige. For ikke så alt for lenge siden så hadde selv trygdede muligheten til å kjøpe sin egen bolig, snakker av erfaring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå