Wall Dorf Skrevet 10. februar Forfatter Del Skrevet 10. februar Inspector skrev (5 minutter siden): Du blander sammen bygg som får offentlige bevilgninger og produksjonsbedrifter som er avhengig av å tjene penger. Hvis disse ikke tjener penger, går de konkurs. Jo, men de som ikke er offentlige hender også går konkurs, men da skifter de bare navn og begynner på nytt. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 10. februar Forfatter Del Skrevet 10. februar Simen1 skrev (5 minutter siden): Ikke beklag journalistene, beklag deg selv for å videreformidle fake news. Jeg beklager selvfølgelig begge deler. Var ikke meningen i det hele tatt å feilinformere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Wall Dorf skrev (7 minutter siden): Jeg beklager selvfølgelig begge deler. Var ikke meningen i det hele tatt å feilinformere. Ikke påta deg ansvar for noe andre har ansvaret for. Det er bare tullete og meningsløst. Det er ikke din feil at det finnes falske nyheter på nett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Wall Dorf skrev (12 minutter siden): Jo, men de som ikke er offentlige hender også går konkurs, men da skifter de bare navn og begynner på nytt. Det er ikke riktig så enkelt. Før bygging av produksjonsbedrifter, krever investorene en seriøs lønnsomhetsanalayse for å si ja. Ved en konkurs må noen avskrive høy gjeld og tape store penger Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Målene for import og egenproduksjon av grønn hydrogen i Europa frem mot 2030 er urealistisk høye, ifølge ny rapport. Samtidig stenger Shell flere hydrogenstasjoner i USA. https://www.motor.no/aktuelt/stenger-ned-fyllestasjoner-kritiserer-eu-ambisjoner/265887?fbclid=IwAR3rNLB9Wpno77h4hlRb4zhSj09kpBeQ1J-dRCbarDhMO89nsoRuoj9L_LQ 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar Kalle Klo skrev (På 9.2.2024 den 3:47 PM): Blir jo en del tap i kablene, da. Tap er også problemet med varmelagring, jo større varmeforskjell, jo større varmetap. Sånn sett er det bedre med stor masse og mindre varmeforskjell. Tap i kablane er ikkje noko problem så lenge det er snakk om "overskotskraft" frå solcelleanlegg. Om delar av energien blir borte gjennom tap i kabeloverføring, eller energien går tapt ved å bruke energi til å utvinne hydrogen og komprimere gassen går nok fort for det same, litt avhengig av kor store avstandar det er snakk om. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar 3 minutes ago, The Avatar said: Tap i kablane er ikkje noko problem så lenge det er snakk om "overskotskraft" frå solcelleanlegg. Om delar av energien blir borte gjennom tap i kabeloverføring, eller energien går tapt ved å bruke energi til å utvinne hydrogen og komprimere gassen går nok fort for det same, litt avhengig av kor store avstandar det er snakk om. Bedre å putte en aluminiumsfabrikk ved siden av, da feks. Man må se på alternativkostnad. Har man masse energi, er hydrogen eller eksport via kabel det mest lønnsomme man kan bruke det til? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar The Avatar skrev (29 minutter siden): Tap i kablane er ikkje noko problem så lenge det er snakk om "overskotskraft" frå solcelleanlegg. Om delar av energien blir borte gjennom tap i kabeloverføring, eller energien går tapt ved å bruke energi til å utvinne hydrogen og komprimere gassen går nok fort for det same, litt avhengig av kor store avstandar det er snakk om. Tror du bør lese deg opp på tap i strømnettet vs tap ved produksjon, lagring og transport av hydrogen…… Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 16. februar Del Skrevet 16. februar The Avatar skrev (1 time siden): Tap i kablane er ikkje noko problem så lenge det er snakk om "overskotskraft" frå solcelleanlegg. Om delar av energien blir borte gjennom tap i kabeloverføring, eller energien går tapt ved å bruke energi til å utvinne hydrogen og komprimere gassen går nok fort for det same, litt avhengig av kor store avstandar det er snakk om. Tap i HVDC-kabler er minimale, f.eks så har kabelen mellom Norge og Nederland ca 3,5% tap inkludert tap i selve kabelen og begge omformerstasjonene. Å produsere hydrogen og bruke til strøm eller transport gir rundt 60-70% tap. Og det er før du sender den med skip eller lastebiler. 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. februar Del Skrevet 17. februar RJohannesen skrev (12 timer siden): Tap i HVDC-kabler er minimale, f.eks så har kabelen mellom Norge og Nederland ca 3,5% tap inkludert tap i selve kabelen og begge omformerstasjonene. Å produsere hydrogen og bruke til strøm eller transport gir rundt 60-70% tap. Og det er før du sender den med skip eller lastebiler. Einig i den. Det eg prøvde å få fram er at dersom folk trur det er eit stort problem å frakte solenergi frå solrike områder til områder med lite sol via kablar så er det ingenting mot å bygge ein hydrogenfabrikk der hydrogen blir komprimert og køyrt ut på lastebilar. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar https://etn.news/buzz/world-largest-gold-hydrogen-albania Ser ut som om det finnes hydrogen i bakken. Store mengder også Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar On 2/2/2024 at 7:33 PM, Wall Dorf said: Kunne jo gi deg et bedre alternativ siden utviklingen er godt i gang. Denne da? Viser frem ny familie-SUV på hydrogen - Hydrogen24 Nei. Elbiler kunne slå gjennom fordi dei ikkje trengte infrastruktur. Utan ladestasjoner får du lada heime. Bilen er brukbar til det dei fleste bruker bil til dagleg - pendle til jobb. Hydrogen? Om eg hadde fått hydrogenbilen gratis hadde eg takka nei. Fordi det i praksis ikkje finst infrastruktur for å bruke den. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Trestein skrev (2 timer siden): https://etn.news/buzz/world-largest-gold-hydrogen-albania Ser ut som om det finnes hydrogen i bakken. Store mengder også Leste noe liknende i dag. Om jeg forsto det rett er problemet at det ikke er rent - følger masse drit med om det tas ut og da er man like langt. Men verdt å følge med, ja. https://www.youtube.com/watch?v=IPBdC0YUKKE Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar trikola skrev (38 minutter siden): Leste noe liknende i dag. Om jeg forsto det rett er problemet at det ikke er rent - følger masse drit med om det tas ut og da er man like langt. Men verdt å følge med, ja. https://www.youtube.com/watch?v=IPBdC0YUKKE Hydrogen er rimelig enkel å skille fra andre gasser ved å kjøle den ned. Ved 250 minus er det meste av andre gasser enten i flytende eller fast form. Har alltid spøkt med å si at man finner ikke hydrogen ved å borre i bakken men der har jeg tatt feil.Utrolig rart at man ikke har oppdaget dette ved boring etter olje Lenke til kommentar
trikola Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar Trestein skrev (12 minutter siden): Hydrogen er rimelig enkel å skille fra andre gasser ved å kjøle den ned. Ved 250 minus er det meste av andre gasser enten i flytende eller fast form. Joda, men hva så? Hvordan blir man kvitt det? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. februar Del Skrevet 25. februar trikola skrev (5 minutter siden): Joda, men hva så? Hvordan blir man kvitt det? Kommer ann på hvilken gass det er. Det enkleste er vel å sende dem tilbake der de kom fra uten hydrogen Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 10. september Forfatter Del Skrevet 10. september BMW og Toyota har fortsatt tro på hydrogen som fremtidens drivstoff og skal intergrere infrastruktur ved forespørsel. BMW og Toyota skal «realisere hydrogensamfunnet» (motor.no) De to kjempene har nemlig et felles mål om å fremme hydrogenbiler.Satsingen betyr at de to gruppene skal utvikle 3. generasjons brenselcellesystem som både BMW og Toyota skal benytte, men de skal også samarbeide om utvikling og innkjøp og redusere kostandene. Men det kanskje aller viktigste for å fremme bruken av hydrogenbiler er infrastrukturen, og her er målet for de to gigantene etablering av bærekraftige hydrogenforsyningsnettverk og påfyllingsanlegg. BMW og Toyota med fornyet sats mot hydrogenbiler (bil24.no) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september Del Skrevet 11. september Hydrogenbiler er dødt. Det er solgt 9 stk i Norge i år og jeg leste et intervju med en av de, som følte seg rundlurt ettersom den eneste hydrogenstasjonen for privatbiler i Norge (Høvik) var ute av drift. Spydspissen "Hydrogensamfunnet" i California har visst også brutt helt sammen nå. I Tyskland går også salget av hydrogenbiler nedover. Antagelig på grunn av stor usikkerhet rundt framtiden til hydrogen som drivstoff for biler. Hydrogen har helt klart andre bruksområder, men som drivstoff for biler er det altså dødt. (Eller døende, om man skal flisespikke på at 0,006% markedsandel av nybilsalget ikke er matematisk null) 3 Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 11. september Forfatter Del Skrevet 11. september Simen1 skrev (2 timer siden): Hydrogenbiler er dødt. Det er solgt 9 stk i Norge i år og jeg leste et intervju med en av de, som følte seg rundlurt ettersom den eneste hydrogenstasjonen for privatbiler i Norge (Høvik) var ute av drift. Spydspissen "Hydrogensamfunnet" i California har visst også brutt helt sammen nå. I Tyskland går også salget av hydrogenbiler nedover. Antagelig på grunn av stor usikkerhet rundt framtiden til hydrogen som drivstoff for biler. Hydrogen har helt klart andre bruksområder, men som drivstoff for biler er det altså dødt. (Eller døende, om man skal flisespikke på at 0,006% markedsandel av nybilsalget ikke er matematisk null) Helt enig med deg i dette så langt. Til nå har man jo et godt oppbygd nettverk av infrastruktur for fossilt drivstoff som nok sikkert vil fortsette å forsyne denne noen 10 år til. Men den vil nok engang ta slutt, så da spørs det hvordan batteriteknologien utvikler seg. Pr i dag er ikke gjenvinning av batteriene fra elbiler ren nok til gjenbruk til nettopp disse, men til andre ting. Da sier det seg selv at elbilsatsing med forbruk av edle metaller ikke er stort bedre enn fossilt brennstoff, som vil ta slutt en dag de også. Noe jorden har nok av og som ikke blir tømt sånn med en gang, er vann i en eller annen form. Hvordan tenker du deg hva fremtidens transportmidler vil drives av? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september Del Skrevet 12. september (endret) Wall Dorf skrev (11 timer siden): Da sier det seg selv at elbilsatsing med forbruk av edle metaller ikke er stort bedre enn fossilt brennstoff, som vil ta slutt en dag de også. Nei. Vennligst oppdater deg før du sprer dommedagsprofetier om elbiler. Hydrogen i biler er dødt, før, nå og i framtiden. Endret 12. september av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå