Gå til innhold

Hydrogen – grunnstoffet som kan redde verden


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (2 timer siden):

Ved å uttale seg ukritisk imponert og bombastisk påståelig på populærvitenskapelig og overfladisk grunnlag, blir man raskt avkledd og satt på plass….

Tuller du slik bestandig? Hva har jeg uttalt meg ukritisk til da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, Wall Dorf said:

Her splittes vann til hydrogen og oksygen bare ved hjelp av sollys

Vann - også kjent som dihydrogenoksyd - er en velkjent og lett tilgjengelig kilde for hydrogen ...

"bare ved hjelp av sollys" er strengt tatt ikke det samme som "direkte fra sollys" som var det første du skrev.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (2 timer siden):

Vann - også kjent som dihydrogenoksyd - er en velkjent og lett tilgjengelig kilde for hydrogen ...

"bare ved hjelp av sollys" er strengt tatt ikke det samme som "direkte fra sollys" som var det første du skrev.

Dersom vi skal holde på slik så er vel strengt tatt ikke elbiler heller elbiler, men batteribiler fordi de ikke er koblet til el mens de kjører. Du får venne deg til at ordbruken har forandret form - jeg ville ikke skrevet det slik at det var noe som kunne gjøres på bakken i vårsola. Jeg har merket meg at ordbrukens forandring tilskriver seg tiden da tekstmeldinger på mobiltelefonen kom? Altså en slurvete skrivestil. Og det virker for meg som at slurvet har spredt seg også til UIO?

Og her er mer stoff som du kan granske: Lager fremtidens hydrogen ved å omdanne sollys til UV-stråler - Apollon (uio.no)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Wall Dorf said:

Fra artikkelen (med min utheving):

Her bruker han noe som kalles for fotokatalytiske materialer. Dette er materialer som setter i gang kjemiske reaksjoner når sollyset skinner på dem. Et av de mest kjente er titanoksid. Titanoksid har den helt spesielle egenskapen at det kan rive vannmolekyler fra hverandre og danne hydrogen og oksygen når sollyset skinner på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Allt som handlar om hydrogen?

Nei, det stemmer vel ikke? Du mente jo at jeg kopierte fra pressen alt om hydrogen, så nå tror jeg du forveksler meg med en annen?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
3 hours ago, Wall Dorf said:

Dersom vi skal holde på slik så er vel strengt tatt ikke elbiler heller elbiler, men batteribiler fordi de ikke er koblet til el mens de kjører. Du får venne deg til at ordbruken har forandret form - jeg ville ikke skrevet det slik at det var noe som kunne gjøres på bakken i vårsola. Jeg har merket meg at ordbrukens forandring tilskriver seg tiden da tekstmeldinger på mobiltelefonen kom? Altså en slurvete skrivestil. Og det virker for meg som at slurvet har spredt seg også til UIO?

Og her er mer stoff som du kan granske: Lager fremtidens hydrogen ved å omdanne sollys til UV-stråler - Apollon (uio.no)

Er ikke uvanlig at journalister tuller det til selv om forskerne uttaler seg korrekt.

Man har også vendt seg til noen tullefraser som ikke stemmer med virkeligheten - "redde verden", "blått hydrogen" osv.

Endret av Kalle Klo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (4 minutter siden):

Er ikke uvanlig at journalister tuller det til selv om forskerne uttaler seg korrekt.

Man har også vendt seg til noen fullefraser som ikke stemmer med virkeligheten - "redde verden", "blått hydrogen" osv.

Ja, der er det også muligheter for feilaktig siteringer og ordfraser.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (5 timer siden):

Her splittes vann til hydrogen og oksygen bare ved hjelp av sollys

Kanskje er det første steg på veien mot en bil med solceller på taket som selv kan produsere hydrogenet den trenger til drivstoff.

Av Eivind Torgersen

Publisert 13. okt. 2021

Her splittes vann til hydrogen og oksygen bare ved hjelp av sollys - Titan.uio.no

Du har kommet til feil forum. Her er det mange ingeniører, teknikere og andre teknisk og vitenskapelig interesserte. Propaganda-luftslott kles raskt av i dette forumet. Mulig du hadde lykkes bedre i politiske kretser, eller alternativbransjen. Der er ikke kildekritikken og virkelighetsoppfatningen like bra.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Du har kommet til feil forum. Her er det mange ingeniører, teknikere og andre teknisk og vitenskapelig interesserte. Propaganda-luftslott kles raskt av i dette forumet. Mulig du hadde lykkes bedre i politiske kretser, eller alternativbransjen. Der er ikke kildekritikken og virkelighetsoppfatningen like bra.

Tror nok ikke det, du aner ikke hvor morsomt jeg har det med å erte disse som tror at grønt hydrogen er grønt og blått er blått osv. Men de må nok endre holdning litt til hydrogen, for det ser nesten ut for at vi har bruk for det okke som!?  Og jeg? Jeg står han av! 😄 Hylekoret kan bare fortsette hvis det er det de liker best.

Sollys og vann skal gjøre karbondioksid til drivstoff:  Mer sol rett og slett!
Sollys og vann skal gjøre karbondioksid til drivstoff - Titan.uio.no

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Wall Dorf skrev (6 timer siden):

Her splittes vann til hydrogen og oksygen bare ved hjelp av sollys

Kanskje er det første steg på veien mot en bil med solceller på taket som selv kan produsere hydrogenet den trenger til drivstoff.

Av Eivind Torgersen

Publisert 13. okt. 2021

Her splittes vann til hydrogen og oksygen bare ved hjelp av sollys - Titan.uio.no

Hvor stort tak må du ha på bilen din hvis du regner med virkningsgrad og nødvendig energi for å forflytte en bil som også skal kunne kjøre i nattemørket ?

https://snl.no/solenergi

Lenke til kommentar
Inspector skrev (21 minutter siden):

Hvor stort tak må du ha på bilen din hvis du regner med virkningsgrad og nødvendig energi for å forflytte en bil som også skal kunne kjøre i nattemørket ?

https://snl.no/solenergi

Hakke peiling! Bilen min går på bensin og batteri den som elbiler gjør! Solpanelet regner jeg med er til strøm for dashbordet og ting som trekker strøm.

Lenke til kommentar

Hele greia med å bruke hydrogen som energibærer minner meg bare om sånt som brenselsceller til laptoper, som man drev med for snart 20 år siden

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/dOb3zw/en-maaneds-batteri-paa-laptopen

Største problemet med hydrogen er at det er stress å oppbevare det og frakte det. Enten må det være jævlig kaldt eller dustehøyt trykk. 
En av de minste molekylstørrelsene og jævlig høyt trykk og ustabilt som faen er en kombinasjon som gjør at det blir upraktisk. 

Min spådom er at batterier og strømnett utkonkurrerer det før det noen gang kommer til praktisk anvendelse.

Personbiler og busser er der allerede, langtransport er neste.

Fly og sjøfrakt gjenstår å se, hvis det skal brukes til noe må det være der, men noe sier meg at det kommer til å gå på bensin og tungolje i 50år til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Wall Dorf skrev (9 minutter siden):

Hakke peiling! Bilen min går på bensin og batteri den som elbiler gjør! Solpanelet regner jeg med er til strøm for dashbordet og ting som trekker strøm.

Bra du innrømmer det, men les og lær litt av linken min.

Et regneoppgave:
En moderne elbil bruker 10 kWh i løpet av en time i 60 km/t. 
Teoretisk kan du iflg linken min hente rundt 500 W /m2 fra sollyset og 100 % virkningsgrad på solcellene.(dagens solceller klarer kanskje 25 %)

Da klarer du å regne ut arealbehovet ved kjøring i fullt solskinn.
Dette blir en snodig bil…….

 

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

Min spådom er at batterier og strømnett utkonkurrerer det før det noen gang kommer til praktisk anvendelse.

Personbiler og busser er der allerede, langtransport er neste.

Spådommen forekommer å være noe uriktig i og med at batterier ikke har noen konkurranse ennå i hvert fall. Dessuten tror jeg ikke at det er snakk om å utkonkurrere hverandre, men ha sameksistens. Det er utviklet fyllekassetter som kan byttes når  bilens kassetter er tomme, på den måten slipper en unna utgiftene med fyllestasjoner. Men hydrogenet er nok best egnet for langkjøring og tungtransport sammen med skip og båter om man får til bedre produksjonsvilkår.
Namx hydrogenbil: Smart løsning kan gi «Tesla-effekt» - men ikke på elbil (tv2.no)

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Bra du innrømmer det, men les og lær litt av linken min.

Et regneoppgave:
En moderne elbil bruker 10 kWh i løpet av en time i 60 km/t. 
Teoretisk kan du iflg linken min hente rundt 500 W /m2 fra sollyset og 100 % virkningsgrad på solcellene.(dagens solceller klarer kanskje 25 %)

Da klarer du å regne ut arealbehovet ved kjøring i fullt solskinn.
Dette blir en snodig bil…….

 

Vel alt ser ut for å være på prøvestadiet ennå, men det er litt morsomt å se på alle løsninger som baller i lufta. Tror kanskje at storproduksjon i sydligere land er beste løsning for produksjon med solenergi... her i Norge vil ikke solpanel på taket ha noen særlig effekt annet en til småting som trekker strøm, som telefonladere og displayet på dachbordet.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Vel alt ser ut for å være på prøvestadiet ennå, men det er litt morsomt å se på alle løsninger som baller i lufta. Tror kanskje at storproduksjon i sydligere land er beste løsning for produksjon med solenergi... her i Norge vil ikke solpanel på taket ha noen særlig effekt annet en til småting som trekker strøm, som telefonladere og displayet på dachbordet.

Bare gjør regnestykket du. Finn arealet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Wall Dorf skrev (53 minutter siden):

Verdens største solcelle-fabrikk leverer strøm 24 timer I døgnet (metalsupply.no)

Verdens største solcelle-fabrikk leverer strøm 24 timer I døgnet

Noor kraftverk i Marokko er det største konsentrerte solcelle-kraftverket I verden. Det bruker smeltet saltlagring til å produsere elektrisitet på nattestid.
2xw1u0n3dh2qrwob_660_213.jpg

Interessant.

Som jeg skrev tidligere i tråden;  solceller i storskala er best egnet i solrike områder/i nærheten av ekvator.
Der har de også stort strømbehov om sommeren til AC.

Hva med å legge noen utenlandskabler mellom ekvator og mer tempererte soner ?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Inspector said:

Interessant.

Som jeg skrev tidligere i tråden;  solceller i storskala er best egnet i solrike områder/i nærheten av ekvator.
Der har de også stort strømbehov om sommeren til AC.

Hva med å legge noen utenlandskabler mellom ekvator og mer tempererte soner ?

Blir jo en del tap i kablene, da. Tap er også problemet med varmelagring, jo større varmeforskjell, jo større varmetap. Sånn sett er det bedre med stor masse og mindre varmeforskjell.

Det er gode grunner til at smelteverkene ble lagt ved siden av kraftverkene når man bygget ut kraftkrevende industri i Norge. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...