Gå til innhold

Hydrogen – grunnstoffet som kan redde verden


Anbefalte innlegg

PODCAST: Stadig flere har begynt å snakke om hydrogen som en viktig klimaløsning. Om blått, grått og grønt hydrogen, om brenselceller. Om hydrogensamfunnet. Men hva er hydrogen egentlig, og kan det redde oss fra klimakrisen?

Bente BakkenKOMMUNIKASJONSRÅDGIVER
Universitetet i Oslo
Søndag 30. mai 2021 - 04:30

Den globale temperaturøkningen er i ferd med å skape alvorlig ubalanse i det sinnrike samspillet mellom klima, natur og miljø.

Øverst på listen over hva som må gjøres for å snu denne utviklingen, er drastiske kutt i verdens klimagassutslipp.

– Vi vet at en svært stor andel av klimagassutslippene er knyttet til produksjon og bruk av energi. Og når vi skal gå fra fossilt til fornybart, oppstår det nye behov for blant annet å frakte og lagre energi. Det er her hydrogen kommer inn, forklarer Vebjørn Bakken, direktør for den tverrfaglige satsingen UiO:Energi.

Lytt til diskusjonen om hydrogen og klima

I denne episoden av Universitetsplassen-podkasten har programleder Vebjørn Bakken, direktør for UiO:Energi, invitert med seg kjemiprofessor Truls Norby og jurist Catherine Banet til en diskusjon om hvilken rolle hydrogen kan spille for å bekjempe klimaendringene, og hva som må til dersom en slik hydrogensatsing skal lykkes. Hør episoden her.

 

Kommer fra vann, går tilbake til vann

– Hydrogen er grunnstoff nummer én. Det er det letteste og enkleste i universet, og det første som ble skapt. Universet består av nitti prosent hydrogen, og på jorda er mesteparten av det knyttet til vann. Vi kan lage hydrogen av vann ved hjelp av elektrolyse, som splitter vannet i oksygen og hydrogen, sier Norby og understreker:

– Det fine med hydrogen er at når vi bruker energien som finnes der, går hydrogenet bare tilbake til vann. Og alt skjer helt utslippsfritt.

Ved Universitetet i Oslo blir det forsket på hvordan hydrogenproduksjon kan gjøres enklere og mindre energikrevende.

Forskerne jobber med hydrogen laget fra naturgass - det vil si blått hydrogen, og da må alt CO2 som dannes i prosessen lagres trygt. De ser på elektrolyse av vanndamp eller vann. Det kalles grønt hydrogen, forutsatt at strømmen til elektrolysen kommer fra fornybar energi. Og de forsker på hydrogen lagd direkte fra sollys.

 

Truls Norby, Catherine Banet og Vebjørn Bakken diskuterer hydrogen som klimaløsning i podcasten Universitetsplassen.

 

Truls Norby, Catherine Banet og Vebjørn Bakken diskuterer hydrogen som klimaløsning i podcasten Universitetsplassen.

  (Foto: UiO)

Ikke bare teknologi, men også jus og rammeverk

Catherine Banet ser på hva slags regler og rammeverk det er behov for når både Norge og EU skal avkarbonisere energisystemene sine med blant annet bruk av hydrogen. Hun er førsteamanuensis ved Nordisk institutt for sjørett på Universitetet i Oslo.

– En hydrogensatsing i stor skala forutsetter ikke bare teknologi. Vi må også ha en tydelig definert visjon, et definert ambisjonsnivå – og kanskje bindende mål – for både produksjon og utslippskutt i forbruk. Deretter må vi nedfelle klare regler for hvordan vi skal gjennomføre satsingen, sier hun.

Det handler om alt fra å bestemme hva slags type hydrogen vi vil ha, til fastsetting et tillatelsesregime for produksjon, utvikling og bruk av infrastruktur, og hvordan markedet skal se ut.

– Hvilke regulatoriske modeller vil vi ha? Lar vi de kommende markedene levere de løsningene som trengs, eller skal det styres mer hva vi bygger og hvordan? spør Banet.

Hydrogen – grunnstoffet som kan redde verden (forskning.no)

Eco-Runner Team Delft er et studentteam ved Delft University of Technology, som har som mål å fremme en bærekraftig fremtid ved å bygge verdens mest effektive hydrogendrevne bil. På slutten av året deltar teamet i Shell Eco-marathon-konkurransen for å vurdere effektiviteten til kjøretøyet. Eco-Runner Team Delft vant konkurransen i 2015 og 2022. I konkurransen er det to kjøretøyklasser: Prototype og UrbanConcept. I årevis deltok Eco-Runner Team Delft i Shell Eco-marathon Prototype-klassekonkurransen der målet er å tilbakelegge en viss distanse med minst mulig hydrogen. I året 2019–2020 har laget bestemt seg for å konkurrere i en annen konkurranse; Urban Concept-klassen. Denne utfordringen gir teamet muligheten til å designe og bygge et effektivt hydrogendrevet kjøretøy som er nærmere moderne bybiler i utseende.

Den nederlandske hydrogenbilen Eco Runner setter ny rekord når bilen kjører 2488,45 km på en tank hydrogen (950 gram) 26.juni 2023.

Eco-Runner Team Delft - YouTube

 

Endret av Wall Dorf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Krig og fred skrev (11 minutter siden):

Hydrogen utvinnes av fossilt brennstoff. Hydrogen er bare grønnvasking. 

Forskerne jobber med hydrogen laget fra naturgass - det vil si blått hydrogen, og da må alt CO2 som dannes i prosessen lagres trygt. De ser på elektrolyse av vanndamp eller vann. Det kalles grønt hydrogen, forutsatt at strømmen til elektrolysen kommer fra fornybar energi. Og de forsker på hydrogen lagd direkte fra sollys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (39 minutter siden):

Altså, du er nødt til å starte med noe som inneholder hydrogenatomer.
Du kan ikke lage atomer av lys.

Slik produseres grønt hydrogen

Hydrogen kan fremstilles gjennom elektrolyse av vann. Ved elektrolyse bruker man elektrisk energi til å spalte vann til hydrogen og oksygen. Elektrolyse går ut på å omdanne elektrisk energi til kjemisk energi.

Hvis den elektriske energien kommer fra fornybare kilder, som sol-, vind- eller vannkraft, er denne måten å fremstille hydrogen på, regnet som miljøvennlig og utslippsfri. Hydrogen som produseres på denne måten kalles grønt hydrogen.

Dette er kretsløpet til blått og grønt hydrogen. <i>Illustrasjon:  Norsk klimastiftelse</i>

Dette er kretsløpet til blått og grønt hydrogen. Illustrasjon:  Norsk klimastiftelse

Jeg henter dette herfra: Hydrogen fra A til Å - Tu.no

Endret av Wall Dorf
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, nebrewfoz said:

Og da sier vi takk til Natur & Ungdom og andre fundamentalister som ikke vil vite av CCS eller elektrolyse ...

For et merkelig argument. Hydrogen utvinnes av gass. Hydrogen er bare business as usual fra enkelte aktører som ikke ønsker å gå over til fornybart. 

 

edit: og her er en tråd for de uvitende

 

 

 

Endret av Krig og fred
link
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (5 minutter siden):

For et merkelig argument. Hydrogen utvinnes av gass. Hydrogen er bare business as usual fra enkelte aktører som ikke ønsker å gå over til fornybart. 

 

Sol, vind og vannkraft er fornybare energier til fremstilling av grønt hydrogen - man vil unngå å bruke gammel metoden, se link fra mitt innlegg ovenfor, der vil du finne den metoden du beskriver.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Den grønne energien skulle jo brukes til å drive industri, boliger og transport?

Det finnes ikke uendelige mengder fornybar energi. Å bruke vann-og vindkraft til å lage hydrogen vil drive opp prisen. Hvis du har vann- og vindkraft, bruk den direkte i kraftnettet.

Man bruker mye mer energi på å produsere grønt hydrogen, enn man får ut av det.

Det blir som oppladbare batterier, men med lavere virkningsgrad og høyere energitetthet.

Altså i praksis en type oppladbart batteri med større tap i alle ledd, men som muliggjør elbiler med bedre rekkevidde uten store batteripakker. Et godt argument for 20 år siden, men batteriene har kommet langt i kvalitet og pris den siste tiden.

Nå som det er strømkrise trenger vi absolutt ikke hydrogenfabrikker som bruker opp strømmen. Om det skal drives av vindmøller og solceller, håper jeg de klarer det uten subsidier, og uten å koble den til kraftnettet så det påvirker strømprisen negativt.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (18 minutter siden):

Ja, og det finnes mye kritikk av konseptet. 

 

Jeg tror ikke at grønt hydrogen kan kalles grønnvasking når overskuddsenergi fra vind og solkraft som ellers er kraft som ikke blir utnyttet, men ved å produsere hydrogen er det en ren verdiutnyttelse, så her må man forstå poenget.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (22 minutter siden):

Å bruke vann-og vindkraft til å lage hydrogen vil drive opp prisen.

Som feks ved batteriproduksjon til elbiler og oppladning for disse? Hydrogen går også til strøm for industriproduksjon.

Endret av Wall Dorf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hydrogen er ikke en energikilde slik som solkraft, vindkraft, vannkraft. Det er en energibærer, som et batteri. Det er kun nyttig hvis det faktisk finnes store mengder overskuddsenergi som ellers ville være bortkastet.

Hydrogen har noen store problemer:

- Det er vanskelig å lagre, da H2 er de minste atomene som finnes. Hydrogen har en tendens til å lekke så snart det får sjansen. Hydrogen har også svært lav tetthet, i praksis må det enten komprimeres og/eller kjøles for å ikke kreve enormt lagringsvolum. Da må man også bruke energi på komprimering og kjøling.

- Hydrogen er svært eksplosivt i kontakt med luft. Hindenburg, Challenger er bare et par av ulykkene som har involvert hydrogen. I Norge har vi hatt et par fyllingsstasjoner som har fylt personbiler med hydrogen, og det har vært en eksplosjon allerede. 

- Hydrogen er lite effektivt som energibærer, virkningsgraden (energien man får ut - energien man putter inn) er dårlig. Det betyr at man mister mye energi underveis, og at å bruke energien direkte vil være langt å foretrekke hvis det er mulig. 

Hvis vi kommer til et punkt der vi har store overskudd med fornybar energi, så vil kanskje hydrogen kunne spille en rolle. Vi er veldig langt unna å være der i dag. 

 

Unntaket er selvfølgelig hvis vi greier å få til fusjon, da er hydrogen plutselig en veldig god energikilde. Men skal ikke undervurdere hvor vanskelig det er, eller hvor dyrt det kan bli. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

PODCAST: Stadig flere har begynt å snakke om hydrogen som en viktig klimaløsning. Om blått, grått og grønt hydrogen, om brenselceller. Om hydrogensamfunnet. Men hva er hydrogen egentlig, og kan det redde oss fra klimakrisen?

Er ikke hydrogen fryktelig ineffektivt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (40 minutter siden):

Det blir som oppladbare batterier, men med lavere virkningsgrad og høyere energitetthet.

 

Virkningsgraden blir høyere fra hydrogen fordi den har høy energitetthet, det ser du i mitt hovedinnlegg: 
 

Den nederlandske hydrogenbilen Eco Runner setter ny rekord når bilen kjører 2488,45 km på en tank hydrogen (950 gram) 26.juni 2023.

Eco-Runner Team Delft - YouTube

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteridrevne biler har langt høyere virkningsgrad enn hydrogendrevne biler. Man slipper å lage hydrogen av strømmen før man kjører. De fordelene hydrogen hadde fremfor gamle elbiler er borte, fordi elbilene har blitt så bra.

image.png.8dd4eae95e089d88b9dd7119d54d5b41.png

image.png.2fa744a5b18055dec73fe75ee2b76336.png

Hvilken av disse er mest praktisk som familiebil?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Hvilken av disse er mest praktisk som familiebil?

Det må vel være den som tar minst plass i en gjennomsnittelig parkeringslomme? Eller er det kanskje en gjennomsnittsbil? Da går jo gjerne det øvrige også opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Hydrogen utvinnes av fossilt brennstoff. Hydrogen er bare grønnvasking. 

Tøv.

Hydrogen kan produseres med alle typer energi, også sol, vind og hydro

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...