Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gebyr for papirfaktura på 63kr - lov?


Gjest 18c1f...5ec

Anbefalte innlegg

daruu skrev (5 minutter siden):

Det er en kostnad for firmaet å reise å kjøpe konvolutter. Det er også en kostnad å reise å poste fakturaen.

Jeg jobber med fakturering i et lite firma - å for oss er det en helt reell kostnad med 63kr per papirfaktura.

Da er det på tide å finne en leverandør som gjør slikt billigere. 63 kroner er veldig dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
daruu skrev (13 minutter siden):

Det er en kostnad for firmaet å reise å kjøpe konvolutter. Det er også en kostnad å reise å poste fakturaen.

Jeg jobber med fakturering i et lite firma - å for oss er det en helt reell kostnad med 63kr per papirfaktura. For et stort firma derimot så blir kostnadene nødvendigvis en god del lavere.

Det er en driftskostnad som må bakes inn i prisen. Det er litt cost for doing business, og man må bare gjøre en avveiing av hva man skal tillate fakturering på, og hva som må gjøres opp på stedet.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (34 minutter siden):

Det er en driftskostnad som må bakes inn i prisen. Det er litt cost for doing business, og man må bare gjøre en avveiing av hva man skal tillate fakturering på, og hva som må gjøres opp på stedet.

Eg forstår dette i prinsippet, men eg forstår ikkje heilt kvifor eit firma skal måtte bake inn kostnaden med å kjøpe konvolutter, printe og poste papirfakturaer inn i prisen til alle kundane som velger å motta digital faktura og dermed sparer disse kostnadene?

Det mest nærliggande er vel at den som vil ha "spesialbehandling" og motta fakturaen på ein alternativ måte må bære dei fulle kostnadane for dette når firmaet tilbyr eit fullgodt alternativ som er "gratis", i alle fall utan ekstra kostnad. Jobben med å lage fakturaen blir sjølvsagt lik uavhengig av om det er papir, epost eller brevdue som er forsendingsmetode, så kostnaden med å lage fakturaen må sjølvsagt bakast inn i prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (51 minutter siden):

Da er det på tide å finne en leverandør som gjør slikt billigere. 63 kroner er veldig dyrt.

Det kommer helt an på firmaet. Om det ikke gjelder mange fakturaer i året så tror jeg fort administreringen alene ved å la noen andre "ta det" er dyrere enn det å sende selv.

 

Cascada81 skrev (41 minutter siden):

Det er en driftskostnad som må bakes inn i prisen. Det er litt cost for doing business, og man må bare gjøre en avveiing av hva man skal tillate fakturering på, og hva som må gjøres opp på stedet.

Det kan selvfølgelig "bakes inn" - men er det mer riktig at "alle" skal være med å dekke kostnaden vs de få som ikke benytter de elektroniske løsningene?

For vår bransje er det heller ikke aktuelt med "oppgjør på stedet".

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Hva blir det neste? Gebyr for å bestille pizza på telefon i stedet for nett? Gebyr for å bruke manuelle kasser i butikken, eller kanskje t.o.m. når du kjøper øl i selvbetjente kasser siden betjeningen tross alt må godkjenne?

Dette som er vanlige driftskostnader når man selger en tjeneste, og det må man regne med. At bedriften kan automatisere mye, tjener jo bedriften på. Da er det rart å ta betalt for de får unntakene som ikke kan la seg automatisere - det vil alltid være unntak og det er faktisk en del av prosessen med å automatisere.

Lenke til kommentar

I B2B-segmentet er det ikke uvanlig med småordregebyrer, administrasjonsgebyrer, og lignende - og hvis du titter innom en banks prisliste vil du ofte se at det å legge inn en transaksjon på en mer manuell måte (brevgiro, telefonekspedisjon, osv) koster mer penger enn mer automatiserte måter som AvtaleGiro og eFaktura. 

For en bedrift er spørsmålet hvor man skal plassere regningen. Skal den plasseres hos alle, eller hos de som utløser kostnaden? Mange velger å plassere den hos alle, fordi færre bitcher over 63,- kr høyere regning med mindre det står på regningen at det er et fakturagebyr... 

Ser man over de siste 20-30 år og i større trekk så er situasjonen motsatt - vi går mot færre gebyrer og mer integrerte priser. Det er kanskje derfor det ser så overraskende ut. 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (4 timer siden):

Hva blir det neste? Gebyr for å bestille pizza på telefon i stedet for nett? Gebyr for å bruke manuelle kasser i butikken, eller kanskje t.o.m. når du kjøper øl i selvbetjente kasser siden betjeningen tross alt må godkjenne?

Det er sjølvsagt ei avvegning på kor mykje ekstraarbeid det er. For dei fleste pizza-sjappene som uansett må ha både telefon og internett så er det nok ikkje så stor forskjell på utgiftene ved å ta i mot ei bestilling per telefon eller over internett. Men skal eg dra den lengre så kan vi stille spørsmål for kvifor eg må betale eit pristillegg for å få pizzaen køyrt heim til meg? For meg som ikkje kan/vil hente min eigen pizza så er det jo mykje betre at alle dei andre kundane som ikkje krev å få pizzaen køyrt ut betalar nokre kroner ekstra.

I daglegvarebutikkane er eigentleg spørsmålet omvendt, kvifor finner vi oss i å betale fullpris når vi som kunde gjer jobben sjølv? Svaret er vel at det i mange tilfeller er både raskare å enklare å slå inn varene sjølv enn det er å stå i kø for å få ein butikkmedarbeidar til å gjere jobben. Eg trur nok at dette kjem til endre seg, slik at vi i framtida får ulike prisar alt etter kva kasse ein velger, eller at vi får butikkar som spesialiserer seg i automatiserte butikkar med minimal betening slik at prisane i heile butikken kan være lavare.

 

Eg synes at det er rett og rimeleg at kvar enkelt kunde betalar for den tenesten som blir levert. Om eg vil ha fakturaen skrevet med fyllepenn på parfymert brevark så er det både rett og rimeleg at dette er ei tilleggsteneste som eg betalar ekstra for.
Det som er galt er når ein får papirfakturaen med faktureringsgebyr utan å ha fått eit reelt valg om å velge vekk papirfakturaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...