trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar VifteKopp skrev (8 minutter siden): Omsider reflekterer? Jeg er da fullstendig klar over historien med europeisk kolonialisme. Men du har enda ikke svart på om hvorvidt vi bør oppheve konseptet "statsborgerskap" og gi alle i verden muligheten til å flytte til Norge? Det er kanskje fordi jeg aldri har ment det, og det er ikke sånn at jeg ikke forstår konsekvensene av et sånt konsept. Men i forhold til overskriften "Er Mangfold en Styrke?"... For å snu på det, er "Enfoldighet" en styrke? 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (1 minutt siden): Det er kanskje fordi jeg aldri har ment det, og det er ikke sånn at jeg ikke forstår konsekvensene av et sånt konsept Aha, så du er for statsborgerskap og grensekontroll og mot fri flyt av mennesker? Jeg trodde det luktet av nasjonalsosialisme? Lenke til kommentar
Entern Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) Så skal det sies at samene har mer DNA til felles med urbefolkningen i Norge enn det nordmenn har, noe som gjør at de har en del DNA til felles med baskere og berbere. Men det er veldig vanskelig å si noe sikkert om ting som skjedde i steinalder og bronsealder i forhistorisk Europa. Man kan si med en viss sikkerhet at det var tre store innvandringsbølger til Europa i steinalderen, at bølge #1 var urbefolkningen og var beslektet med berbere, at bølge #2 var jordbrukere fra Midt-Østen og at bølge #3 var jordbrukere fra Russland og hadde med seg indoeuropeisk språk, og DNA som deles med folk i Iran, India og Pakistan. Og så har det sannsynligvis vært flere folkevandringer i bronse- og jernalderen. Husk at urbefolkning er det veldig lite av. Baskerne er det. Waliserne må kunne sies å være det. Skottene er det strengt tatt ikke*. I Midt-Østen kan man vel si at arameerne er urbefolkning i Syria, kopterne i Egypt. Kurderne er ikke urbefolkning men har bodd i Midt-Østen 1000+ år lengre enn araberne. *=de to største byene i Skottland, Edinburgh og Glasgow, ble begge grunnlagt av kymrisk talende grupper, og hele lavlandet snakket opprinnelig kymrisk. Mens høylandet var bebodd av pikterne, som ble assimilert av skottene for 1000 år siden. Endret 6. februar av Entern 1 2 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar VifteKopp skrev (Akkurat nå): Aha, så du er for statsborgerskap og grensekontroll og mot fri flyt av mennesker? Jeg trodde det luktet av nasjonalsosialisme? I håp om at du etterhvert vil forstå hva jeg skriver så skjønner jeg selvsagt også hvorfor du mener hva du gjør. Jeg har ikke mer lyst til å gi fra meg de godene jeg har enn du, men jeg innser i motsetning til deg at det ikke er noe jeg har mer RETT til enn andre bare fordi jeg er født i Norge 😉 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Entern skrev (5 minutter siden): Så skal det sies at samene har mer DNA til felles med urbefolkningen i Norge enn det nordmenn har, noe som gjør at de har en del DNA til felles med baskere og berbere. Men det er veldig vanskelig å si noe sikkert om ting som skjedde i steinalder og bronsealder i forhistorisk Europa. Man kan si med en viss sikkerhet at det var tre store innvandringsbølger til Europa i steinalderen, at bølge #1 var urbefolkningen og var beslektet med berbere, at bølge #2 var jordbrukere fra Midt-Østen og at bølge #3 var jordbrukere fra Russland og hadde med seg indoeuropeisk språk, og DNA som deles med folk i Iran, India og Pakistan. Og så har det sannsynligvis vært flere folkevandringer i bronse- og jernalderen. Husk at urbefolkning er det veldig lite av. Baskerne er det. Waliserne må kunne sies å være det. Skottene er det strengt tatt ikke*. I Midt-Østen kan man vel si at arameerne er urbefolkning i Syria, kopterne i Egypt. Kurderne er ikke urbefolkning men har bodd i Midt-Østen 1000+ år lengre enn araberne. *=de to største byene i Skottland, Edinburgh og Glasgow, ble begge grunnlagt av kymrisk talende grupper, og hele lavlandet snakket opprinnelig kymrisk. Mens høylandet var bebodd av pikterne, som ble assimilert av skottene for 1000 år siden. Det høres ut som en veldig god analyse uten at jeg hverken har forutsetninger eller ønske om å gå inn i slike detaljer, men setter pris på engasjentet! 🙂 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (3 minutter siden): I håp om at du etterhvert vil forstå hva jeg skriver så skjønner jeg selvsagt også hvorfor du mener hva du gjør. Jeg har ikke mer lyst til å gi fra meg de godene jeg har enn du, men jeg innser i motsetning til deg at det ikke er noe jeg har mer RETT til enn andre bare fordi jeg er født i Norge 😉 «Deserve’s got nothing to do with it.» —-William Munny, Unforgiven 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) trn100 skrev (6 minutter siden): I håp om at du etterhvert vil forstå hva jeg skriver så skjønner jeg selvsagt også hvorfor du mener hva du gjør. Jeg har ikke mer lyst til å gi fra meg de godene jeg har enn du, men jeg innser i motsetning til deg at det ikke er noe jeg har mer RETT til enn andre bare fordi jeg er født i Norge 😉 Men du har spesifikke rettigheter som norsk statsborger. Det gir deg retten til et norsk pass, tilgang til folketrygden, gratis helsehjelp, utdanning, et cetera. Mener du at disse rettighetene skal gis til alle i verden? Endret 6. februar av VifteKopp Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Entern skrev (Akkurat nå): «Deserve’s got nothing to do with it.» —-William Munny, Unforgiven Moral er generelt aldri noe man overlever på 😉 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (Akkurat nå): Det høres ut som en veldig god analyse uten at jeg hverken har forutsetninger eller ønske om å gå inn i slike detaljer, men setter pris på engasjentet! 🙂 Takk 😊 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar VifteKopp skrev (1 minutt siden): Men du har spesifikke rettigheter som norsk statsborger. Det gir deg retten til et norsk pass, tilgang til folketrygden, gratis helsehjelp, utdanning, et cetera. Mener du at disse rettighetene skal gis til alle i verden? Nei, ikke at alle disse rettighetene uten videre skal gis til alle i verden, men at alle i utgangpunktet har fortjent, og har rett til, de samme rettighetene... 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (1 minutt siden): Moral er generelt aldri noe man overlever på 😉 Korrekt 👍 Men det skaper bedre samfunn, da 😅 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (Akkurat nå): Nei, ikke at alle disse rettighetene uten videre skal gis til alle i verden, men at alle i utgangpunktet har fortjent, og har rett til, de samme rettighetene... Aha, så folk i Kongo fortjener rettighetene nordmenn har, men de skal ikke få dem? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar VifteKopp skrev (Akkurat nå): Aha, så folk i Kongo fortjener rettighetene nordmenn har, men de skal ikke få dem? Ikke bare i folk i Kongo, men folk over hele verden! FN har til og med kalt det "Menneskerettigheter" og det omfatter ikke bare nordmenn, tro det eller ei, selv om vi selvsagt har fortjent det mer.... 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (1 minutt siden): Ikke bare i folk i Kongo, men folk over hele verden! FN har til og med kalt det "Menneskerettigheter" og det omfatter ikke bare nordmenn, tro det eller ei, selv om vi selvsagt har fortjent det mer.... Joda, menneskerettigheter høres flott ut i taler i FN-møter og dokumenter, men de er fullstendig meningsløse med mindre man har et apparat som kan sørge for at disse rettighetene sikres. I Norge har vi et slikt apparat. I dypet av Kongos jungler finnes ikke dette. 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar VifteKopp skrev (3 minutter siden): I Norge har vi et slikt apparat. I dypet av Kongos jungler finnes ikke dette. Norge bryter også menneskerettighetene. Entern skrev (15 minutter siden): Men det skaper bedre samfunn, da 😅 Øker alles lykkefølelse også, siden vi beviselig får det bedre av å hjelpe andre. Så det å investere i andre, er som å investere i seg selv. Det er ganske kult! At det lønner seg å være snill, også for sin egen del. 3 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar (endret) VifteKopp skrev (9 minutter siden): Joda, menneskerettigheter høres flott ut i taler i FN-møter og dokumenter, men de er fullstendig meningsløse med mindre man har et apparat som kan sørge for at disse rettighetene sikres. I Norge har vi et slikt apparat. I dypet av Kongos jungler finnes ikke dette. "Menneskrettigeheter" er faktisk helt fantastisk for alle andre enn de som bare vil ha den for seg selv... Endret 6. februar av trn100 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (1 minutt siden): "Menneskrettigeheter" er faktisk en helt fantatisk rettighet for alle andre enn de som bare vil ha den for seg selv... Helt enig. Dessverre er det mange land i verden som ikke klarer å sikre disse rettighetene til sin egen befolkning. Neffi skrev (3 minutter siden): Norge bryter også menneskerettighetene. Joda. Ingen samfunn er perfekte. Bruddene i Norge er minimale sammenlignet med resten av verden. 1 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar VifteKopp skrev (Akkurat nå): Helt enig. Dessverre er det mange land i verden som ikke klarer å sikre disse rettighetene til sin egen befolkning. Joda. Ingen samfunn er perfekte. Bruddene i Norge er minimale sammenlignet med resten av verden. Vi er selvsagt best vi! 🙂 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar trn100 skrev (1 minutt siden): Vi er selvsagt best vi! 🙂 Norge er et av verdens beste land å bo i ja. Om vi er aller best tørr jeg ikke si. 1 Lenke til kommentar
Neffi Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar VifteKopp skrev (1 minutt siden): Norge er et av verdens beste land å bo i ja. For etnisk norske menn. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå