Gå til innhold

Er Mangfold en Styrke?


Anbefalte innlegg

Negativt: Terrorangrep, gjengvoldtekter, fremmede etniske konflinter og opptøyer, konstante knivangrep.

Positivt: Spennende mat

Klok handel. 🤡

21 minutes ago, Skurupu said:

Netto positivt. Kulturtilbudene de bringer er ofte fantastiske. De gjør byen levende. Har med vilje bosatt meg et sted med overvekt av innvandrere fra Tyrkia og Vietnam, og bruker så og si daglig deres butikker og restauranter. 

Har bodd i andre land, mye større byer enn Oslo, mye mer multikulturelt enn Norge, og kan med hånden på hjertet si at jo mer multikultur, desto bedre er livet.

Nå snakker vi mer om makro-aspektet, sivilisasjoner over tid, ikke om karrien og dansekurset ditt var spennende.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 29.8.2024 at 10:08 AM, Nasjonalisten said:

Negativt: Terrorangrep, gjengvoldtekter, fremmede etniske konflinter og opptøyer, konstante knivangrep.

Positivt: Spennende mat

Klok handel. 🤡

Nå snakker vi mer om makro-aspektet, sivilisasjoner over tid, ikke om karrien og dansekurset ditt var spennende.

Hvor lang tid snakker vi? Ser man på utvikling 20-30-40-50 år tilbake i tid ser man at samfunnet blir bedre og bedre, tryggere og tryggere. Det var mer kriminalitet i Oslo da jeg var ung, til tross for at det var færre utlendinger. Til og med ungdomskriminaliteten som avisene elsker å skremme oss med om dagen trender nedover dersom vi ser på tall i et lengere perspektiv enn 2-3 år. Det var mye skumlere på '00-tallet, for eksempel. Ikke følte jeg meg utrygg da, og ikke gjør jeg det nå.

Kriminalitet økte gjennom '60- '70- '80- og '90-tallet. Siden årtusenskiftet har det gått ganske så kraftig nedover.

Basert på disse fakta er det vanskelig å ikke se lyst på fremtiden. Baserer man seg derimot på hva man leser i avisene, så er dommedag rett rundt hjørne. De lever tross alt av å skremme oss. Redde folk leser videre.

 

 

 

Jeg er den eneste hvite i hele bygget jeg bor (til og med inne i leiligheten min bor det en utlending! 🫢 ), og har ALDRI opplevd noe annet enn hyggelige og fredelige mennesker. Det er dog bare min personlige erfaring.

 

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 29.8.2024 at 9:13 AM, Nasjonalisten said:

Fortsetter på denne linjen av meg selv 
https://tv.nrk.no/serie/politisk-kvarter-tv/sesong/202409/episode/NNFA07090424
Kan Raja egentlig være politiker for V lenger om han stort sett har adoptert FRP sin innvandringspolitikk?
Han har til og med adoptert posisjonen om biologisk assimilasjon, det virker med det som at han anerkjenner at familie-innvandring er veldig problematisk, som Sylvi gjør i denne sendingen.
Raja ser Danmark som eksempel, noe de så klart er, men det er det nesten bare ytre høyre som snakker om.

Relativt til integrering, så er Familie-innvandring nesten hele problemet, da de som kommer, kommer til etablerte småsamfunn, OG famillieinnvandring skaper samtidig enda større volum av innvandring.

On 29.8.2024 at 10:28 AM, Skurupu said:

Hvor lang tid snakker vi? Ser man på utvikling 20-30-40-50 år tilbake i tid ser man at samfunnet blir bedre og bedre, tryggere og tryggere.

På mange måter korrekt. Teknologi blir bedre, medisin redder liv, urnorske blir stadig mer fredelige.
Tallene for kriminell overrepressentasjon blant innvandrere består likevel, noen grupper er helt ekstremt over-repressentert, og det hjelper ikke med 2. generasjon innvandrere.

Når det kommer til mangfold så snakker vi om hele land, over tid, gjennom gode og dårlige tider, hva skjer i mangfoldige land når dårlige tider inntreffer? Svaret er at resultatet oftest gjennom historien er folkemord, borgerkrig, eller nasjonal splittelse, det er hva vi ser hver dag i Afrika og Asia, det er hva vi har sett i Balkan, og i Tyrkia. Når det ble dårlige tider i Tyskland så var det populært å stemple en minoritet som syndebukk, når Russere var sultne rundt samme tid drepte de store deler av bondesamfunnet i Ukraina. Når vi i Norge hører om grov vold så klandrer man automatisk fremmede, før detaljer finnes.
Mangfold skaper også makt-strebing langs religiøse og etniske linjer, som for eksempel Libanon og Bosnia.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (På 29.8.2024 den 10:28 AM):

Jeg er den eneste hvite i hele bygget jeg bor (til og med inne i leiligheten min bor det en utlending! 🫢 ), og har ALDRI opplevd noe annet enn hyggelige og fredelige mennesker. Det er dog bare min personlige erfaring.

 

Jeg har også vært den eneste nordmannen i et boligbygg, og jeg har hatt motsatt opplevelse. Bodde der to år, ingen sa hei, og jeg følte meg fremmedgjort. Nå bor jeg i et område med høyere andel nordmenn, og her både hilser og snakker naboene til meg, men ikke de få utlendingene som bor rundt meg, de holder seg bare med sine egne. 

Dette er min personlige erfaring. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 5
Lenke til kommentar
23 hours ago, Nasjonalisten said:

Når det kommer til mangfold så snakker vi om hele land, over tid, gjennom gode og dårlige tider, hva skjer i mangfoldige land når dårlige tider inntreffer? Svaret er at resultatet oftest gjennom historien er folkemord, borgerkrig, eller nasjonal splittelse, det er hva vi ser hver dag i Afrika og Asia, det er hva vi har sett i Balkan, og i Tyrkia. Når det ble dårlige tider i Tyskland så var det populært å stemple en minoritet som syndebukk, når Russere var sultne rundt samme tid drepte de store deler av bondesamfunnet i Ukraina. Når vi i Norge hører om grov vold så klandrer man automatisk fremmede, før detaljer finnes.
Mangfold skaper også makt-strebing langs religiøse og etniske linjer, som for eksempel Libanon og Bosnia.

Dette er et argument jeg veldig ofte hører. At multikultur ikke fungerer fordi mennesker er rasister. For så vidt et ganske greit argument. Jeg forstår det, i motsetning til veldig mange andre argumenter.

Personlig vil jeg heller leve i et ikke-perfekt land med multikultur enn et perfekt land med monokultur (gitt at det er en automatikk i dét). Jeg er kanskje litt ekstrem, men jeg mener det er umoralsk å bruke vold for å bestemme hvor (visse) folk skal få reise eller leve. At vi arbitrært delte opp verden i et rutenett og så nektet de aller fleste mennesker å reise ut fra den ruten de er født i er absurd.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Skurupu said:

Jeg er kanskje litt ekstrem, men jeg mener det er umoralsk å bruke vold for å bestemme hvor (visse) folk skal få reise eller leve. At vi arbitrært delte opp verden i et rutenett og så nektet de aller fleste mennesker å reise ut fra den ruten de er født i er absurd.

Ok, så om noen vil bygge hus eller campe/telte permanent i hagen din, eller bo i leiligheten din, så er det greit, så lenge de selv vil det? Er det ikke like ulogisk at vi arbitrært deler opp bygder og bygninger i rutenett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Nasjonalisten said:

Ok, så om noen vil bygge hus eller campe/telte permanent i hagen din, eller bo i leiligheten din, så er det greit, så lenge de selv vil det? Er det ikke like ulogisk at vi arbitrært deler opp bygder og bygninger i rutenett?

Greit for meg at privatfolk har eiendom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 1.2.2024 den 7:30 PM):

Mangfold kan være uendelig mye, det betyr enkelt sagt ''forskjeller'', men her prater jeg primært om mangfold/forskjeller i form av etnisitet(rase), sekundært kultur-historisk & religiøse forskjeller, innad i ett land

Om du mener det er netto positivt, hvorfor, hvordan, finnes det noen historiske eller moderne eksempler?
Om du mener det er netto negativt, hvorfor, hvordan, finnes det noen historiske eller moderne eksempler?
Påvirker det samfunnslimet og tillit positivt/negativt? Påvirker det følelsen av lojalitet og patriotisme? 
Er det positivt eller negativt basert på omfang? Si for eksempel 5%, 40%, eller 60% av befolkningen?
Er det forskjell på hvor fjern/nær gruppene er fra majoriteten eller hverandre?
De tingene som er positivt, går det an å oppnå det uten at folk flytter til Norge?

Det er nok åpenbart hva jeg mener, så jeg åpner gulvet for debatt.

Mangfold kan være positivt. Buddhister, sikher, jøder, hinduer og flesteparten av muslimer har integrert seg godt i det norske samfunnet, og bidrar med arbeidskraft og betaler skatt til felleskassa. 

Det er desverre en liten del av muslimer, *les unge ekstreme muslimske menn, spesielt fra deler av Midt-Østen og Nord-Afrika, som tar med seg alt det gale med kulturen sin, og de samme holdningene hit. De har ikke noe ønske om å bidra, men ønsker å leve godt av det norske velferdssystemet, og tjene raske penger på ulovlig måte. Kunne vært interessant å vite hvor mange ulovlige innvandrere Norge har. 

Det er de samme du leser om gjennom dramatiske overskrifter i de største avisene, og er overrepresentert når det gjelder hatkriminalitet og ran i de sene nattetimene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...