Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Det teoretiske testene i forsvaret er helt idiotiske og sier lite om evner


Anbefalte innlegg

Figurene forstår jeg. Der ble det maks score. Ord som er synonymer forstår jeg også kan være relevante. Men det jeg ikke forstår er matten. Det er svært få som husker formler i hodet mange år etter endt vgs. Jeg har tatt regnskapsfag og finans, men det er formler man husker til prøven og bruker jo kalkulator.

På forsvaret sine varianter foregår det uten kalkulator og det premierer de som nylig gikk ut av vgs. Basert på den logikken mener altså forsvaret at en med ørten år utdanning har dårligere evner enn han hadde på vgs. Hva er logikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, majer said:

Det er svært få som husker formler i hodet mange år etter endt vgs.

Har du døme på typen matte som dei etterspør? Det er forskjell på formler og matematikk; kan du matematikk kan du grunnprinsippa, og det er typisk det eg har sett på slike tester. Ikkje at dei ber deg memorere formler - men grunnleggande matematikk.

Det er *åpenbart* at kan ha nytteverdi i ymse stressa situasjoner, t.d. for å gjere overslag over kor langt ein kan komme med tilgjengeleg mengde mat...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
majer skrev (På 31.1.2024 den 6:55 PM):

Figurene forstår jeg. Der ble det maks score. Ord som er synonymer forstår jeg også kan være relevante. Men det jeg ikke forstår er matten. Det er svært få som husker formler i hodet mange år etter endt vgs. Jeg har tatt regnskapsfag og finans, men det er formler man husker til prøven og bruker jo kalkulator.

På forsvaret sine varianter foregår det uten kalkulator og det premierer de som nylig gikk ut av vgs. Basert på den logikken mener altså forsvaret at en med ørten år utdanning har dårligere evner enn han hadde på vgs. Hva er logikken?

Logikken er at tester normeres opp mot gruppenivå, ikke individnivå. Dermed kan man med stor sikkerhet si at Forsvarets tester på gruppenivå sier noe om hvem som har gode evner og ikke. Men dersom man går på individnivå, vil man helt sikkert finne en rekke eksempler der resultatene ikke er særlig relevante. Det kan eksempelvis handle om noe så enkelt som at man har en dårlig dag akkurat på det tidspunktet man testes. Dette er det en viss aksept for, slik at det i en del tilfeller er mulighet for å gjennomføre re-testing dersom man ikke har oppnådd et tilstrekkelig godt resultat på sesjon. Samtidig er det en kjensgjerning at hvis køen med søkere er lang, er det begrenset hvor mye ressurser man bruker på å slippe til enda flere i den.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...