Gå til innhold

For få som sykemelder seg

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke en av de som er mye borte fra jobb selv, men jeg mener at det er svært viktig å sykemelde seg i enkelte bransjer. Det gjelder i hovedsak de som ikke har lov til å demonstrere uten at det blir tvunget lønnsnemnd. Da er sykemeldinger et effektivt verktøy for å få viljen sin

For at sykemeldinger skal ha stor effekt bør mange ansatte sykemelde seg samtidig. Noen kritikere vil kanskje påpeke at dersom mange ansatte på intensivavdelingen sykemelder seg samtidig vil det kunne føre til at liv går tapt, men liv går tapt så lenge vi beholder dagens situasjon og så hva er egentlig problemet med det? Politikerne og velgere tar liv hele tiden med politikken de får fram så sånn sett er det jo ikke et stort problem det heller. 

Jeg blir sjokkert når jeg hører ansatte klage år etter år uten å løse problemene

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minim skrev (2 minutter siden):

å bruke sykmelding som et verktøy i lønnsforhandlingene

Sikkert lært sånt av regjeringsmedlemmer som blir tatt i ymse lovbrudd.. Å 'sykemelde seg' er regjeringsmedlemmenes måte å takle problemer på. Flinke til å gå foran med gode eksempler de 'folkevalgte' her!

• Liker 4
Lenke til kommentar
minim skrev (19 minutter siden):

Øhm snakker du om å bruke sykmelding som et verktøy i lønnsforhandlingene? 

Absolutt. Det er genialt. Det er like genialt som at klimaaktivister hadde tent på seg selv for å bevare naturen. Problemet er at det ikke blir lagt merke til om noen få gjør det. Som helsepersonell må målet være å redde menneskeliv. Når man da blir motarbeidet bør det være viktigere å ofre et par dager på jobb for å redde pasienter. Hvorfor skal man ellers være helsepersonell? 

Sånn som situasjonen er nå trues eks pasientsikkerheten når ansatte som jobber kveld-dag bruker tilsammen tre timer til og fra jobb. Høyresiden i Oslo kommune la opp til det ved å selge unna sykehusboligene på Aker så hva skal helsepersonellet ellers gjøre for å redde liv? De er avhengige av å ha god nok lønn til å bo inntil sykehusene. Det koster eks minst 10 mill å bo nærme Ullevål Sykehus.

De hadde naturligvis sluppet å sykemelde seg om ingeniører og advokater som bor i området hadde hatt IQ nok til å forstå at de selv ikke trenger å bo like ved sykehuset når de jobber andre plasser i Oslo, men det forstår de ikke så da er det ikke andre realistiske muligheter. Kollektive sykemeldinger hadde løst problemet i løpet av kort tid 

Endret av majer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (52 minutter siden):

Man kan ikke "sykemelde seg". Det er legen som sykemelder, dersom det er medisinsk nødvendig.

At en del har at man "sykemelder seg" som språk er en indikasjon på et holdningsproblem. Når det samme holdningsproblemet sprer seg for mye setter det sykelønnsordningen i fare for oss alle.

DETTE, det er helt sykt at å "sykemelde seg" er blitt en greie. Det viser at legene er for lette på dette og lar seg styre av ikke syke folk. Sykemelding skal være forbeholdt sykdom og etter en har prøvd utallige andre ting for å bli bedre først, om mulig. 

Jeg har hatt en "lang" sykemelding i mitt liv og da gikk jeg så langt jeg kunne før jeg tok ut sykemeldingen.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
majer skrev (37 minutter siden):

Absolutt. Det er genialt. Det er like genialt som at klimaaktivister hadde tent på seg selv for å bevare naturen. Problemet er at det ikke blir lagt merke til om noen få gjør det. Som helsepersonell må målet være å redde menneskeliv. Når man da blir motarbeidet bør det være viktigere å ofre et par dager på jobb for å redde pasienter. Hvorfor skal man ellers være helsepersonell? 

Sånn som situasjonen er nå trues eks pasientsikkerheten når ansatte som jobber kveld-dag bruker tilsammen tre timer til og fra jobb. Høyresiden i Oslo kommune la opp til det ved å selge unna sykehusboligene på Aker så hva skal helsepersonellet ellers gjøre for å redde liv? De er avhengige av å ha god nok lønn til å bo inntil sykehusene. Det koster eks minst 10 mill å bo nærme Ullevål Sykehus.

De hadde naturligvis sluppet å sykemelde seg om ingeniører og advokater som bor i området hadde hatt IQ nok til å forstå at de selv ikke trenger å bo like ved sykehuset når de jobber andre plasser i Oslo, men det forstår de ikke så da er det ikke andre realistiske muligheter. Kollektive sykemeldinger hadde løst problemet i løpet av kort tid 

For en forkastelig holdning til sykemeldinger. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, majer said:

For at sykemeldinger skal ha stor effekt bør mange ansatte sykemelde seg samtidig. Noen kritikere vil kanskje påpeke at dersom mange ansatte på intensivavdelingen sykemelder seg samtidig vil det kunne føre til at liv går tapt, men liv går tapt så lenge vi beholder dagens situasjon og så hva er egentlig problemet med det?

Hva er planen din når masse sykemeldinger fører til at politikerene kutter i sykelønnsordningen?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

DETTE, det er helt sykt at å "sykemelde seg" er blitt en greie. Det viser at legene er for lette på dette og lar seg styre av ikke syke folk. Sykemelding skal være forbeholdt sykdom og etter en har prøvd utallige andre ting for å bli bedre først, om mulig. 

Jeg har hatt en "lang" sykemelding i mitt liv og da gikk jeg så langt jeg kunne før jeg tok ut sykemeldingen.

Etter operasjon skulle jobben tilpasse seg, men det klarte de ikke. Fastlegen nektet å gi meg lang sykemelding selv om jobben ikke holdt sin del av avtalen. Resultatet var at jeg måtte gå til legevakta og få 3 dagers sykemelding annenhver uke i lang tid før jeg til slutt måtte reopereres. Så det er ikke bare-bare for vanlige folk, men med en gang man har råd til en privat legetjeneste så stiller det seg annerledes. DrDrophin, Aleris og andre private tilbydere tjener mye penger på å få kunder tilbake. Så for dem lønner det seg veldig å gjøre det kundene ønsker. Høyrepolitikk i praksis. Så kan man egentlig klage?

Endret av majer
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
majer skrev (3 timer siden):

Resultatet var at jeg måtte gå til legevakta og få 3 dagers sykemelding annenhver uke i lang tid før jeg til slutt måtte reopereres. 

Høres ut som du ikke har fastlege/ikke har brukt fastlege.
Det får du ta på din "kappe".

• Liker 3
Lenke til kommentar
majer skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke en av de som er mye borte fra jobb selv, men jeg mener at det er svært viktig å sykemelde seg i enkelte bransjer. Det gjelder i hovedsak de som ikke har lov til å demonstrere uten at det blir tvunget lønnsnemnd. Da er sykemeldinger et effektivt verktøy for å få viljen sin

For at sykemeldinger skal ha stor effekt bør mange ansatte sykemelde seg samtidig. Noen kritikere vil kanskje påpeke at dersom mange ansatte på intensivavdelingen sykemelder seg samtidig vil det kunne føre til at liv går tapt, men liv går tapt så lenge vi beholder dagens situasjon og så hva er egentlig problemet med det? Politikerne og velgere tar liv hele tiden med politikken de får fram så sånn sett er det jo ikke et stort problem det heller. 

Jeg blir sjokkert når jeg hører ansatte klage år etter år uten å løse problemene

du er klar over at en arbeidsgiver kan bare bestride og nekte og godta sykemeldinger om de får det minste viff av bruk av sykemeldinger på den måten.  dvs at fravær fra jobben ikke er gyldig og man kan ende opp med og miste lønn, og de fleste bransjer er små, lykke til og få en ny jobb i samme bransje etter og bli tatt i et slikt stunt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (4 timer siden):

Etter operasjon skulle jobben tilpasse seg, men det klarte de ikke. Fastlegen nektet å gi meg lang sykemelding selv om jobben ikke holdt sin del av avtalen. Resultatet var at jeg måtte gå til legevakta og få 3 dagers sykemelding annenhver uke i lang tid før jeg til slutt måtte reopereres. Så det er ikke bare-bare for vanlige folk, men med en gang man har råd til en privat legetjeneste så stiller det seg annerledes. DrDrophin, Aleris og andre private tilbydere tjener mye penger på å få kunder tilbake. Så for dem lønner det seg veldig å gjøre det kundene ønsker. Høyrepolitikk i praksis. Så kan man egentlig klage?

Finnes det noen tall på dette? At det private skriver flere? Tror det er veldig jevnt og generelt for mye

Lenke til kommentar
majer skrev (På 31.1.2024 den 9:49 AM):

Noen kritikere vil kanskje påpeke at dersom mange ansatte på intensivavdelingen sykemelder seg samtidig vil det kunne føre til at liv går tapt, men liv går tapt så lenge vi beholder dagens situasjon og så hva er egentlig problemet med det?

Dersom dette skjer så løses det med bruk av beordring etter helsebereskapsloven.

Sitat

4-1.Tjenesteplikt og beordring

Når betingelsene i § 1-5 er oppfylt, kan personell som er beordringspliktig etter § 1-4 pålegges av arbeidsgiver å forbli i tjeneste ut over ordinær arbeidstid. På samme vilkår kan departementet pålegge personell som nevnt å møte frem på nærmere angitt sted og utføre nærmere tilvist arbeid innen virksomheter loven omfatter.

Den som gir pålegg etter første ledd annet punktum, har instruksjonsmyndighet over den som får pålegget. Pålegg etter første ledd skal ikke ha andre virkninger i forholdet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Arbeidsmiljøloven § 15-10 gjelder tilsvarende for fravær på grunn av bestemmelser i denne loven.

Pålegg etter første ledd kan ikke gis til gravide eller til personer under 18 eller over 65 år.

Ved kriser eller katastrofer i fredstid kan pålegg etter første ledd ikke gis til personer som alene har omsorgen for barn under 16 år eller for funksjonshemmede. I krig eller når krig truer, bør de samme personer så langt det er mulig fritas for pålegg som nevnt. Dersom pålegg likevel gis, er den som gir pålegget ansvarlig for å skaffe nødvendig omsorgsavlastning.

Tjenesteplikt etter paragrafen her gjelder bare i den utstrekning styrkeoppbygging i Forsvaret ikke er til hinder, med mindre noe annet er bestemt i lov.

Plikten etter første ledd gjelder uavhengig av bestemmelsene om arbeidstid i arbeidsmiljøloven.

Det treng ikkje å være krig for at denne paragrafen kan brukast, det er nok at det er ei krise, og det vil være krise dersom dei mest kritiske helsetenestane som akutt og intensivbehandlinga ikkje har nok folk.

Det er ikkje gitt unntak for sjuke og arbeidsuføre.

Det sagt så er det sjølvsagt slik at ulovlegheiter opner moglegheiter som ein ellers ikkje har. Det er derfor at terroristar og gisseltakarar klarer å få viljen sin.
Helsepersonellet i Norge har såleis i makt til å holde både befolkninga og styresmaktene som gissel, men om ein gjer alvor ut av ein slik trussel så vil det openbart bli ei kortvarig løysing. For akkurat som i ein gisselsituasjon så må nok myndigheitene i fyrste omgang gi etter for gisseltakarens krav og levere pizza og brus til banken, eller helsearbeidarane meir lønn, men myndigheitene kan ikkje slå seg til ro med den løysinga.

Dersom dette skulle skje så vil ting skje. I fyrste omgang så vil ein svare med lockout der helsepersonell som ikkje vil utføre jobben sin heller ikkje får kome på jobb. For å oppretthalde helsevesenet så vil ein erstatte dei utestengte med nytilsettingar, eventuelt innleige frå utleigefirma eller utlandet. Deretter blir det nok aktuelt med beordring, særleg blant pensjonistar og studentar.
Om ein fortsatt ikkje får nok folk så er det mogleg ein tilbyr høgare lønn til nytilsette men ei vil nok aldri gi etter for dei som på ulovleg vis nektar å gjere jobben sin. Og då spørs det kor mange av dagens helsearbeidarar som er villige til å miste jobben og bli satt i fengsel for at neste generasjon helsearbeidarar skal få akkurat nok i lønn til at dei ikkje tørr å gjere same stuntet som sine forgjengarar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...