Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Roadmap til lappen og bil

Anbefalte innlegg

Har ikke tilgang til bil og er en enslig person uten bekjente som kan hjelpe meg med kjøretimer. Hvordan bør jeg gå frem for å skaffe lappen og kjøpe bil? Jeg kan ingenting om biler og hva eie en bil innebærer. Finnes det noen ordninger for en i min situasjon? Har hørt at NAV kan finansiere lappen. Vil gjerne høre input angående det hvis noen har. Oppholder meg i Oslo og omegn hvis det er relevant.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Frivillighetssentralen i din kommune eller bydel har ofte en ordning der du kan øvelseskjøre gratis. 

Du spør om NAV kan finansiere lappen. Samtidig skriver du at du ikke kan noen ting om bil, eller hva det innebærer å eie bil. Du nevner også at du vil kjøp bil.

Først å fremst; dersom du ikke har råd til å spare til lappen - har garantert ikke råd til å kjøpe og eie bil. Med mindre du har ambisjoner om å bli budbilsjåfør eller bruke bil i yrkessammenheng. Da kan NAV i noen tilfeller være behjelpelig, dersom du har en AAP ordning eller lignende. Men det er sjelden NAV sponser lappen til folk. 

Siden det høres ut som du har dårlig råd - vil du sannsynligvis heller ikke ha råd til å kjøpe en nyere bil. Da er blir alternativet en eldre bruktbil - som krever desto mer med tanke på vedlikehold og vanlig utgifter.

Det er DYRT å eie bil. Forsikringer/avgifter, bompenger, vedlikehold (olje, filtre, slitedeler som bremser, annen service som regelmessig må utføres... etc..) det - det koster. I tillegg til det som måtte dukke opp under periodisk kontroll annen hvert år. Så samlet sett her; så ville jeg nok budsjettert med rundt 5000 kr,- pr mnd bare for å ha (eie) bilen.

Det mest fornuftige for din del er å prøve å få seg en ekstrajobb, eller ekstra inntekt på en eller annen (lovlig) måte. Klarer du å sope opp 30 000 - er det bra nok til å få lappen vil jeg tro. 

Lenke til kommentar

Er ikke vanlig at NAV finansierer lappen som Milhouse nevner over. Er du i full jobb eller hvordan er situasjonen din om jeg kan spørre? Så er det en fordel med en romslig økonomi hvis/når man går til innkjøp av bil da det koster å eie i form av drivstoff, forsikringer, avgifter og service. Sikkert ikke dumt å lese seg opp litt om biler og hva det innebærer å eie en bil.

Er du interessert nok, finner du plenty av informasjon på nettet :) Men om du aldri har øvelseskjørt før, ville jeg prøvd å finne noen jeg kunne ha øvelseskjørt med før du i det hele tatt begynner med kjøretimer, hvis ikke blir det fort svindyrt

Ser du nevner at du ikke har noen bekjente som kan hjelpe deg med kjøretimer. Ikke engang foreldre eller andre slektninger? Det gjør det jo litt vanskeligere i så fall. Da ville jeg ha prøvd å finne noen enten det er venner evt andre du kjenner som kanskje kan tilby deg øvelseskjøring for en billig penge. 

Endret av Iterion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...