Gå til innhold

Fiks ferdig "FINN.NO" gjennom PostNord


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bo1e skrev (59 minutter siden):

Det er en typisk escrow-tjeneste. Kjøper betaler for frakt pluss tjenesten "trygg betaling". Pengene trekkes fra kjøper med en gang men blir stående hos finn til pakken er hentet av kjøper, pluss en liten buffer. Kjøper har da anledning til å komme med innsigelser om noe skulle være galt. Noen selgere vil ha pengene med en gang heller enn å vente til pakken er hentet pluss den bufferen. Selve sendingen tror jeg ikke er treigere på noen måte. Har ikke opplevd en konfliktsituasjon etter bruk av fiks ferdig så vet ikke akkurat hvordan det løses hvis noe sånt skulle oppstå. Antar finn gjør en vurdering av partenes versjon av saken.

skulle postnord rote vekk pakken underveis. står man fast med dette problemet til den er meldt tapt.

kjøper har 24 timer på sende krav. blir egentlig opp til kjøper og selger som jeg forstår. (dokumentasjon blir en tvist ikke tør svare på) og klassikeren "den virket når ble sendt"

ikke så ille som amazon der returvarer har blitt sendt ut til andre kunder. og der kunde 1 bytter ut varen.

avbild alltid serienummer for slippe unna mye.

Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Jeg pleier å gjøre ihvertfall litt dokumentasjon når jeg sender ting. Bilde av tilstand på gjenstand som sendes og bilde av innpakking ved sending. Jeg har opplevd veldig lite problemer generelt. Men jeg sier alltid til de som kjøper noe fra meg at om noe ikke er i orden så er det helt i orden å levere tilbake. Jeg er hjelpsom og løsningsorientert innenfor rimelighetens grenser. Men som sagt, det er veldig sjelden, nesten aldri, problemer med verken sending eller handelen ellers. Og det gjelder både finn og ali og ebay. Det som har skjedd flest ganger er pakker fra ali som aldri dukker opp, men da får man omtrent alltid full refund uten noe mer spørsmål.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 30.1.2024 den 2:49 PM):

Det er en egen tråd på forumet her med folk som har hatt problemer med Postnord. Den er på mer enn én side for å si det sånn. 😛

Men hvorfor har Postnord 3,7/5 stjerner på Trustpilot, mens Posten har 1,3/5?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Det sier kanskje litt om Trustpilot?

På hvilken måte? Går ikke kunder frivillig inn for å enten legge igjen positiv eller negativ omtale etter å ha benyttet tjenesten?

Jeg er bare nysgjerrig, fordi jeg har generelt god erfaring med Posten, mindre god erfaring med Postnord. Men det kan være tilfeldig, og jeg har merket meg at det er "kult" å ha hatt trøbbel med Postnord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eierene av Finn og Helthjem (samme eiere) syntes de var smarte når de bandt bruktmarked og egen leveringsmåte sammen. Inspirert av Amazon?? 

Problemet er at Helthjem er verstingen av å være upålitelig. Dette også av egenerfaring. Halvparten av sendinger ned Helthjem havet totalt på avveie. 

Ta kontakt så bør de rydde opp. Pakken kan være på vei til feil by osv. 

Jeg har bare flott erfaring med Posten. Ber folk meg bruke annet enn Posten er jeg klar på at de må ta risiko. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 31.1.2024 den 11:00 AM):

Har solgt litt på finn i det siste men aldri brukt fiks ferdig. Åssen funker det? Ser mange kjøpere ønsker det, men har hørt det er ganske trege greier, spesielt betalingen tar litt tid. Kjøperen kan vel også si produktet er skadet eller ødelagt uten at det stemmer for å få igjen summen for varen. 

Er vel det samme som postoppkrav bare at finn.no skal ha gebyret, brukt det en gang på et mindre beløp og det tok drøye 2 uker før beløpet var på konto. Hvis kjøper ikke henter pakken får du pengene og pakken "slettes" etter noen uker, hvis kjøper sier at varen ikke var i pakken kan kjøper få tilbake beløpet "ifølge andre forumer".

For min del tilfører ikke helt-hjem noe positivt hverken som kjøper eller selger, du må som tidligere sjekke opp kjøper/selger for og se seriøsiteten og da kan man like greit forskuttere med vipps og sende med norgespakken "billigere er den også".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
bo1e skrev (På 31.1.2024 den 11:12 AM):

Må være et lite mirakel at jeg aldri har opplevd denne siden av postnord. Velger stort sett alltid rimeligste alternativ innenlands og det er vanligvis postnord. Både sender og mottar omtrent ukentlig. Gidder ikke endre på det før noe går scheiss. Bank i bordet 😂

levere og hente i butikk med postnord fungerer relativt godt har selv ikke hatt problemer med det, verre med levering hjemme/bedrift med post nord, spesielt hvis du er i slutten av ruta til sjåføren "noe jeg er".

Opplever omtrent hver gang når postnord skal lever til meg/firmaet at de skriver på pakkesporingen "forsøkt levert" (selv om jeg er tilstede og kan dokumentere at det ikke har vært en postnord-bil på plassen) og de returnerer pakken til langhus og dette kan gjenta seg et par uker før jeg får pakkene. Har da flere ganger via grossist fått levert pakker direkte med egen bil fra langhus i ens ærend for å levere pakken til meg på samme kveld eller tidlig neste dag.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønte at jeg lekte med ilden når jeg la ut om fraværet av problemer med postnord for meg. I dag skulle jeg hente en pakke fra postnord sin pakkeautomat, og det var selvfølgelig ikke min pakke som dukket opp i min luke 🤣 Til pass for meg. Får bare håpe at verdien i pakken jeg fikk er lik eller større enn pakken jeg egentlig skulle fått 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 2.2.2024 at 11:37 PM, Nautica said:

Dere sjekke opp kjøper/selger for og se seriøsiteten og da kan man like greit forskuttere med vipps og sende med norgespakken "billigere er den også".

Jeg har en kjøper nå som sier fiks ferdig koster kun 39 kroner for han. Skal jeg sende med posten og kjøpe eske blir det ca 90 kroner. Jeg blir alltid litt mistenksomme på sånne kjøpere. De kommer mange dager eller uker etter annonse er lagt ut og bare står at de vil kjøpe med fiks ferdig. Ingen spørsmål om produktet, ingen skambud. De vil ikke nødvendigvis kjøpe produktet, bare handle med fiks ferdig. Jeg er sikkert paranoid, men det er flere feller for meg som selger her. Worst case ser jeg for meg følgende. 

  • Avtaler kjøp og sender varen, sending og betaling tar 2-3 uker
  • Kjøper sier varen er defekt eller skadet i sending og vil ikke betale for det, lett å lyve eller vise bilde av en lik vare som er skadet
  • Finn sier kjøper har rett, jeg får ingen betaling og negativ omtale pga handelen
  • Jeg sitter igjen med ingen vare, masse jobb med salg og sending, ingen penger, negativ omtale. Kjøper har en fungerende vare som kun kostet ham 39 kroner, eller 0 kroner

Jeg har kjøpt og solgt ting gjennom internettet i over 20 år, og aldri hatt problemer. For min del ser jeg ikke hva Finns tjeneste tilfører av fordeler for meg. Men det er vel sånn det er, når annonsering er gratis er det du som er produktet. Da må de finne på andre ting for å tjene penger på deg. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
kremt skrev (6 minutter siden):

For min del ser jeg ikke hva Finns tjeneste tilfører av fordeler for meg. 

Bruk av fiks ferdig er til kjøpers fordel. Kjøper betaler inn kjøpesum og frakt på forskudd, selger sender varen, og får pengene et par dager etter at pakken er mottatt av kjøper.

Et par ganger har jeg kjøpt varer med forskuddsbetaling på Vipps, og ikke fått varen. For meg som kjøper ønsker jeg derfor å bruke fiks ferdig. For meg som selger har det også fungert helt flott.

Lenke til kommentar
kremt skrev (22 timer siden):

Jeg har en kjøper nå som sier fiks ferdig koster kun 39 kroner for han. Skal jeg sende med posten og kjøpe eske blir det ca 90 kroner. Jeg blir alltid litt mistenksomme på sånne kjøpere. De kommer mange dager eller uker etter annonse er lagt ut og bare står at de vil kjøpe med fiks ferdig. Ingen spørsmål om produktet, ingen skambud. De vil ikke nødvendigvis kjøpe produktet, bare handle med fiks ferdig. Jeg er sikkert paranoid, men det er flere feller for meg som selger her. Worst case ser jeg for meg følgende. 

  • Avtaler kjøp og sender varen, sending og betaling tar 2-3 uker
  • Kjøper sier varen er defekt eller skadet i sending og vil ikke betale for det, lett å lyve eller vise bilde av en lik vare som er skadet
  • Finn sier kjøper har rett, jeg får ingen betaling og negativ omtale pga handelen
  • Jeg sitter igjen med ingen vare, masse jobb med salg og sending, ingen penger, negativ omtale. Kjøper har en fungerende vare som kun kostet ham 39 kroner, eller 0 kroner

Jeg har kjøpt og solgt ting gjennom internettet i over 20 år, og aldri hatt problemer. For min del ser jeg ikke hva Finns tjeneste tilfører av fordeler for meg. Men det er vel sånn det er, når annonsering er gratis er det du som er produktet. Da må de finne på andre ting for å tjene penger på deg. 

 

det er kun bakdeler for deg som selger med dette. Jeg styrer konsekvent unna pga grunnen du nevner over og ønsker ikke å påføre meg selv ekstra risiko ved salg. Det som er synd er at mange begynner å kreve fiks ferdig så går sikkert glipp av noen kjøpere, men det får heller bare være. Får solgt til slutt likevel :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...