Hareena Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar Noen nær meg har kjøpt hus med en gedigen gruepeis og en enkel vedfyringsovn koplet sammen til felles pipe. Peisen fungerer ok trekkmessig sett, mens i ovnen blåser det regelrett feil vei når spjeldet åpnes. Hva er det her vi ikke forstår? Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar Tenker det kanskje kan være mangel på ventiler i huset. Prøvd å ha vinduet litt på gløtt for å se om det hjelper? Lenke til kommentar
Hareena Skrevet 29. januar Forfatter Del Skrevet 29. januar TheKims skrev (1 time siden): Tenker det kanskje kan være mangel på ventiler i huset. Prøvd å ha vinduet litt på gløtt for å se om det hjelper? Jeg tror du har rett, det er ikke ventiler i huset. De sa det ikke var nødvendig fordi det hadde Villavent. Trodde man hadde vinduer med ventiler uansett, jeg, men ikke i det huset. En eller annen arkitekt som har lekt seg igjen.🤷🏻 Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 29. januar Del Skrevet 29. januar Villaventen trekker vel luft ut kjøkkenviften? Var i en leilighet med det i, tror trikset er å slå den av i opptenningsfasen, eller ha vinduer/ dører åpne Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Hareena skrev (På 29.1.2024 den 6:52 PM): Jeg tror du har rett, det er ikke ventiler i huset. De sa det ikke var nødvendig fordi det hadde Villavent. Trodde man hadde vinduer med ventiler uansett, jeg, men ikke i det huset. En eller annen arkitekt som har lekt seg igjen.🤷🏻 Det er en funksjon for at den skal gi ekstra luft inn ved fyring i peis. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Min Villavent lager så mykje undertrykk at sjølv om ovnen har eigen tilluft så må Villaventen slåast heilt ned før oppfyring, eller så må eg opne eit vindu for å få nok tilluft. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Jeg opplevde at balansert ventilasjon måtte stå på 1 ved fyring, og gjerne vindu oppe under oppfyring. Men om ikke det er nok så er det å koble ventilasjon helt ut, og ha vindu oppe. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 6. februar Del Skrevet 6. februar Står endel tips i denne artikkelen også. For mindre peisovner kan det være et tips å bruke kubbelys til å forvarme pipa litt så det ikke blir "kaldstart" https://www.klikk.no/bolig/dette-kan-odelegge-peiskosen-7214671 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå