Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan funker det å bli delvis sykemeldt?

Gjest 759ee...977

Anbefalte innlegg

Gjest 759ee...977

Jeg har i mange år hatt en utfordrende familiesituasjon (barn som krever en del ekstra og tøft samlivsbrudd og har vært aleine en del år nå) og har i tillegg til det hatt noen traumatiske opplevelser tidligere i livet som har satt litt spor. Den psykiske helsen har vært opp og ned ganske lenge, og til tider er det sånn at jeg føler jeg egentlig ikke har overskudd til å komme meg opp og ut på morgenen, men jeg gjør det likevel. Har tenkt mange ganger at det ikke kan gå bra i lengden å ha det sånn, og at det på et tidspunkt må knekke sammen og gjøre meg så sjuk at jeg ikke fungerer lenger. Jeg har liksom gått å ventet på et sammenbrudd eller en total utbrenthet. For det skjer jo med folk. De slutter helt å fungere og blir sykemeldt. Og det er gjerne folk som er i situasjoner som for meg ser mindre "vanskelige" ut enn det min situasjon er.

Siden høsten i fjor har ting bikket litt over. Jeg har sikkert hatt symptomer på depresjon lenge, årevis, men nå sliter jeg med angst i tillegg. Jeg føler tilbudet jeg har fått gjennom fastlegen har vært omtrent helt ikke-eksisterende. Det er litt av grunnen til at jeg ikke har bedt om sykemelding. Jeg har ikke inntrykk av at den hjelpen jeg trenger er tilgjengelig fra det holdet. Hva skjer hvis jeg ber om sykemelding? Får jeg noe mer oppfølging enn jeg har fått til nå? Eller er eneste forskjellen at jeg ikke går på jobb hver dag. Jeg blir jo ikke "frisk" automatisk av den grunn. Jeg har ganske redusert kapasitet og fokus på jobb, så det er kanskje hovedgrunnen til at jeg vurderer sykemelding nå. Arbeidsgiver er klar over familiesituasjonen og at jeg strever og de har forståelse men merker også ganske redusert produktivitet. Så både på grunn av det og siden jeg ønsker å bli bedre så er det sikkert riktig med en gradert sykemelding. 

Hva skjer hvis jeg tar opp ønske om sykemelding med fastlegen? Utløser det noe mer hjelp og oppfølging derfra? Eller fortsetter ting bare som før, med litt færre timer i uken på jobb og så må jeg selv prøve å fikse meg selv med den tiden jeg da får til overs?

Anonymous poster hash: 759ee...977

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 60dcb...505
Gjest 759ee...977 skrev (4 minutter siden):

Hva skjer hvis jeg tar opp ønske om sykemelding med fastlegen? Utløser det noe mer hjelp og oppfølging derfra? Eller fortsetter ting bare som før, med litt færre timer i uken på jobb og så må jeg selv prøve å fikse meg selv med den tiden jeg da får til overs?

Anonymous poster hash: 759ee...977

Ingen kan se fremtiden mtp hva som skjer om du tar det opp med fastlegen, men om du får gradert sykemelding så vil du normalt måtte avtale med arbeidsgiver hvilke dager/timer du kommer til å være på jobb og ikke (noen med f.eks. 50% tar fri mandager + fredager og går hjem ved lunsj på onsdager, men mulighetene er uendelige). Hvis det går over lengre tid vil NAV be om dialogmøte med arbeidsgiver og deg for å se hva ARBEIDSGIVER kan gjøre for å tilrettelegge så du får bedre sannsynlighet for å bli frisk og komme tilbake i jobb 100%.

Anonymous poster hash: 60dcb...505

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...