Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med leie

Gjest 8deb6...e72

Anbefalte innlegg

Gjest 8deb6...e72

Jeg leier i dag en hybel gjennom "hybel.no" og har nå havnet i en situasjon jeg trenger hjelp med.

De siste ukene har det vært kaldt og -20 grader ute, det var derfor veldig kaldt i leiligheten. Det er ingen ovner i leiligheten annet et 3 frittstående varmeovner der 1 er defekt. Disse 2 som fortsatt fungerte var på for fullt, men det var fortsatt kaldt. Jeg tok derfor å skrev til utleier og klagde og spurte om hen kunne fikse mer varme. Etter flere uker fikk jeg aldri svar så jeg kjøpte en varmeovn. Jeg tok da å holdt tilbake deler av leien tilsvarende kostnaden av varmeovnen (ca 1000kr). Jeg klagde også på at oppvaskmaskinen ikke fungerer, det er ca 1 måned siden, og jeg fikk aldri svar på det heller.

Jeg har nå mottatt en advarsel der utleier truer med utkastelse osv fordi jeg ikke har betalt hele leien (1000kr som jeg holdt igjen).

Hva kan jeg gjøre her? Hva burde jeg gjøre? Er det noen jeg kan kontakte for å spørre om hjelp/veiledning?

Anonymous poster hash: 8deb6...e72

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8deb6...e72

Bare for å få det klart. Jeg skrev også skriftlig at jeg kommer til å holde tilbake leie tilsvarende varmeovn om ikke utleier fikser det, fikk aldri svar.

Anonymous poster hash: 8deb6...e72

Lenke til kommentar

Det finst fleire aktørar som gir hjelp til leigetakarar. For din delar er ikkje det så viktig. Du har rett til å få retta opp i manglar, og manglande utbetring gir deg rett til å holdes tilbakebetalt husleige. 

Det ber no utleigar som må reisen søksmål mot deg, og som må bevise at din tilbakeholding av husleige er lovstridig og gir grunnlag for utkastinga. Og skulle det vise seg at du ikkje har gyldig grunnlag for å tilbakeholde husleige så kan du gi etter og betale, og då fell i alle fall grunnlaget for utkasting vekk ettersom du då er ajour med betalinga. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...