Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Riving av hekk i forbindelse med jernbaneutbygging.

_R2D2_

Anbefalte innlegg

Det skal bygges dobbeltspor jernbane her nå snart, og i den forbindelse skal også veien her utbedres.

Vi har hus langs veien med en tuja hekk som er over 2.5m høy og ca 25m lang mot veien.

Denne biten av eiendommen hvor hekken står skal da midlertidig brukes av entrepenør, og hvis det blir aktuelt (Entrepenør/BaneNor er ikke sikre på om hekken må rives enda) må da hekken rives.

BaneNor bruker standard satser på erstatning på hekk og kommet frem til et beløp på rett over 25.000.

Jeg har kontaktet et firma som setter opp ferdighekk og fått pris på 25.000 for jobb og ca 40.000 for selve hekken, da er det tuja hekk på 2.20m høyde.

BaneNor mener man ikke kan forvente å få en lik hekk som man hadde, men må belage seg på å plante lavere hekk som skal vekse, dette etter at jeg informerte at tilsvarende hekk kom til å koste oppunder 70.000 ferdig satt opp.

Spørsmålet er da, er det forventet i slike saker at grunneier skal stå for planting av hekk selv? Jeg mener jo at dette ikke er noe grunneier skal står for.

Firmaet jeg kontaktet sa at jeg ikke kom langt med 25.000 i mitt tilfelle da beløpet kun dekker arbeid.

Hvordan bør jeg gå frem her?

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planter koster mye mer om de skal være voksne ja.  Men får man vanlig 1m +/- så vokser den jo fort ila et par år.    Fullvoksne planter kan også være mer krevende å holde i live før røttene får etablert seg.

Thuja kan jo bli til 15m høye pjuskete trær om de ikke klippes. Men er jo bare å sende tilbudet dere har fått til Bane Nor og prøve å forhandle.  

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Ekspropriasjonssaker er såpass spesialisert jus at du bør kontakte advokat. 

Det er i slike saker ikke forventet at grunneier skal stå for planting av hekk selv. Standardsatsene bygger på hva Bane NOR tror de vil slippe unna med. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...