Gå til innhold

Nettverkskort i linux virker ikke

Anbefalte innlegg

Prøvde å installere RH9 og Fedora på et Asus P4S533 hovedkort, med innebygd nettverkskontroller (southbridge sis961), men klarer altså ikke å få nettverkskortet til å funke, det oppdages ikke engang.

Har også prøvd med et eget nettverkskort, Realtek RTL-8029, som skal være NE2000-basert, og altså ha bra støtte i linux, men det virker heller ikke.

Har prøvd å laste ned drivere, men det er heller lite jeg fant.

Kan noen hjelpe meg med å få nettverkskorta til å funke?

Endret av atrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg å installere Fedora istedet - Redhat flagges ut som en ren Enterprise serie som det fra mars/april av vil koste penger å vedlikeholde.

Fedora tar over som gratis alternativ fra Redhat.

Fedora er dessuten langt nyere enn Redhat9 og kanskje har de driverne allerede?

Lenke til kommentar

Moduler for de fleste chipsettene følger med distroer som redhat.

Hvilket chipset er det på den integrerte nettverkskontrolleren? Prøv 'lspci' i shellet.

Elers heter modulen for ne2000 chipsetet ne2 eller ne2k-pci tror jeg.

Prøv 'modprobe ne2' (eller ne2k-pci) som root.

'ifconfig -A' lister alle nettverksinterfaces(både "software" og hardwareinterfaces).

Lenke til kommentar
Prøvde å installere RH9 og Fedora på et Asus P4S533 hovedkort, med innebygd nettverkskontroller (southbridge sis961), men klarer altså ikke å få nettverkskortet til å funke, det oppdages ikke engang.

Har et litt annet Asus-kort på den ene maskinen min, som har et onboard SIS900 NIC. Kanskje ditt kort har samme NIC?

Dette støttes ihvertfall out of the box i Fedora. Men det har vært noe trøbbel tidligere fordi jeg tror SIS endret litt på chip'en slik at de gamle driverne ikke lenger fungerte. Så eldre linux kernel'er vil derfor måtte patches for å funke.

Men Fedora og andre nye distroer støtter altså SIS900 uten problem :)

Lenke til kommentar

Kan det ha noe med å gjøre at boot-partisjonen min bare er 16 mb ?

Edit: Nei. Jeg endra den til ca 100 MB, fremdeles samme feil..

Men; jeg lekte meg litt, og fant frem til System Settings -> Network -> Hardware. Her står faktisk nettverkskortet listet opp, men når jeg trykker 'Edit', så får jeg opp en flott boks der jeg kan stille inn ting ang. nettverkskortet, bl.a.:

Device = eth0

IRQ = Unknown (wtf?)

MEM =

IO =

IO1 =

IO2 =

DMA0 =

DMA1 =

Uansett hva jeg setter irq'en til, funker der ikke. Når jeg blar meg frem til skillearket 'Devices' under System Settings -> Network, kan jeg velge 'New' og lag en 'ethernet connection', jeg finner nettverkskortet mitt der, setter opp statisk ip slik jeg vil ha det, trykker 'Apply', og vips har jeg en ny connection der.

MEN prøver jeg å aktivere den, får jeg den samme feilmeldingen hver eneste gang, uansett hvilket av de tre nettverkskortene mine jeg prøver, om jeg velger statisk eller dynamisk tildeling av ip, mm. Feilmeldingen sier:

redhat-config-network:
Cannot activate network device eth0!

SIOCSIFFLAGS: Device or resource busy
Failed to bring up eth0.

Jeg har klart å installere rh9 på to andre eldre pcer jeg har, med to av nettverkskortene jeg prøvde i denne omgangen, og det var null problem.

Jeg fatter null av dette, og ekstra gøy er det at jeg skal på lan og stille med linux-server til diverse spill, men det kan jo bli vanskelig nå. Forresten så har jeg installert winxp på samme maskin, og der funker nettverkskortene helt perfekt.

Edit:

Prøvde Debian også, uten suksess. Skriver jeg 'modprobe sis900' (sis900 er den integrerte nettverkskretsen på hovedkortet mitt), får jeg opp følgende:

tigergutt:~# modprobe sis900
sis900.c: v1.06.09  09/28/2001
eth0: SiS 900 PCI Fast Ethernet at 0xb000, IRQ 0, 00:e0:13:9b:5f:59.
eth0: Unknown PHY transceiver found at address 1.
eth0: Using transceiver found at address 1 as default

Buhu :(

Endret av atrax
Lenke til kommentar

nå har jeg ikke lest alle reply'ene altfor nøye, men jeg søkte på

southridge+sis961 på linuxquestions og kom fram til denne

nå skal det jo også sies at den casen er for Suse..men enkelte ting er vel ganske likt fremdeles på linux-distro'ene.. sjøl om jeg 98% av tiden har holdt på med Suse.. (2% med RedHat for 4-5 år siden).

Greigster

Lenke til kommentar
tigergutt:~# modprobe sis900
sis900.c: v1.06.09  09/28/2001
eth0: SiS 900 PCI Fast Ethernet at 0xb000, IRQ 0, 00:e0:13:9b:5f:59.
eth0: Unknown PHY transceiver found at address 1.
eth0: Using transceiver found at address 1 as default

Jamen det betyr jo at den har funnet kortet det!

dhcpcd -i eth0

så henter den IP fra dhcp

Lenke til kommentar

Ellers kan du gjøre sånn som jeg gjorde da jeg ikke visste hvilket lydkort som var innebygd: prøv alle driverene! :)

Er ikke vanskelig i det hele tatt, det er bare å dra en modprobe -l | grep net | more og deretter begynne i den ene enden og skrive modprobe xxxyyy og modprobe xxyyye osv osv. (Behøver ikke å rmmod'e driveren etterpå, den tar bare opp litt minne). Mellom hver gang kan du dra en ifconfig 192.168.1.1, og hvis du ikke får en feilmelding er det i boks.

(Dette er en veldig effektiv metode, det er tross alt ikke så mange drivere, det tar kanskje 6 minutter** å prøve alle. Det er kanskje litt kjedelig, men du sa du var desperat ;) ) Hvis ingen av driverene fungerer så kan man ganske trygt si at du bør skaffe deg et annet nettverkskort.

**) Noen som tør å tippe hvor lang tid noe sånt hadde tatt i windows? :p

Lenke til kommentar

gjort dette noen ganger selv med varierende resultat, men bare så det er sagt så finnes det en enklere måte:

for m in $(modprobe -l grep net | cut -d. -f1) ; do modprobe $m; done

legg til en -r på modprobe for å fjerne modulene igjen.. dette viser riktignok ikke hvilken driver som får nettverket til å virke, men bruk dmesg og tail -f /var/log/messages så kan det hende du ser noe spennnede

Lenke til kommentar

Står en del lure tips her, skal teste dem ut så snart jeg får tid...har det litt travelt for tiden.

Etter det jeg leste på linken til greigster, så er det chipsetet til SiS som trøbler, 2.4-kernler finner ikke pci-enhetene. (men de kommer opp når jeg skriver lspci, rart :dontgetit: )

Uanz tror jeg det første jeg skal prøve er den nyeste kernelen, i skrivende stund 2.6.1. Noen motforestillinger?

Endret av atrax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...