arildk Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Hei! Noen som har koblet ekstralys på auris hybrid som kan si noe om hvor strøm og styrestrøm til rele blir hentet Mvh Arild Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Har ingen erfaring med auris med det er vel som alle andre biler, styrestrøm fra pluss på langlys via strømtyv(det er det enkleste), og hovedstrøm fra plusspol på batteri via egen sikring. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 33 minutes ago, Powertrainer said: Har ingen erfaring med auris med det er vel som alle andre biler, styrestrøm fra pluss på langlys via strømtyv(det er det enkleste), og hovedstrøm fra plusspol på batteri via egen sikring. Varierer. Noen har styringa på minus. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Toyota er ikke så teknologiske at de kjører lysene på canbus da? Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar sedsberg skrev (3 timer siden): Varierer. Noen har styringa på minus. Det har du rett i, som f.eks galloper. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Complexity skrev (1 time siden): Toyota er ikke så teknologiske at de kjører lysene på canbus da? Hvis man liker å bruke penger kan man alltids kjøpe en canbus styrestrømsgiver, men det er bra mye billigere å gjøre det på den tradisjonelle måten og heller bruke en motstand for å unngå falske feilmeldinger. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Minimalt med info. Kommer an på hvilken årsmodell, hvilken lyspakke den er utstyrt med. Har den xenon? Har den ekstra halogenlys som tennes når du skrur på fulltlysene? Alt dette har innvirkning på hvor komplisert det blir å få koblet opp noe. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 1 hour ago, Powertrainer said: Hvis man liker å bruke penger kan man alltids kjøpe en canbus styrestrømsgiver, men det er bra mye billigere å gjøre det på den tradisjonelle måten og heller bruke en motstand for å unngå falske feilmeldinger. Ja kan man gjøre det på den tradisjonelle måten da? Om lyktene er canbus styrt så må man vel lese ut datasignalet for å vite når langlyset skal på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar I mange tilfeller kan man koble både + og - fra langlyset til styrespolen på reléet. Da spiller det ingen rolle om det er styrt via + eller -. Da kommer det evt. an på hvor kresen ECU er på belastningen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) 27 minutes ago, sedsberg said: I mange tilfeller kan man koble både + og - fra langlyset til styrespolen på reléet. Da spiller det ingen rolle om det er styrt via + eller -. Da kommer det evt. an på hvor kresen ECU er på belastningen. Men da vil jo ekstralyset være påslått hele tiden.. Edit: leste på feil svar. Tenkte om lykta var canbus styrt. Er den ikke det er der bare å koble seg på ledningen til langlysene ja. Endret 24. januar av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 1 minute ago, Complexity said: Men da vil jo ekstralyset være påslått hele tiden.. Nei. Det vil gå av og på med fjernlyset. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Just now, sedsberg said: Nei. Det vil gå av og på med fjernlyset. Ja som nevnt leste jeg på feil.. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar (endret) Complexity skrev (1 time siden): Ja kan man gjøre det på den tradisjonelle måten da? Om lyktene er canbus styrt så må man vel lese ut datasignalet for å vite når langlyset skal på? Ekstralyset tar styrestrøm fra langlyset så det er ingen problem, man kan derimot oppleve falsk feilmelding på lysene pga lasten som spolen på releet skaper på kursen. Endret 24. januar av Powertrainer Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar 28 minutes ago, Powertrainer said: Ekstralyset tar styrestrøm fra langlyset så det er ingen problem, man kan derimot oppleve falsk feilmelding på lysene pga lasten som spolen på releet skaper på kursen. Ja om det er gammeldags lys på den så går jo det helt fint. Derfor jeg lurte på hvor teknologisk en "Toyota Auris" er. Nevnes jo ikke årsmodell men kansje alle utgavene har gammeldagse lykter med seperat ledning til hver pære. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Complexity skrev (12 minutter siden): Ja om det er gammeldags lys på den så går jo det helt fint. Derfor jeg lurte på hvor teknologisk en "Toyota Auris" er. Nevnes jo ikke årsmodell men kansje alle utgavene har gammeldagse lykter med seperat ledning til hver pære. Er det interne eller eksterne drivere for lysene så må man koble seg på primærsiden (12V) da led&xenon ofte opererer med andre spenninger, men har som sagt ikke erfaring med Auris så vet ikke hvordan lyktene er på den. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. januar Del Skrevet 24. januar Har bilen et eget fjernlys? Ei egen pære som tennes når langlysene settes på, eller er det kun "bi"-lys der det er samme lyset som lyser, men en skjerm som flyttes eller at pæra flyttes på for å endre fra nærlys til fjernlys? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar I den store sikringsboksen i motorrommet er det som regel en eller flere ledige "sikrings-slotter" ved de store lego sikringene. Her står det klargjort 12v+ stikk som man kan bruke, og en vanlig kabelsko passer utmerket på disse, se bilde. For en skjult montering trekk ledningen ned sammen med hovedåra til den kommer ut en plass på undersiden av sikringsboksen. Eller gjør det stygt og bare borr et lite hull i siden på lokket og dra ledningen igjennom dette. Husk egen sikring på kursen. Den første årgangen av Auris Hybrid hadde vel HB3 fjærnlys og H7 nærlys. Dette var minus styrt. De senere modellene har vel noe HIR2 søppel, som er pluss styrt. Jeg har enda ikke opplevd noen problemer rundt varsling eller bus systemer ved ettermontering av lys på Toyota hybridene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå