arildk Skrevet 23. januar 2024 Del Skrevet 23. januar 2024 Hei! Noen som har koblet ekstralys på auris hybrid som kan si noe om hvor strøm og styrestrøm til rele blir hentet Mvh Arild Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Har ingen erfaring med auris med det er vel som alle andre biler, styrestrøm fra pluss på langlys via strømtyv(det er det enkleste), og hovedstrøm fra plusspol på batteri via egen sikring. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Powertrainer skrev (På 24.1.2024 den 7.03): Har ingen erfaring med auris med det er vel som alle andre biler, styrestrøm fra pluss på langlys via strømtyv(det er det enkleste), og hovedstrøm fra plusspol på batteri via egen sikring. Ekspander Varierer. Noen har styringa på minus. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Toyota er ikke så teknologiske at de kjører lysene på canbus da? Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 sedsberg skrev (På 24.1.2024 den 7.37): Varierer. Noen har styringa på minus. Ekspander Det har du rett i, som f.eks galloper. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Complexity skrev (På 24.1.2024 den 10.04): Toyota er ikke så teknologiske at de kjører lysene på canbus da? Ekspander Hvis man liker å bruke penger kan man alltids kjøpe en canbus styrestrømsgiver, men det er bra mye billigere å gjøre det på den tradisjonelle måten og heller bruke en motstand for å unngå falske feilmeldinger. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Minimalt med info. Kommer an på hvilken årsmodell, hvilken lyspakke den er utstyrt med. Har den xenon? Har den ekstra halogenlys som tennes når du skrur på fulltlysene? Alt dette har innvirkning på hvor komplisert det blir å få koblet opp noe. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Powertrainer skrev (På 24.1.2024 den 11.10): Hvis man liker å bruke penger kan man alltids kjøpe en canbus styrestrømsgiver, men det er bra mye billigere å gjøre det på den tradisjonelle måten og heller bruke en motstand for å unngå falske feilmeldinger. Ekspander Ja kan man gjøre det på den tradisjonelle måten da? Om lyktene er canbus styrt så må man vel lese ut datasignalet for å vite når langlyset skal på? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 I mange tilfeller kan man koble både + og - fra langlyset til styrespolen på reléet. Da spiller det ingen rolle om det er styrt via + eller -. Da kommer det evt. an på hvor kresen ECU er på belastningen. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 (endret) sedsberg skrev (På 24.1.2024 den 13.03): I mange tilfeller kan man koble både + og - fra langlyset til styrespolen på reléet. Da spiller det ingen rolle om det er styrt via + eller -. Da kommer det evt. an på hvor kresen ECU er på belastningen. Ekspander Men da vil jo ekstralyset være påslått hele tiden.. Edit: leste på feil svar. Tenkte om lykta var canbus styrt. Er den ikke det er der bare å koble seg på ledningen til langlysene ja. Endret 24. januar 2024 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Complexity skrev (På 24.1.2024 den 13.29): Men da vil jo ekstralyset være påslått hele tiden.. Ekspander Nei. Det vil gå av og på med fjernlyset. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 sedsberg skrev (På 24.1.2024 den 13.31): Nei. Det vil gå av og på med fjernlyset. Ekspander Ja som nevnt leste jeg på feil.. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 (endret) Complexity skrev (På 24.1.2024 den 13.00): Ja kan man gjøre det på den tradisjonelle måten da? Om lyktene er canbus styrt så må man vel lese ut datasignalet for å vite når langlyset skal på? Ekspander Ekstralyset tar styrestrøm fra langlyset så det er ingen problem, man kan derimot oppleve falsk feilmelding på lysene pga lasten som spolen på releet skaper på kursen. Endret 24. januar 2024 av Powertrainer Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Powertrainer skrev (På 24.1.2024 den 14.34): Ekstralyset tar styrestrøm fra langlyset så det er ingen problem, man kan derimot oppleve falsk feilmelding på lysene pga lasten som spolen på releet skaper på kursen. Ekspander Ja om det er gammeldags lys på den så går jo det helt fint. Derfor jeg lurte på hvor teknologisk en "Toyota Auris" er. Nevnes jo ikke årsmodell men kansje alle utgavene har gammeldagse lykter med seperat ledning til hver pære. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Complexity skrev (På 24.1.2024 den 15.03): Ja om det er gammeldags lys på den så går jo det helt fint. Derfor jeg lurte på hvor teknologisk en "Toyota Auris" er. Nevnes jo ikke årsmodell men kansje alle utgavene har gammeldagse lykter med seperat ledning til hver pære. Ekspander Er det interne eller eksterne drivere for lysene så må man koble seg på primærsiden (12V) da led&xenon ofte opererer med andre spenninger, men har som sagt ikke erfaring med Auris så vet ikke hvordan lyktene er på den. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. januar 2024 Del Skrevet 24. januar 2024 Har bilen et eget fjernlys? Ei egen pære som tennes når langlysene settes på, eller er det kun "bi"-lys der det er samme lyset som lyser, men en skjerm som flyttes eller at pæra flyttes på for å endre fra nærlys til fjernlys? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. januar 2024 Del Skrevet 25. januar 2024 I den store sikringsboksen i motorrommet er det som regel en eller flere ledige "sikrings-slotter" ved de store lego sikringene. Her står det klargjort 12v+ stikk som man kan bruke, og en vanlig kabelsko passer utmerket på disse, se bilde. For en skjult montering trekk ledningen ned sammen med hovedåra til den kommer ut en plass på undersiden av sikringsboksen. Eller gjør det stygt og bare borr et lite hull i siden på lokket og dra ledningen igjennom dette. Husk egen sikring på kursen. Den første årgangen av Auris Hybrid hadde vel HB3 fjærnlys og H7 nærlys. Dette var minus styrt. De senere modellene har vel noe HIR2 søppel, som er pluss styrt. Jeg har enda ikke opplevd noen problemer rundt varsling eller bus systemer ved ettermontering av lys på Toyota hybridene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå