Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på opplysningsplikt ved tegning av personforsikring?

Gjest 7165a...806

Anbefalte innlegg

Gjest 7165a...806

Fikk et litt ekkelt brev fra forsikringselskapet jeg har søkt personforsikring hos, i god tro utfylte jeg helseerklæringsskjema, oppga de opplysninger som jeg tenker var relevant. Men fikk idag et brev at jeg har utelatt flere opplysninger om min helse (fysiske plager) som jeg tidligere har vært å undersøkt, uten funn. Det de skriver i brevet er forsåvidt sant, men ble veldig stresset når de skriver at jeg har brutt opplysningsplikten etter FOL 13-1a... Er dette noe jeg kan straffes for, eller er det bare slik at da får jeg ikke personforsikring?

Anonymous poster hash: 7165a...806

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsikringsavtaleloven § 13-1a bestemmer at "forsikringstakeren og den forsikrede skal gi riktige og fullstendige svar på foretakets spørsmål", og at de skal gi "opplysninger om særlige forhold som de må forstå er av vesentlig betydning for foretakets vurdering av risikoen". Det er en absolutt grense på ti år bakover i tid for hvor langt man må gi opplysninger, FAL § 13-1b. 

Konsekvensene av brudd på opplysningsplikten avhenger av graden av skyld på din side. 

Hvis du har opptrådt med svik kan forsikringsselskapet si opp forsikringen med øyeblikkelig virkning og også andre forsikringsavtaler (FAL § 13-3 første ledd tredje punktum), og forsikringstaker har ikke krav på reforhandlede vilkår (FAL § 13-3 annet ledd). Forsikringsselskapet plikter heller ikke å dekke allerede utløste tilfeller (FAL § 13-2 første ledd). 

Hvis du kan klandres for at du ikke ga opplysningen, kan forsikringen sies opp med 14 dagers varsel (FAL § 13-3 første ledd første punktum). Ansvaret for allerede utløste forsikringstilfeller kan settes ned eller falle bort, avhengig av betydningen feilen har hatt (FAL § 13-2 annet ledd). Hvis forsikringsselskapet likevel ville tilbudt forsikring, men på andre vilkår eller mot høyere premie, kan du kreve fortsatt forsikringsdekning på reforhandlede vilkår (FAL § 13-3 annet ledd). 

Hvis du ikke kan klandres, eller bare i liten grad kan klandres, påvirkes ikke forsikringsavtalen. 

Å holde opplysninger hemmelig eller å lyve for et forsikringsselskap ved inngåelsen av en forsikringsavtale er straffbart, se straffeloven §§ 375 og 376 om forsikringsbedrageri. Det er imidlertid bare forsettlige bedragerier som er straffbare. Det å være uaktsom eller uforsiktig er ikke nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...